مجلس

لاله افتخاری: توجه مجلس هشتم به جایگاه خانواده؛ بسیار ارزشمند بود

مجلس هشتم در بعد قانون‌گذاری و نظارت کارهای کلانی را انجام داد که شاید در هفت دوره سابق مجلس سابقه نداشته است.

لاله افتخاری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در رابطه با عملکرد مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم اظهار داشت: به اعتقاد بنده مجلس هشتم در بعد قانون‌گذاری و نظارت کارهای کلانی را انجام داد که شاید در هفت دوره سابق مجلس سابقه نداشته است.
وی که با هفته‌نامه شما سخن می‌گفت در خصوص اقدامات مجلس هشتم در بعد نظارتی گفت: از جمله این امور سازماندهی سیستم نظارت مجلس بود که در این رابطه رئیس مجلس یک معاونت نظارت را تشکیل داد و با برنامه‌ریزی و طراحی نظارت بر عملکرد دستگاهها و وزارتخانه‌ها صورت گرفت. بخشی دیگر از نظارت‌ها به تحقیق و تفحص‌ها برمی‌گردد و بخشی دیگر به حضور فعال نمایندگان که به عنوان ناظر در شوراها یا دستگاههای مختلف حضور دارند، برمی‌گردد.
همچنین کمیسیون اصل 90 و دیگر کمیسیون‌های مختلف طی جلسات متعدد که با حضور نمایندگان دولت و مسئولان اجرایی و وزرا برگزار می‌شد؛ موضوعات متفاوتی را پیگیری می‌کردند و وزرا گزارش عملکردشان را ارائه می‌دادند.
افتخاری با بیان عملکرد دیوان محاسبات در این دوره خاطر نشان کرد: دیوان محاسبات در این دوره بسیار خوب عمل کرد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس بسیار عالی عمل کرد و تفریغ بودجه که گاهاً 1 الی 2 سال به طور می‌انجامید تا در اختیار نمایندگان قرار گیرد و در حقیقت تا حدودی بی فایده شده بود. به خاطر عملکرد بسیار خوب دیوان محاسبات در این دوره جایگاه خاص خود را پیدا کرد و این هم از ابعاد مثبت مجلس هشتم بود.
عضو فراکسیون موتلفه اسلامی در خصوص وجه تقنینی مجلس هشتم نیز گفت: مجلس هشتم در بعد تقنینی، قوانین کلانی را تصویب کرد که در جای خود بسیار ارزشمند هست که می‌توان به تصویب برنامه پنجم توسعه اشاره کرد آن هم با نگاه ارزشی و فرهنگی بود که از اهمیت خاصی برخوردار بود. در طول تصویب برنامه پنجم برخی مصوبات بسیار ارزشمند موثر بود که به تصویب نمایندگان در دوره هشتم رسید. از جمله بحث الزام دولت به تثبیت راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی تا پایان دومین سال اجرای برنامه پنجم توسعه است و یا قانون حمایت از دانشجویان که بودجه قابل ملاحظه‌ای برای آن در نظر گرفته شد که به تسریع تولید، بهره‌وری و تجاری‌سازی و... منجر و همه اینها کاملاً فعال بشود.
لاله افتخاری رئیس فراکسیون زنان در مجلس خاطر نشان کرد: از مصوبات دیگر برنامه پنجم؛ برنامه‌هایی مربوط به زنان و خانواده است که از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار است که در جهت ارتقاء جایگاه بانوان و به نوعی احقاق حقوق زنان در جامعه بود و به طور کلی در این برنامه پنجم قوانین کلان و کلی بسیار ارزشمندی به تصویب رسید.
لاله افتخاری در ادامه بیان عملکرد مجلس در دوره هشتم افزود: از دیگر مصوبات مجلس قانون کسب و کار است که بحمدالله در این دوره انجام گرفت؛ همچنین اقداماتی که در رابطه با تثبیت فرهنگ قرآنی و اسلامی با تشکیل فراکسیون قرآن و عترت که بنده حقیر رئیس این فراکسیون بوده‌ام گرچه هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته شد هزینه چشمگیری نبود اما همین گام نیز روح تازه‌ای را در کالبد تمام دستگاه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم با قرآن مرتبط بودند دمیده شد و به نحوی تمامی این فعالیتها را هماهنگ و کانالیزه کرد که یکی از تمهیدات مقام معظم رهبری است که در طی بیست سال معظم به دنبال حفظ وتثبیت نهضت قرآنی بودند و زمینه تربیت یک میلیون حافظ قرآن این چنین محقق شد و هم اکنون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در دستور کار قرار گرفته است.
لاله افتخاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدامات مجلس در بعد بین‌الملل و امنیت گفت: مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم در بعد بین‌الملل نیز اقدامات ویژه‌ای انجام داد چنانچه مجلس در مواضع حساس بین‌المللی به خوبی موضع خود را اعلام نمود. همچنین مجلس در فتنه 88 نیز توانست به خوبی در حوزه امنیتی و داخلی با توجه به آنکه سلایق مختلف در میان نمایندگان حاکم بود توانست این فضا را اداره کند.

https://shoma-weekly.ir/lULqzv