مجلس

لازمه تحقق حماسه اقتصادی باور «ما می‌توانیم» توسط دولت‌مردان است

تظارات رهبری از طرح شعار سال در خصوص حماسه اقتصادی برآورده نشده است. حقیقت آن است که این مسئله برمی گردد به این که مسئولین تا چه حد به این شعار به عنوان یک باور و یک اعتقاد نگاه کنند و یا تا چه اندازه به بحثهای اقتصادی شناخت دارند و تا چه میزان تصوری نسبت به جایگاه اقتصادی دارند .

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان آنکه حماسه اقتصادی در سال 92محقق نشده است اظهار داشت: به نظر من انتظارات رهبری از طرح شعار سال در خصوص حماسه اقتصادی برآورده نشده است. حقیقت آن است که این مسئله برمی گردد به این که مسئولین تا چه حد به این شعار به عنوان یک باور و یک اعتقاد نگاه کنند و یا تا چه اندازه به بحثهای اقتصادی شناخت دارند و تا چه میزان تصوری نسبت به جایگاه اقتصادی دارند .

وی افزود: اگرمسئولین جایگاه مسایل اقتصادی را بشناسند و توجه مسایل اقتصادی را به منزله پاشنه آشیل بدانند که مشکلات آن در همه موضوعات و مسایل برای ما ایجاد مشکل می کند، دقیقا باعث می شود که حتی در مباحث سیاسی و فرهنگی نتوانیم اهداف نظام و انقلاب را محقق کنیم.

نماینده مردم شیراز خاطر نشان کرد: به نظر می رسد برای آنکه حماسه اقتصادی محقق شود، باید این باور وجود داشته باشد که ما توانمندی ها و ظرفیتهای لازم را برای حل مشکلات اقتصادی داریم. اگر توانمندی های نیروی انسانی و ظرفیتهای طبیعی و استفاده منابع مالی را در نظر بگیریم به راحتی می توانیم این حماسه را به وجود آوریم ،این باور باید بین مسئولین ما شکل بگیرد .

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر همه نیروها و نگاهها معطوف به خارج وبیرون مرزها باشد و بر این باور باشند که ما برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند همراهی و کمک سایر کشورها هستیم نمی توانیم موانع ومشکلات را برطرف کنیم . شناخت و آگاهی نسبت به جایگاه و باور «ما میتوانیم» مسایل را حل می کند و زمینه و بستر را برای ایجاد حماسه در حوزه اقتصاد را رقم خواهد زد .

وی با اشاره به نقش تحریمها تصریح کرد: نقش تحریم ها را در ایجاد مشکلات اقتصادی نمیشود نادیده گرفت. اما آنچه مهم است نقش تحریم ها و مسایل دیگر به گونه ای نیست که ایجاد مشکل کند و یا مشکلات را لاینحل کند. ما قابلیتهایی در درون نظام داریم که می توانیم با مدیریت دقیق براین تحریم ها فائق آییم .

قادری عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با بیان آنکه اقتصاد مقاومتی تنها راه حل مشکلات اقتصادی است گفت: اقتصاد مقاومتی و شاخص های آن تنها راهکارعملی برای تحقق حماسه اقتصادی در کشور است. اقتصاد ما باید به سمت مولفه های اقتصاد مقاومتی حرکت کند تا بتواند به رشد و توسعه دست یابد .

این کارشناس مسایل اقتصادی یاد آور شد: مولفه های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است. زیرا ما با روشها و شیوه های غیرعلمی و سنتی
نمی
توانیم اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم . همان طور که در حوزه علمی و نانو تکنولوژی و دیگر حوزه ها با تخصص و دیگر ابزارها وارد و موفق شدیم . لذا موفقیتهای اقتصادی هم در گرو اقتصاد دانش بنیان است .

وی افزود: اقتصاد باید مبتنی بر دانش و متکی به منابع طبیعی، مواد اولیه و رشد نهادهای تولیدی باشد. تا بتوانیم زمینه رشد اقتصادی را برای ما فراهم کند تا به سمت تولید محصول به همراه بکار گیری نیروی انسانی باشد.

قادری خاطر نشان کرد: در بحث تعاملات ارتباطات جهت گیری به سمت کشورهای منطقه و دوست و همگام باشد پیش رویم. و از این کشورها استفاده کنیم و باورمان بر این باشد که ما در منطقه ای هستیم که نمیتوانیم نسبت به سر نوشت کشورهای همسایه بی تفاوت باشیم، چرا که منافع کشورها با یکدیگر مرتبط است، در مدلهای اقتصادیمان تعامل و همکاری با کشورهای همسایه در نظر گرفته شده است. ما باید از ظرفیتهای کشورهای همسایه استفاده کنیم و آنها نیز بهره مند شوند .

وی افزود: نکته ای که باید به عنوان داشته ها و ظرفیتهای درونی کشور در نظر گرفت ، معادن و ذخایر طبیعی ما است و در حوزه نفت و گاز و معادن باید برنامه دقیق داشته باشیم. باید به سمت ارزش افزوده بیشتر در حوزه نفت وگاز و پتروشیمی حرکت کنیم و زنجیره های آن را تکمیل کنیم، در بحث معدن هم باید به سمت تولیداتی روی آوریم که در داخل کشور این منابع را داریم و به سمت تولیداتی برویم که از ظرفیت منابع نفت و گاز موادمعدنی درست استفاده کنیم و به خودکفایی در حوزه های معدنی و اساسی می تواند وابستگی ما به خارج را کم بکند و زمینه توسعه را زیاد کند.

قادری توجه به اجرای سیاستهای اصل 44 در اقتصاد را ضروری دانست و گفت: توجه به سیاستهای اصل 44 و مردمیشدن اقتصاد می تواند بسیاری از مشکلات اقتصاد را حل کند، زیرا دولت منابع مالی محدودی دارد بنابراین توسعه اقتصادی باید متکی بر توانمندیهای مردمی باشد و در اقتصاد مردم شریک باشند . زیرا اگر مردم در حوزه های اقتصاد خود ورود پیدا کنند قطعا ظرفیت دولت بالا می رود و توان کسب درآمد مالیاتی دولت، اشتغال و ... بالامی رود .

وی افزود : بحث تعاملات در بخش خصوصی و غیر دولتی از مباحث ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد. بحث عدالت اجتماعی و مسایل تعاونیها و کالاهای ضروری دولت هم باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین بحث تولیدات اساسی و زیر بنایی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا ما به صرف اینکه تولید برخی محصولات پر هزینه تمام می شود از تولید آنهاصرف نظر کنیم، زیرا ممکن است مورد تحریم های خارجی قرار گیریم و مجبور به امتیازهایی شویم که قابل جبران نباشد .

قادری در پایان گفت: بحث زیر ساختها و بستر سازی جذب سرمایه های جدید حتما باید مورد توجه قرار بگیرد و باید ظرفیتهای سرمایه گذاری در کشور را بالا ببریم .به طور کلی اینها به عنوان مولفه های اقتصاد مقاومتی باید در نظر گرفت تا این امر محقق شود .

https://shoma-weekly.ir/aNIl0U