مجلس

فرهنگ، مقوله گمشده در برنامه‌های کلان کشور

یکی از ابعاد آن مقوله اقتصاد و کارآمدی‌های آن و یکی از مقولات و ارکان اصلی ‌آن، تحقق فرهنگ اسلامی است که این فرهنگ می‌تواند در ابعاد مختلف متجلی شود. به طور مثال سینما، آموزش، تعلیم و تربیت و ساختارهایی مانند حوزه‌های هنری، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس و ده‌ها مجموعه‌ای که به‌عنوان ساختارهای غیردولتی فعالیت کنند.
عباسعلی مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در رابطه با علت کمتوجهی مسئولین به بحث فرهنگ و بودجههای آن در کشور اظهار داشت: در مجموع ما باید دو مبحث را مورد توجه قرار دهیم. مبحث اول پیام انقلاب اسلامی و اهداف عالی و بلندی است که نظام جمهوری اسلامی دنبال می­ کند که در قالب آن کارآمدی نظام و بهرهبرداری حداکثری و تحقق آرمان­های انقلاب اسلامی باید به طور کامل دیده شود.

وی افزود: ما در سالیان گذشته از نظر ابعاد اقتصادی و برخی از برنامهریزیها و مدیریتهای مربوطه کارآمدی مطلوبی را نداشتهایم؛ علیالقاعده حد بالاتری از فشار و بالاتری را برای به سامانکردن معیشت مردم را باید دنبال کنیم. بدین جهت شعارهای سال در این چندسال اخیر با محور اقتصادی مطرح شده، تا بتوانیم در عرصه وارد شویم.

مقتدایی خاطر نشان کرد: اما آنچه که نباید از آن غفلت کنیم، این است که تحقق آرمانهای انقلاب، نیازمند رشد فزاینده فرهنگ و ساختارهایی است که میتواند فرهنگ انقلاب اسلامی را هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی متبلور و متجلی سازد و آن را تعمیق ببخشد. امروز یکی از بدنه مدیریتی در جامعه ما به این نکته وقوف کامل ندارد، اگر بیتوجهی به فرهنگ صورت گیرد، حتی اگر در ابعاد اقتصادی رشد سریع زیاد داشته باشیم، عملا شکست خوردهایم؛ زیرا ما باید فرهنگ انقلاب اسلامی و آنچه را که به عنوان الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفته است، محقق کنیم.

یکی از ابعاد آن مقوله اقتصاد و کارآمدیهای آن و یکی از مقولات و ارکان اصلی آن، تحقق فرهنگ اسلامی است که این فرهنگ میتواند در ابعاد مختلف متجلی شود. به طور مثال سینما، آموزش، تعلیم و تربیت و ساختارهایی مانند حوزههای هنری، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، دانشگاهها و مدارس و دهها مجموعهای که بهعنوان ساختارهای غیردولتی فعالیت کنند.

بیتوجهی به این موارد میتواند خسرانهای بعدی را به دنبال داشته باشد و ما باید به گونهای رفتار کنیم، در دهههای آینده فرهنگ انقلاب اسلامی جایگزین فرهنگی بشود که سالها در جامعه ریشه داشته است. لذا ما ناگزیر هستیم که در برنامه ششم توسعه، بودجههای بسیار در بخش فرهنگ در نظر بگیریم؛ در حقیقت این مقوله گمشدهای است که امروز بهدلیل بخشی از بیکفایتی­های مدیریتی و البته بخشی از موانع و مشکلاتی که بر سر راه دولتمردان است، از آن غفلت شده و باید به سرعت گامهایی را برداریم که در دهه­های آینده مشکلات نداشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/QxBlvq