مجلس

قوانینی که بازیچه شده اند باید اصلاح شود

در سال‌های گذشته قوانینی برای شرایط ویژه، برای زمان مشخص یا برای جغرافیای مشخص وضع شده است که امروز کاربردی ندارد. مثلا قانون سیم‌کشی تلگراف از قم به ساوه جزو این قوانین است.
یک فوریت نسخ برخی از قوانین در حوزه مالیات به عنوان اولین دستورکار مجلس دهم در میان نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در توضیح این طرح اظهار کرد: 110 سال از قانونگذاری در کشور ما می‌گذرد، در طول این سال‌ها مجالس فعالی داشتیم که مرتبا قانونگذاری می‌کردند، متأسفانه انبوه قوانین در 110 سال گذشته اشکالات زیادی را به وجود آورده است.

وی افزود: مرحوم دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری وقت می‌گفت برای یک موضوع مشخص چندین قانون وجود دارد و به قیافه افراد نگاه می‌کنند و هر قانونی را که به قیافه آن فرد می‌خورد اجرا می‌کنند. اینها باعث ایجاد فساد اداری می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: در سال‌های گذشته قوانینی برای شرایط ویژه، برای زمان مشخص یا برای جغرافیای مشخص وضع شده است که امروز کاربردی ندارد. مثلا قانون سیم‌کشی تلگراف از قم به ساوه جزو این قوانین است.

مصری اضافه کرد: فوریتی از این بیشتر نیست که قوانین زیادی را حذف کنیم، چراکه این قوانین بازیچه دست یک عده کارشناس شده است.

وی گفت: قوانین نسخ شده و قوانین جایگزین داریم که باید مورد بررسی قرار گیرد. پس از تصویب یک فوریت این طرح می‌توان آن را به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داد و آنها درباره این قوانین تصمیم‌گیری کنند.

https://shoma-weekly.ir/fGeDDD