مجلس

فرهنگ دفاع مقدس با آمار منتقل نمی شود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تأکید بر نقش بیشتر هنر و رسانه در انتقال فرهنگ دفاع مقدس، گفت: باید با جوان های امروز الفت، همدلی و ارتباط دقیق و بهتری برقرار کنیم تا انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و رشادت های دفاع مقدس یک انتقال معنوی باشد نه اینکه صرفا یک انتقال اطلاعاتی باشد.
فاطمه رهبر نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص نقش زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: دوران هشت سال دفاع مقدس، سال های نقش آفرینی زنان در مدیریت بحران در جبهه های جنگ و پشت خطوط مقدم بود.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) «اگرنگوییم نقش زنان جلوتر از مردان نبود کمتر هم نبود» افزود، بانوان در طول هشت سال دفاع مقدس با تهییج و بدرقه عزیزانشان به سوی جبهه، پشیبانی های نرم افزاری و سخت افزاری از جنگ، پذیرفتن مسئولیت نقش مادری و پدری خانه، تربیت فرزندان و روشن کردن چراغ خانواده "زینب وار" عمل کردند.

این نماینده مجلس با اشاره به حضور خانم ها در میدان های مختلف جبهه اظهار داشت: بخش عمده ای از بانوان در صحنه های جنگ به عنوان مدافع، پزشک، پرستار، امدادگر و ...حضور داشتند و حتی در مناطق عملیاتی به شهادت رسیده یا اسیر شدند.

رهبر ادامه داد: تاریخ حضور زنان در جبهه های هشت سال دفاع مقدس، نشان می دهد آنها دوش به دوش مردان در جهت اهداف نظام تلاش کرده و هم اکنون هم بسیاری از بانوان پشت سر نظام و ولایت حضوری پررنگ دارند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و رشادت های رزمندگان دفاع مقدس به نسل جوان امروزی و آینده را امری دشوار و از طرفی آسان دانست و خاطرنشان کرد: «دشواری انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در بازسازی و روایت گری درست از شرایط دوران جنگ تحمیلی برای جوان است تا آن حس و حال ها را به خوبی درک کنند.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شرایط دوران هشت سال دفاع مقدس،"خاص" بود ادامه داد، اگر شرایط مشابهی بوجود بیاید جوانان امروز جلوتر از بقیه به خط مقدم جبهه می روند و وظیفه خود را انجام می دهند. چرا که در سال های دفاع مقدس همه افراد حتی کسانیکه چندان با نگاه انقلابی و اسلامی آشنایی نداشتند وظیفه دفاع از ناموس و دین و مملکت بر خودشان واجب دیدند و به جبهه ها رفتند.

رهبر در ادامه با بیان اینکه بازگویی و روایت خاطرات، رشادت ها و فداکاری های هشت سال دفاع قدس به انحاء مختلف یا در کتب درسی الزامی اما کافی نیست، گفت: نباید به این شکل انتقال فرهنگ دفاع مقدس بسنده کرد بلکه نیاز است صحنه ها را به بهترین شکل به تصویر کشید تا تأثیر طولانی تر و پررنگ تری بر جوانان داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ابزار هنر و رسانه می تواند در انتقال فرهنگ دفاع مقدس با تلاش بیشتر، نقش تأثیر گذاری داشته باشد، خاطر نشان کرد: «رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، جوان های همین آب و خاک بودند، ما باید با جوان های امروز الفت، همبستگی، همدلی و ارتباط دقیق و بهتری برقرار کنیم تا انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و رشادت های دفاع مقدس یک انتقال معنوی باشد نه اینکه صرفا یک انتقال اطلاعاتی باشد.»

https://shoma-weekly.ir/cvUmrY