جامعه

فضای مجازی مروج سبک زندگی اومانیستی

در گذشته آمار فرزند آوری بالا بود اما امروزه کار به جایی رسیده است که جوانانی که به سن ازدواج رسیده‌اند یا دیگر ازدواج نمی‌کنند یا اگر هم ازدواج کنند با همسران خود شرط می‌گذارند که بچه دار نشوند!
دکتر سهیلا کوشا- امروزه به دلیل گسترش فناوری، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به وسیله کامپیوترها و موبایلها سرعت گرفته است، فرهنگ غرب و نوع زندگی غربی به راحتی میان تمام ملل و فرهنگها در حال رسوخ کردن است و تاثیر زیاد خود بر جوامع مختلف بشری را میبینیم. اوایل، زندگی بر روی این کره خاکی، قومی قبیله ای بوده این دوران، دوران غارنشینی و پدرسالاری نام داشته است بعدها به دلیل نمود کشاورزی، خانوادههای هسته ای شکل میگیرد و بعد به روستانشینی و شهرنشینی منجر میشود که این زندگیها از پدرسالاری شروع شده تا به مادر سالاری یا‌‌‌ همان فمنیسم میرسد که امروزه این دوران هم سر آمده و ما وارد دوره فرزندسالاری شدهایم.

در گذشته پدربزرگها و مادربزرگها در خانوادها حضور داشتند حتی در خانوادههای غربی شما در سریال خانه کوچک یا پزشک دهکده به راحتی میتوانید این را مشاهده کنید اما امروزه اصلا بدین شکل نیست، امروزه سیستم غرب مبتنی بر سه عنصر است: ۱. کاپیتالیسم یا سرمایه داری ۲. امانیسم یا فرد گرایی و ۳. شعار هدف وسیله را توجیه میکند. به همین دلایل است که امروزه احترام و باهم بودن و خانواده محوری از بین رفته است.

قبل از انقلاب صنعتی مردان نان آور خانواده بودند ولی بعد ار آن سرمایه داران زنان را وارد بازار کار کردند زیرا توقع زنان پایینتر بود و شرکت سود بیشتری را میتوانست در جیب خود بگذارد این شرکتهای
سرمایه دار به زنان خانواده پیشنهاد شغل دادند تا دستشان در جیب خود باشد و به آنها نوید نگهداری فرزندانشان را در مهدکودک
ها دادند که با هزینه کمتر قادر به نگهداری آنها هستند. به این صورت فرزندان را به مهدها کشیدند تا الگوی آنها والدین نباشند بلکه نظام سلطه
سرمایه گذار باشد و زنان و مردان را درگیر ظواهر کردند تا سلطه بیشتر و راحت تری روی مردم جامعه و خانواده
ها داشته باشند و همین عوامل غلط ظاهر گرایی و توجه به عوامل جنسی باعث شده که کلاسهای تنظیم خانواده در اروپا از دبستان شروع شود و متاسفانه سن بلوغ پسران و دختران بسیار پایین بیاید که همین امر خود تبعات زیادی برای جامعه دارد.

در گذشته آمار فرزند آوری بالا بود اما امروزه کار به جایی رسیده است که جوانانی که به سن ازدواج رسیدهاند یا دیگر ازدواج نمیکنند یا اگر هم ازدواج کنند با همسران خود شرط میگذارند که بچه دار نشوند!

در گذشته ارتباط خانوادهها دایره ای بود هر روز دور هم جمع میشدند و با یکدیگر تعامل داشتند که مرکز اصلی پدر بود بعد از آمدن تلویزیون و ماهواره به خانواده ارتباط نیم دایره ایی شد و مرکز جعبۀ جادویی قرار گرفت و متاسفانه امروزه ارتباط در خانواده نقطهای شده یعنی هر کس با گوشی خودش سرگرم است در این دوره تعاملات بین خانواده دارد از بین میرود.

اعتیاد به فضای مجازی آثار مخرب فعالیتهای جنسی را در پی دارد، اشتیاق به درس را کم میکند چون فرزند خانواده تا ساعت دو یا سه شب پای موبایل است صبح خسته بیدار میشود و به مدرسه میرود و ذهنش توان گرفتن اطلاعات را ندارد پس به راحتی از درس بیمیل میشود و همین امر در طولانی مدت سطح سواد جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد. به ما گزارشات میرسد که امروزه بعضی بچههای کلاس چهارم یا پنجمی هنوز قادر به نوشتن درست اسم و فامیل خود هم نیستند چه برسد به دروس علوم و ریاضی.

چهار مورد از توصیه مقام معظم رهبری در خصوص تحکیم خانواده به این شرح بوده است که باید مورد توجه قرار گیرد ۱. باید خردورزی درون خانواده جریان داشته باشد و پدر و مادر به این نتیجه برسند که حرف آخر را کدامشان به فرزند بزنند تا اقتدار پدر خدشه دار نشود که اگر اقتدار پدر زیر سوال برود نظام خانواده از هم میپاشد. ۲. رفتارمداری در خانواده اصل باشد یعنی هر چه را برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند ۳. احترام به حریم خصوصی یکدیگر و آموختن بایدها و نبایدها به فرزندان و سپردن مسئولیتی هر چند کوچک به آنها مانند خرید نان یا پاک کردن سفره و بالا بردن اعتماد به نفس آنها با دادن حق انتخاب به آنها اما در وسعت کم ماننداین مورد که برای خرید لباس سه مدل را برای او مناسب برشمرید و به او حق انتخاب بین‌‌‌ همان سه لباس را بدهید تا سلیقه و انتخابش در چارچوب فرهنگی خانوادتان رشد کند. ۴. بحث مهم معنویت، رواج قرآن خوانی و بحث درک قرآن در خانه و یا در نظر گرفتن تشویقهایی برای نماز خواندن و روزه گرفتن فرزندان و تعریف از ویژگیهای معنوی آنها در جمع تا تشویق شود و مدام به کارش ادامه دهد تا بقیه بچههای اطرافش هم از او خط بگیرند.

*عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور

https://shoma-weekly.ir/tuL79j