مجلس

فجایع امروز مصر، حاصل شناخت اشتباه دوست و دشمن بود

تحولاتی که امروز در مصر شاهد آن هستیم، روند خوبی را طی نمی کند. یکی از عوامل این جریان را می توان عملکرد ناصحیح اخوان المسلمین و یا آقای مرسی دانست. زیرا وی در دوران یک ساله حکومت خود می توانست برای تحکیم پایه های حرکت انقلابی و اسلامی مردم بعد از سقوط مبارک بهتر عمل نماید.
حسین سبحانی نیا عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ارزیابی تحولات اخیر مصر اظهار داشت:   تحولاتی که امروز در مصر شاهد آن هستیم، روند خوبی را طی نمی کند. یکی از عوامل این جریان را می توان عملکرد ناصحیح اخوان المسلمین و یا آقای مرسی دانست. زیرا وی در دوران یک ساله حکومت خود می توانست برای تحکیم پایه های حرکت انقلابی و اسلامی مردم بعد از سقوط مبارک بهتر عمل نماید.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از تنگ نظری ها درمسائل  داخلی و اشتباه گرفتن دشمنان به جای دوست و دوستان به جای دشمن در بحث بیرونی و بین المللی، سرنوشت انقلاب مصر را به سمتی حرکت داد که نتیجه اش این بشود که با یک حرکت نرم و کودتا گونه آقای مرسی و دولت قانونی او را از میان بردارند و شاخه نظامی مصر سررشته کار را به دست بگیرد و مردم گرفتار این تبعات شوند ودر گیری های داخلی بین طرفداران مرسی و دولت نظامی صورت پذیرد.

وی با اشاره به این که  حمایتهای کشورهای غربی برای خشکاندن ریشه های بیداری اسلامی در منطقه است تاکید کرد: آمریکا و کشورهای غربی از اصل، با جنبش بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه مخالف بودند و به دنبال جلوگیری از این جنبشها و گسترش انقلاب مصر بودند و با توجه به شرایط و تحولاتی که در مصربه وجود آمده است، برطبل اختلافات می کوبند و از آن حمایت می کنند تا بتوانند ریشه های جنبش اسلامی را در منطقه بخشکانند و یا هرچه بیشتر حرکت مردم مصر را با سبقه اسلامی کم اثر کنند.

نماینده مردم نیشابور یادآور شد: البته آنها نمی توانند جلوی اصل حرکت انقلابی مردم و جنبش اسلامی را بگیرند، ولی می توانند با شیوه هایی که بکار می گیرند انگیزه های انقلابی را در مردم کم اثر و یا  دامنه آن را محدودتر کنند  و این حرکات را متناسب با خواسته های خودشان هدایت کنند، متاسفانه آنچه که در مصر رخ داده است، گویای همین امر است و دولت نظامی با برخورد بسیار خشن مردم را سرکوب می نماید.

سبحانی نیا با بیان آنکه این نوع برخوردها توطئه ای برنامه ریزی شده از سوی استکبار جهانی است خاطر نشان کرد: مردم مصر نباید احساس کنند که تنها دولت نظامی در مقابل آنها است و درمخالفت با خواسته های عمومی مردم این چنین برخورد می کنند؛ بلکه به دلیل آنکه مصر کشوری با تمدن و تاریخ کهن است مورد طمع کشورهای غربی است تا بتوانند از آن  به عنوان پایگاه و سکویی برای اهداف خودشان استفاده کنند، بنابراین مشکلات مردم و دولت  نه تنها حل نخواهد شد بلکه بیشترهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز حفظ موضوعیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا یک اصل است و برای اینکه این رژیم آسیب نبیند و بتواند به آن مشروعیت دهد، باید رابطه این رژیم را بامنطقه بهبود ببخشد و به دنبال پایگاههایی در منطقه است ، قاعدتا شرایط کنونی مصراین خواسته را فراهم نموده است تا آنها به این هدف دست پیدا کنند. 

 

https://shoma-weekly.ir/DdgVW8