مجلس

قاطعیت و قانون مداری نقطه مثبت دستگاه قضا است

در واکاوی عملکرد قوه قضائیه در این مدت پنج سال باید به مقطع فتنه ۸۸ اشاره داشت که در آن مقطع حساس قوه قضائیه ما توانست به خوبی ایفای نقش کند. همچنین این قوه همکاری بسیار خوب و هماهنگی با نیروی انتظامی داشت و با صدور احکام ودستورات به موقع توانست با فتنه گران برخورد کند. در در یک نگاه کلی قانون مداری و قاطعیت در عملکرد این نهاد را در این مقطع ملاحظه می‌کنیم.
موسی غضنفرآبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد پنج ساله قوه قضائیه اظهار داشت: در واکاوی عملکرد قوه قضائیه در این مدت پنج سال باید به مقطع فتنه ۸۸ اشاره داشت که در آن مقطع حساس قوه قضائیه ما توانست به خوبی ایفای نقش کند. همچنین این قوه همکاری بسیار خوب و هماهنگی با نیروی انتظامی داشت و با صدور احکام ودستورات به موقع توانست با فتنه گران برخورد کند. در در یک نگاه کلی قانون مداری و قاطعیت در عملکرد این نهاد را در این مقطع ملاحظه میکنیم.

این عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به پروندههای مفاسد اقتصادی اظهار داشت: پیگیری و بررسی پروندههای مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه مطلوب است؛ زیرا با وجود حجم انبوه این پروندههای مطرح شده، سنگینی و فشار کار و علی رغم زیاد بودن متهمان این پرونده، کار با سرعت خوبی پیش رفت.

وی ادامه داد: در روند رسیدگی جرایم مفاسد اقتصادی این قوه با تشکیل تیمهای کارشناسی توانست، جرایم را به خوبی کشف کند و متهمان را شناسایی و اموال مربوطه را توقیف نماید و برخی از احکام را جاری نمودند.

غضنفرآبادی خاطر نشان کرد: البته در برخی از موارد به دلیل حساسیت بالا هنوز پیگیریها ادامه دارد، اما در مجموع ارزیابی ما از عملکرد دستگاه قضائی نسبت به بحث مفاسد اقتصادی خوب بوده است.

وی افزود: برخورد قوه قضائیه در روند جرایم دیگر که در سطح کشور اتفاق میافتد، قاطعیت و قانونمداری و عدالتمحوری قابل مشاهده است. البته این اظهار نظر منافی وجود برخی تخلفات در دستگاه قضا نیست و شاید اندک تخلفاتی در این دستگاه مشاهده شود که باید با آن برخورد شود. ضمن اینکه تمام تلاشها و خدمات مجموعه دستگاه قضا قابل تقدیر است.

نماینده مردم بم در مجلس نهم خاطر نشان کرد: موضع گیریهای بسیار شجاعانه، هوشمندانه و مدبرانه ریاست قوه قضائیه در این پنج سال قابل تقدیر است، زیرا ایشان در همه فراز و نشیبها و موضوعات و شرایط کشور مواضع خوبی را داشتهاند وموارد انحرافی را گوشزد و مطرح کردهاند. نگاه ما این است که ایشان در تابعیت از ولایت فقیه بسیار خوب ظهور و بروز داشتهاند که این از محسنات دستگاه قضائی کشور است.

وی با اشاره به اقدامات رئیس قوه قضائیه در حوزه مدیریتی این نهاد عنوان کرد: یکی از اقدامات مجدانه دستگاه قضا در این دوره، افزایش حقوق و پرداخت مطالبات دیرینه کارمندان دستگاه قضا بود، زیرا قضات و کارکنان این نهاد علی رغم فشار و سختی کار از حقوق کمی برخوردار بودند، که شاید عدم حقوق کافی باعث بروز برخی از خطاها و تخلفات در این دستگاه بود. افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۳ را میتوان از کارهای خوب این دستگاه بر شمرد.

این عضو کمیسیون حقوق و قضا در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تعاملات این قوه با مجلس اظهارداشت: عمدهترین لوایح و طرحهایی که به قوه قضا بر میگردد، در کمیسیون حقوقی و قضائی بررسی میشود که در راستای بررسی و تدوین این قوانین تعاملات بسیار خوبی چه ازمجلس شورای اسلامی و چه از دستگاه قضا قابل مشاهده است. غالبا در روند تصویب لوایح و قانون کارشناسان این دستگاه حضور دارند و نظر رئیس دستگاه قضا را مطرح میکنند.

وی ادامه داد: از طرفی هم نماینده قوه قضائیه در مجلس حضور مستمر دارد که اگر نمایندگان نظر و یا نکاتی مد نظرداشته باشند به راحتی با این دستگاه در میان میگذارند. مجموعا تعاملات فی مابین مجلس و قوه قضائیه تعاملات سازنده و خوبی است. مضاف بر اینکه نسبت برادری ریاست این دو قوه به دلیل نزدیکی اندیشه موثر بوده و اتفاق مبارکی بوده است.

https://shoma-weekly.ir/7tOhQg