مجلس

لزوم بازنگری قوانین معافیت‌های مالیاتی

در برنامه پنجم توسعه هم این موضوع پیش‌بینی شده است که قانون مالیاتی نباید در خلال قوانین بودجه و برنامه‌های دیگر و... در نظر گرفته شود. ما باید نسبت‌به بازنگری قانون مالیات‌ها و معافیت مالیاتی در قالبی دائم نگاه کرده و این قانون را بررسی و اصلاح کنیم.
محمدمهدی مفتح، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، درخصوص راهکارهای افزایش درآمدهای مالیاتی و راههای جلوگیری از فرار آن اظهار داشت: مطابق آماری که سازمان امور مالیاتی در کمیسیون تلفیق ارائه داد، 20 درصد از مالیاتهای ما فرار از مالیات هستند و 40 درصد از اقتصاد ما معاف از مالیات هستند که قانونا به خاطر حمایت از کشاورز و توجه به مناطق محروم معاف از مالیات شدهاند و 40 درصد باقیمانده از صددرصد درآمدها مالیات پرداخت میکنند.

وی افزود: قاعدتا برای افزایش درآمدهای مالیاتی ابتدای امر باید دولت و مجلس با همکاری جدی معافیتهای مالیاتی را بررسی کنند و آنچه را که ضرورت ندارد، از معافیت مالیاتی حذف کنند. در مرحله بعد هم باید آن 20 درصدی که قانونا باید مالیات را پرداخت کنند؛ اما از مالیات فرار میکنند، شناسایی و جلوی آنها گرفته شود و جرایمی را هم باید برای آنها درنظر گرفته شود.

مفتح خاطر نشان کرد: قطعا سازمان امور مالیاتی قوانینی را برای این جرایم دارد و آن را انجام خواهد داد؛ اما در حوزه معافیت مالیاتی باید مجلس ورود پیدا کند که این معافیتها را یا به طور کامل بردارد یا مالیات کمتری را از آنها دریافت کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برخی معافیتها از مالیات در سال آینده نیز مالیات پرداخت خواهند کرد؟ اظهار داشت: همان طور که میدانید بودجه، قانون یک ساله است؛ اما قانون مالیاتی قانونی مستمر و دائم است؛ لذا برای شفافیت و روشنی فضای کسب و کار تغییرات قانون مالیاتی باید کم باشد. از طرفی هم نباید تغییر قانون مالیاتها در بودجه لحاظ شود و آن را کم یا زیاد کنیم.

مفتح خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه هم این موضوع پیشبینی شده است که قانون مالیاتی نباید در خلال قوانین بودجه و برنامههای دیگر و... در نظر گرفته شود. ما باید نسبتبه بازنگری قانون مالیاتها و معافیت مالیاتی در قالبی دائم نگاه کرده و این قانون را بررسی و اصلاح کنیم.

https://shoma-weekly.ir/Hxc9L7