سید سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «شما» با بیان نقاط قوت و ضعف برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم باید بسیار دقیق روشن و با کلیات مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی همراه باشد. متأسفانه اکنون در شرایط مناسبی نبوده و برنامه قسمتبندی آمده است، که این امر در تصمیم گیریهای کلان اثرات منفی میگذارد، تصمیماتی که سرنوشت پنج سال آینده را مشخص میکند؛ اما بارزترین ویژگی برنامه ششم توسعه کشورعدم شفافیتی است که ما با آن مواجه هستیم و از روشنی لازم برخوردار نیست.
وی افزود: ضمن اینکه بودجه سالانه، برش یکساله از برنامه است ؟! با توجه به اینکه در پایان سال قرار داریم و میخواهیم، بودجه بنویسیم! این سؤال مطرح است که، وقتی برنامه شفاف و دقیق نباشد و براساس واقعیات جامعه شکل نگرفته باشد و آینده روشنی در این رابطه ترسیم نشده است؟! آیا چنین برنامهای که به عناوین مختلف تقسیم شده، میتواند راهگشا باشد؟! بنابراین این مسئله یکی از اشکالاتی است که بسیار مشهود بوده و باید رفع شود؛ مجلس هم باید به آن توجه ویژه داشته باشد.
زمانیان تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، اگر دولت نتواند براساس معیارهای مشخص و چارچوبها برنامه کوتاه مدتی را تبیین کند، در بخش بودجه نویسی هم با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد. آنچه که ملموس است تصمیم گیریها مبتنی بر واقعیتها نیست و در بودجه دیده نشده؛ در مسئله نفت این موضوع کالا مشهود است.
وی گفت: دوخته شدن چشمانی که به آزادشدن دلارهای بلوکه شده در آینده کشور، جذب سرمایه گذاریهای خارجی و ورود دلارهای خارجی است البته این موضوع میتواند تأثیرگذارباشد اما تضمینی وجود ندارد. لذا باید برنامه اصلاح شود، برنامه ای که چند قسمتی آمده کافی نیست.
نماینده مردم شهرکرد با اشاره به لایحه بودجه سال آینده یادآورشد: با تصویب کلیات بودجه اگربخواهیم بودجه سال آینده را بررسی کنیم، تاخیر ارائه بودجه خود یکی از اشکالات عمده آن بوده است. مشخص نبودن اعداد و ارقام بودجه، در نظر گرفتن قیمت نفت در 40دلار! ضمن اینکه حدود صد مورد در بودجه به چشم میخورد که احکام بودجهای محسوب نمیشود؛لذا بیشتر مباحث مطروحه ارشادی در رابطه با سیستمها و سازمانها و ادارات به چشم می خورد.
وی افزود: مشکل اساسی ما عدم توجه به اقتصاد مقاومتی در زیرساختهای اقتصادی کشوراست، متأسفانه بودجه به سمت هزینههای جاری می رود و در حقیقت این نوع نگاه برای کشور اثرگذار نخواهد بود. ضمن اینکه این بودجه صد در صد قابل اجرا وتحقق نیست؛ دلیل عمده آن این است که با توجه به این شرایط، اگر تنها یک دلار در یک بشکه نفت کم شود، با توجه به صادرات 5/1 الی 2 میلیون بشکه نفت، میتواند بودجه را برهم بزند و حدود 17 هزار میلیارد ریال عدم تحقق منابع مالی خواهیم داشت.
این کارشناس مسائل اقتصادی در بیان ایرادات و اشکالات موجود در بودجه 95 خاطر نشان کرد: عدم تعیین تکلیف قانون هدفمندی یارانهها، پیشبرد درآمدها و مشکلات پیشرو، عدم تعادل بر قیمت نفت، عدم تحقق منابع مالی، بیشبرد قطعی در واگذاری داراییهای مالی، نامشخص بودن برنامه در رابطه با حامل های انرژی، کم توجهی به پروژههای نیمه تمام، بحث استخدام و مطالبات اشتغال و عدم شفاف بودن استفاده ازصندوق توسعه ملی در لایحه از اشکالات بودجه سال آتی است.
وی افزود: درحقیقت، استفاده از این صندوق در لایحه برخلاف سیاستهای کلی برنامه ششم محسوب میشود؛ به منظور استقلال و مصارف صندوق توسعه ملی از تکالیف بودجهای و قوانین عادی باید جدا شود؛ زیرا در بحث صندوق توسعه ملی نمیتوان تصمیمات دیگری گرفت، این سیاستها جز سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری آمده، بنابراین اگر نیازاست،این موضوع اصلاح شود حتما در این رابطه مجوزهای لازم را دولت باید بگیرند.