مجلس

فاطمه رهبر: عملکرد دستگاه ها خلاف سیاست های جمعیتی کشور است

عضو فراکسیون حزب موتلفه در مجلس شورای اسلامی گفت: از آن‌جایی‌که در شرایط کنونی در کشور سوریه و یمن بیشترین صدمات جسمی و روحی به زنان و کودکان وارد می‌شود و آن‌ها مجبور می‌شوند به‌عنوان پناهنده به کشورهای دیگر مراجعه کنند، من در سخنرانی‌ام حمایت ایران را از زنان کشورهای اسلامی مطرح کردم.
فاطمه رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص حضور خود در اتحادیه بین‌المجالس گفت: یکصد و سی‌وسومین مجمع اتحادیه بین‌المجالس هفته گذشته در مقر دایمی این اتحادیه در ژنو سوییس برگزار شد. این اتحادیه یک تریبون سیاسی برای نمایندگان مجالس کل دنیاست که گرد هم می‌آیند و نقطه نظرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را ارایه می‌دهند. در کنار این اجلاس جهانی، چند سالی است که بخش زنان هم فعال شده است و در جهت افزایش مشارکت زنان جهان در ابعاد سیاسی و اجتماعی فعالیت‌هایی دارد و کمیته‌هایی را تشکیل داده است. در این سفر هم در کنار نشست‌های مجمع عمومی، نشست‌هایی در خصوص زنان، خانواده و کودکان برپا شد و ما حداکثر حضور را در کمیته‌های مربوط به زنان داشتیم.

حمایت ایران از زنان کشورهای اسلامی

او با اشاره به این‌که در چهار کمیته، سخنرانی انجام داده است، بیان داشت: در یکی از این نشست‌ها که پیرامون تجربیات زنان در خصوص مهاجرت، پناهندگان، بحث حقوق بشر و دیدگاه‌های اجتماعی و اقتصادی بود، صحبتی داشتم. ازآن‌جایی‌که در شرایط کنونی در کشور سوریه و یمن بیشترین صدمات جسمی و روحی به زنان و کودکان وارد می‌شود و آن‌ها مجبور می‌شوند به‌عنوان پناهنده به کشورهای دیگر مراجعه کنند، من در سخنرانی‌ام حمایت ایران را از زنان کشورهای اسلامی مطرح کردم.

رییس فراکسیون زنان مجلس در ادامه اظهار داشت: سخنرانی دیگر من در رابطه با دموکراسی در عصر دیجیتال و تهدیدهایی بود که در حریم خصوصی و آزادی‌های شخصی به‌وجود آمده است. با شرایط موجود در عصر ارتباطات و ارایه اطلاعات بدون رعایت سطوح دسترسی، ضربات زیادی به خانواده و جوانان وارد می‌شود که نیازمند تمهیدات ویژه‌ای است.

غفلت جامعه جهانی از صدماتی که زنان و کودکان در جنگ‌ها می‌بینند

رهبر خاطرنشان کرد: موضوع همیشگی سازمان‌های بین‌المللی این است که در خصوص برابری جنسیتی نشست برگزار می‌کنند. ازاین‌رو، "برابری جنسیتی‌ و نظارت پارلمان‌ها" موضوع یکی از سخنرانی‌های من بود. البته، ما با توجه به سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و فرمایشات مقام معظم رهبری معمولاً موضوع برابری جنسیتی را به بحث عدالت جنسیتی تبدیل می‌کنیم. نکته‌ای که اشاره کردم بحث نظارت پارلمان‌ها بود که قطعاً باید این نظارت انجام شود؛ چون در مناقشات مسلحانه و جنگ‌ها بیشترین صدمات روحی و جسمی به زنان و کودکان وارد می‌شود که این مسئله مورد غفلت جامعه بین‌الملل قرار گرفته است. طبیعتاً اگر قرار باشد این تبعیض‌ها از میان برود، بحث عدالت جنسیتی باید مورد توجه جدی جامعه بین‌الملل در بحث قانون‌گذاری باشد و اینجا می‌طلبد که نظارت پارلمان‌ها بیش از پیش اعمال شود.

توجه ویژه کشورهای اروپایی به خانواده

رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌های این اجلاس توجه ویژه به کودکان، زنان و سالخوردگان بود و تجربیات کشورها در این زمینه مطرح ‌شد، بیان داشت: راهبردهای جهانی در خصوص بهداشت زنان، کودکان و بزرگسالان، برابری جنسیتی است و گاهی نگاه‌هایی که در سالیان گذشته در غرب مطرح بوده، الان در کشور ما مطرح می‌شود و نگاه خاصی که شبیه به نگاه‌های فمینیستی است در کشور ما دیده می‌شود. خیلی جالب بود که در این نشست نمایندگان برخی از کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی توجه ویژه‌ای به بحث خانواده و تعیین مقررات خاصی که بتواند موجب توجه بیشتر به فرزند و فرزندآوری شود، داشتند.

او افزود: به عنوان مثال نماینده سوئد تجربه‌ای را از کشورش مطرح کرد. ایشان می‌گفت زنانی مانند نمایندگان و وزرا که در امور مهم کشور فعالیت می‌کنند، باید ساعت‌های طولانی در محیط کار بمانند و در رأی‌گیری‌هایی که از ساعت 4 بعدازظهر به بعد انجام می‌شود شرکت کنند. به همین دلیل قانونی را به تصویب رساندند که کلیه رأی‌گیری‌ها قبل از ساعت 4 بعدازظهر انجام شود تا زنان مسئول آن کشور به راحتی بتوانند بعد از ساعت 4 به منزل بروند و کودکان و خانواده را سرپرستی کنند. همچنین، در کنار تمام ارگان‌ها و حتی مراکز خرید، مهدهای کودک برای نگهداری کودکان به‌صورت رایگان وجود دارد، اما در کشور ما علی‌رغم توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت، مهدکودک‌های اداره‌ها تعطیل شده‌اند یا ساعات کاری بانوان افزایش پیدا کرده است که این مسایل با سیاست‌های کلان کشور هم‌خوانی ندارد.

رهبر اظهار داشت: کشورهای اروپایی که در سالیان گذشته می‌خواستند حضور زن را در جامعه توسعه دهند، الان می‌خواهند توجه ویژه‌ای به خانواده داشته باشند، اما ما در سال‌های اخیر نسبت به کشورهای اروپایی پس‌رفت داشته‌ایم.

https://shoma-weekly.ir/uguMZH