مجلس

قوانین حاضربا اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد باید ساختار قوانین و مقررات را تغییردهیم

اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم باید به مسایل اقتصادی توجه کنیم و تولید را بالا ببریم، در ضمن اینکه به زیر ساخت‌ها توجه شود و این مسئله کار شبانه روزی می‌طلبد تا به نتیجه برسد. اعتقاد من این است اگر از مرحله حرف گذر کنیم و عمل گرا شویم و فرمایشات ایشان را فصل الخطاب قرار دهیم قطعا به نتیجه مطلوبی می‌رسیم.
توجه به اقتصاد مقاومتی یکی از اصولی است که رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر برآن تاکید داشتند. گرچه برخی از کارشناسان با الگو قرار دادن این اصل نظریههایی را ارائه دادند اما این طرحها در مرحله یک نظریه باقی ماند و عملیاتی نشد. توجه به ضرورت این اصل منجر به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی معظم له شد. در گفتگو با سید سعید زمانیان دهکردی عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به ضرورت توجه اقتصاد مقاومتی در کشور پرداختیم. وی در این رابطه اظهار داشت: مقام معظم رهبری با بینش عمیق خود نقشه راه را در همه زمینه ترسیم میکنند. اما متاسفانه ما نسبت به برخی از این مسائل غافل هستیم.

وی افزود: ایشان در فرمایشات خود به بحث توانمندیها واستفاده از ظرفیتها در کشور تاکید دارند. ما ظرفیتهای بسیاری را در کشور داریم. از جمله سرمایهها و منابع خدادادی و همچنین امکانات واستعدادهای بالفعل و بالقوه از نیروی انسانی را دارا هستیم.

نماینده مردم شهر کرد یادآور شد: نکته مهمی که حضرت آقا دررفع مشکلات همه زمینهها به آن تکیه دارند، نگاه مسئولین به ظرفیتهای درونی کشور است. در همین جا به تمام مسئولین کشوری باید گفته شود که فصل الخطاب فرمایشات مقام معظم رهبری این است که اگر امیدی به بیرون داشته باشیم به هیچ جایی نخواهید رسید و روحیه خود باوری میتواند شما را به قلههای رفیع ترقی و توسعه حتی در مسایل اقتصادی برساند.

وی خاطر نشان کرد: این تصورکه برخی امید دارند آمریکاییها و اروپاییها برای اقتصاد ما کاری بکنند، غلط محض است. آمریکا و اروپاییان با توجه به عنادی که با کشور ما دارند، کاری را برای پیشرفت ما نخواهند کرد. حقیقتا آنچه میتواند نجات بخش ما در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد تنها فرمایشات رهبری معظم است به صورت عملی است، نه شعاری کار کردن!

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: اگر نگاه ما به درون باشد و از توانمندیهای خود استفاده کنیم ودر واقع اجازه دهیم بازار کار برای همگان باز شود و از امکانات در زمینههای مختلف استفاده بهینه کنیم، قطعا به نتیجه میرسیم.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: در سالهای اخیر ایشان در بحث اقتصاد مقاومتی تذکر دادند، اما متاسفانه عملیاتی نشده است و بیتوجهی شد. اگر بخواهیم به نتایج مطلوب برسیم و کشور در مسیر توسعه، رشد و شکوفایی داشته باشد و الگویی برای کشورهای جهان، به خصوص کشورهای مسلمان قرار گیرد، باید برتوان درونی تکیه کنیم و هیچ امیدی به بیرون نداشته باشیم و اعتقاد نداشته باشیم حالا تحریم رد میشود و یا تحریمها باقی میماند؟! باید کار را شروع کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم باید به مسایل اقتصادی توجه کنیم و تولید را بالا ببریم، در ضمن اینکه به زیر ساختها توجه شود و این مسئله کار شبانه روزی میطلبد تا به نتیجه برسد. اعتقاد من این است اگر از مرحله حرف گذر کنیم و عمل گرا شویم و فرمایشات ایشان را فصل الخطاب قرار دهیم قطعا به نتیجه مطلوبی میرسیم.

زمانیان با اشاره به نقش مجلس به عنوان رکن قانون گذار بیان کرد: در اصل ۴۴ قانون اساسی و زیرمجموعههای آن، کارهایی انجام شد. اما اگر ما بخواهیم اقتصاد مقاومتی را به خوبی شکل بدهیم، باید ساختار قوانین و مقررات را تغییردهیم. چون این قوانین با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد. بانکها، سیستمهای اداری، قضایی، اجرایی و مقننه همه باید در کنار هم وهمراه یکدیگر یک حرف را بزنند، تا اقتصاد ما به شکوفایی برسد. اما اگر پراکنده عمل کنیم و قوانین نادرستی داشته باشیم مشکلات اساسی به وجود بیاوریم، با استعلامات مختلف، سنگ پای اقتصاد مقاومتی بیاندازیم به هیچ جا نمیرسیم، دغدغه مقام معظم رهبری هم همین جا است.

وی تصریح کرد: وقتی اقتصاد مقاومتی مطرح است یعنی سهل وصول کردن قانون، اجرایی کردن قوانین و عملیاتی کردن مسایل مختلف و پیگیری به حل مشکلات و توجه به تولیدات داخلی، ما به خاطر تقویت اقتصاد مقاومتی نباید اجازه دهیم تااجناس نامناسب از کشورهای دیگر وارد کشورشود.

بهتراست آنچه را داریم استفاده کنیم و اگر ایراد واشکالاتی را دارد آن را بهینه کنیم و به بهره وری مناسب برسانیم. اما متاسفانه درارتباط با این مسئله، ساختار سیستم هم در بعد فرهنگی و هم مسئولین اجرایی ما این است که هرچه به راحتی و سهل الوصول است را انتخاب کنند. یعنی تمام منافع ملی را که باید به ثروتهای ملی تبدیل شود را هزینه میکنیم و نفعش را دیگران میبرند. در صورتی که اگر توجه به اقتصاد مقاومتی کنیم یعنی تولید داخلی را حتی اگر بدترین باشد، باید کم کم تقویت کنیم مطمئنا خیلی از مشکلات اقتصادی ما حل میشود.

وی در پایان با اشاره به آنکه هدف گذاری در بودجه ۹۳ توجه به اقتصاد مقاومتی است اظهار داشت: شرایط به طوری است که جهت گیریها به طرف اقتصاد مقاومتی است. اما تا ما ساختار بانک مرکزی و بانکهای عامل و طرز تفکر خیلی از مسئولین اجرایی، قضایی و مقننه در این رابطه تغییر نکند و عملیاتی وارد قضیه نشوند به هیچ نتیجهای نمیرسیم. باید عملیاتی وارد شد و با کمک به یکدیگر، مشکلات را برطرف کرد. موانع قانون گذاری را که در گذشته بود را تغییر داد و یک قانونی براساس فرمایشات رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی ترسیم کرد و به مردم داد تا دست دستگاههای اجرایی برای کمک به اقتصاد باز باشد.

https://shoma-weekly.ir/Zs4mSP