مجلس

فرصت طلایی بودجه در کاهش بی سابقه قیمت نفت

: متاسفانه بودجه هایی که در این چندسال تهیه شده بود، نه تنها به واقعیت نزدیک بوده بلکه درآمدهای آن محقق نشد زیرا این بودجه ها براساس آمار آزمایشی سرزمینی تنظیم نشده بود، و بر‌اساس آمار و ارقام مقطعی تنظیم شده بودند. با آمار و ارقام مقطعی نیز نباید برای برنامه های بلند مدت استفاده کنیم.

سید سعید زمانیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم بودجه سال 95 توسط دولت به مجلس اظهار داشت: متاسفانه امسال دولت یازدهم باید بودجه را کمی زودتر از موعد ارائه
می
دادند که این موضوع تا الان هم محقق نشده است . قطعا با توجه به تعطیلی مجلس بعید می دانم که به نتیجه برسد. زیرا اگر دولت بودجه را تحویل بدهد، با توجه به فرا رسیدن انتخابات مجلس، وقت برای بررسی آن کم داریم. به نظر من این یک نقطه ضعف دولت است.

وی در ادامه به الزامات بودجه 95 اشاره کرد و گفت: آنچه در بودجه نویسی حائز اهمیت است این است که بودجه باید با واقعیت جامعه سازگاری داشته باشد و ماورایی نوشته نشود. درآمدها و هزینه های دولت باید دقیق و شفاف لحاظ شود؛ خصوصا در آنجایی که دولت توان پرداخت ندارد، قولی ندهد و موارد را در ردیف و جداول نیاورد. زیرا این مسئله انتظارات زیادی را برای مردم ایجاد می کند .

نماینده مردم شهرکرد افزود: به نظر من دولت باید تمام مواردی که در خصوص بودجه امسال لحاظ میکند ، به صورت شفاف و روشن بازگو کند.

خصوصا بودجه ای که در حال حاضر تدوین شده است، باید مصارف و منابع آن براساس واقعیتهای موجود در کشور لحاظ شود .

زمانیان درادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد با توجه به افت قیمت نفت در بازار جهانی ما باید بودجه را به سمت اقتصاد منهای نفت پیش ببریم ؛ البته این موضوع می تواند بهترین فرصت را برای بودجه ای منهای نفت فراهم آورد. که به نظر من این فرصت طلایی است که می توانیم بودجه ای مستقل از نفت درنظر بگیریم . جمهوری اسلامی باید بخش نفت را در بودجه حذف کند و به سمت درآمدهای مالیاتی، صادرات غیر نفتی و موارد مربوط به گمرک ها و ..جلوگیری از واردات بی رویه گرفتن و بستن جلوی واردات و عوارضی که بر روی واردات
بی رویه در کشور متمرکز شود.

وی ادامه داد: آنچه که امسال از درجه اهمیت برخوردار است، این است که باید به اقتصاد مقاومتی توجه خاصی شود. اعتقاد دارم دولت بایستی به صورت ویژه در ارتباط با حل مشکلات به سمت اقتصاد مقاومتی پیش رود. اگر این موضوع برای افراد جامعه نهادینه شود، امید است که این مطالبه رهبری، جایگاه خود را پیدا کند، که آینده اقتصادی کشور را ضمانت خواهد کرد.

زمانیان یاد آور شد: متاسفانه بودجه هایی که در این چندسال تهیه شده بود، نه تنها به واقعیت نزدیک بوده بلکه درآمدهای آن محقق نشد زیرا این بودجه ها براساس آمار آزمایشی سرزمینی تنظیم نشده بود، و براساس آمار و ارقام مقطعی تنظیم شده بودند. با آمار و ارقام مقطعی نیز نباید برای برنامه های بلند مدت استفاده کنیم.

وی درپایان به سخنان رئیس جمهور در خصوص کاهش تورم اشاره کرد و گفت : آقای رئیس جمهور دائما مطرح می کنند که رشد تورم پایین آمده است؟! باید به ایشان بگوییم شما که ادعا می کنید تورم پایین آمده !! به قیمت ورشکستگی کارخانه ها تمام شده است؟! در واقع وقتی حرف از تورم است رابطه بین عرضه و تقاضا مطرح است . و اگر این رابطه یک رابطه معقولی نداشته باشد، دچار رکود در بازار خواهیم شد.

همان طور که تورم را کاهش داده ایم ولی چون چرخش پول در جامعه نیست رکود ایجاد شده است؛ ایشان برای اعلام آمار و گزارش باید وضعیت معیشت مردم و دیگر باصناف را ببینند. این موضوع که ما با یک مرحله سیاست انقباضی را پیش بگیریم و حیات اقتصادی کشور را به خطر بیاندازیم و بعد ادعا کنیم تورم را پایین آورده ایم ،هنر نیست .

https://shoma-weekly.ir/5aahOa