ویژه

قوانین دست و پاگیر حذف میشوند

بخشی از اینها در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.یعنی ماموریتش آنجا است که سند تحول علمی و فناوری در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و دستگاه های اجرایی هم فعالیتشان را شروع کردند.این بخش هایی که به عهده ی شورای انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی است،سیاست گذاری،تدوین ضوابط و نظارت انجام می گیرد.آنچه را که مربوط به دستگاه های حکومتی و دولتی است در آنجا باید دیده شود که آ ن هم بر اساس نام یا تشکیلاتی که دارند عمل می کنند.
امیر زینلی - 10 آذر روز مجلس یاد آور خیلی از نکات در کشور ماست. یکی از آن ها به روز شدن قوانین کشور است که تقریبا نیمی از آن در این 36 سال که از انقلاب می گذرد انجام شده و حدود 5 هزار قانون دیگر از قبل انقلاب باقی است که نیاز به تنقیح دارد. با حجت الاسلام والمسلمین سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

یکی از نکات مهم در کشور این است که بسیاری از قوانین کشور ما نیاز به تنقیح دارد به خصوص قوانینی که از قبل انقلاب ثابت مانده و هنوز هم باقی هستند، مجلس در این زمینه چه کرده و چه باید بکند؟

مجلس سه کار را انجام داده است یکی دستور پالایش قوانین است که ما در کمیسیون خودمان اینکار را کرده ایم.سه دسته قانون داریم،یک دسته قوانین هستند که بسیار مثبت اند که باید تقویت شوند. دسته ی دوم از این قوانین،قوانینی هستند که نیازمند اصلاحیه می باشند وباید اصلاحیه زد. گروه سوم از این قوانین مزاحم اند و باید لغو شوند یعنی لغو این قوانین می تواند نسبت به دو دسته ی اول و دوم مورد توجه و دقت بیشتری قرار بگیرد.

این مجموعه ی مسائلی است که مورد توجه ماست.در حال حاضر مجلس با تشکیل این کارگروه به خصوص برای اقتصاد مقاومتی، ضرورت را حس کرد و مسئولیت این کار را آقای باهنر برعهده گرفته اند. با حضور رؤسای کمیسیون های خاص و تخصصی مجلس ، نتیجه این شد که این موضوع جمع بندی شود.اداره ی قوانین هم در جهت تنقیح ،کار را پیش می برد.مطمئن هستیم ان شاء الله کار به خوبی پیش می رود.

یعنی مجموعه ی 5000 قانونی که از قبل انقلاب باقی مانده را هم شامل می شود؟

بله! سیاست کلی بر این است.

نکته ی بعدی اصول مغفول مانده ی قانون اساسی است، مانند امر به معروف و نهی از منکر که رسیدگی شد آیا اصول دیگری هست که نیاز به رسیدگی داشته باشند؟

اصل 44 قانون اساسی بود که به حمدالله تدوین شد و با سیاست های مقام معظم رهبری ابلاغ گردید، اصل 8 قانون اساسی هم امر به معروف و نهی از منکر بود که آن را هم احیاء‌کردیم.

اصل 45 هم در مورد انفال است و مغفول مانده است.

همه این ها مسائلی هستند که رسیدگی به آنها در برنامه ی پنجم دیده شده یعنی اصول قانون اساسی در جهت ادراک در برنامه ی سوم،چهارم و پنجم دیده شده است و ما باید این ها را در برنامه ی ششم ببینیم و توصیه کنیم.

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که خیلی از کار ها در دست مجلس است که به نظر می آید مجلس می تواند آنها را به عهده نداشته باشد مثل انتخابات شوراها و این مسئله سر مجلس را شلوغ کرده،شما نظرتان را بفرمایید.

اتفاقا این هم مورد بحث قرار گرفت،ما پیشنهاد دادیم که کار در دست شورای نگهبان باشد. این موضوع، مطرح شده در آیین نامه ی داخلی مجلس است و باید اصلاح شود.

مقام معظم رهبری به مجلس توصیه ای داشتند که از خرد جمعی و کارشناسی در تدوین قوانین بهرهببرد.این خرد جمعی را معنی بفرمایید.

این خرد جمعی دو جا دارد اتفاق می افتد یکی در مرکز تحقیق و پ‍‍ژوهش مجلس شورای اسلامی که چه در قم که با مباحثات فقهی و مبانی دینی تطبیق داده می شود، و چه در تهران با حضور کارشناسان.دور دوم این مسئله در کمیسیون تخصصی است با حضور کارشناسان از دستگاه های زیربط با شخصیت های حقیقی و حقوقی که در این زمینه هستند، در حال پیگیری است.

سیاست های ابلاغی که از طرف رهبری مطرح می شود مثل جمعیت، علم و فناوری را مجلس چگونه در دستور کار خود قرار می دهد؟

بخشی از اینها در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.یعنی ماموریتش آنجا است که سند تحول علمی و فناوری در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و دستگاه های اجرایی هم فعالیتشان را شروع کردند.این بخش هایی که به عهده ی شورای انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی است،سیاست گذاری،تدوین ضوابط و نظارت انجام می گیرد.آنچه را که مربوط به دستگاه های حکومتی و دولتی است در آنجا باید دیده شود که آ ن هم بر اساس نام یا تشکیلاتی که دارند عمل می کنند.

https://shoma-weekly.ir/TWJXhi