مجلس

عنصر زن در صحنه انقلاب همیشه باید حضور داشته باشد

حضور زنان در موضوعاتی مانند فعالیت های سیاسی و فرهنگی و خوب است اما اگر بخواهیم زن را از لحاظ کمی ملاک قرار دهیم غلط هستیم. مقام معظم رهبری بیان کردند که از لحاظ اسلام تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد زیرا از لحاظ خلقت و خصوصیات طبیعت زن و مرد با یکدیگر متفاوت هستند.ایشان در بحث حجاب تأکید فرمودند که باید در خصوص حجاب و لباس و همچنین معاشرت در بین زن و مرد طبق موازین واجب در اسلام اقدامات لازم صورت گیرد.

در آستانه ماه مبارک رجب، صدها نفر از بانوان برجسته و فعال در بخشهای گوناگون با رهبر انقلاب دیدار کردند و علاوه بر ارائه نظرات حضار، رهبر معظم انقلاب دیدگاه های خود را در حوزه زنان مطرح نمودند برای آگاهی از ابعاد گوناگون این دیدار به سراغ فاطمه رهبر، یکی از زنان حاضر در این مجلس رفته و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم

•    در دیدار با مقام معظم رهبری عمده مطالب مطرح شده از سوی حضار چه بود؟
در دیداری که صدها نفر از بانوان برجسته و فعال در بخشهای دانشگاهی، حوزوی با مقام معظم رهبری داشتند مطالبی بر مبنای سلسله رهنمودهای رهبر در گذشته ارئه شد. مطالب رهبر انقلاب هم درچند بخش مطرح گردید بخشی از آن مباحث درمسئله بین الملل  و یک بخش دیگر در بعد داخل مطرح شد که از مجموع آن می توان استفاده های مفیدی نمود.هنگامیکه مطالب و دیدگاههای رهبر انقلاب در مجامع بین الملل مطرح می شود  مورد استقبال بالایی قرار می گیرد و این خود جای کار دارد که ما بتوانیم نظرات جمهوری اسلامی را به خوبی در جوامع بین المللی مطرح و انتقال دهیم.

•    نظر رهبر معظم انقلاب در قبال نظرات مطرح شده چگونه بود؟
رهبر انقلاب ازاین نظرات استقبال کردند و فرمودند با توجه به اینکه در این بخش کارهایی صورت گرفته است ولی دچار عقب ماندگی هایی هستیم که باید در انتقال مطلب به دنیا مخصوصاً انتقال توانایی نظام فکری اسلامی بهتر کار شود و این موضوع کارگشا است و دنیا به این مفاهیم احتیاج دارد. به برکت انقلاب و فرمایشات حضرت امام راحل(ره) بخشی از کارها انجام شده است و ما باید دنباله رو ادامه کارها باشیم . بحث بیداری جهانی در رابطه با مسائل زنان را نباید کنار بگذاریم و می بایست در انجام آنها درنگ کنیم وسریعا باید در این زمینه فعالیت خود را شروع کنیم. ایشان در ادامه مطرح کردند ما نباید در گفتمان با غرب در خصوص موضوع زنان منفعل باشیم، زیرا غربی ها در این خصوص دو نکته برجسته را عنوان کرده و یکی از این اهداف مردواره کردن زن است لز راه مشابهت زن با مرد و از طرفی  زن را وسیله ای برای التذاذ مرد قرار داده اند. جریان فمینیسم یک دست آوردی از گفتمان غرب است که دقیقاً همین اهداف را در بردارد.

•    در زمینه حضور زن در مشاغل گوناگون  نظر معظم له چه بود؟
مقام معظم رهبری با اشاره به مشاغل گوناگونی که با روحیات زنانه سازگاری ندارد عنوان کردند نباید این طور کارها را امتیاز بدانیم این بدان معنی نیست که ایشان با حضور زنان در مشاغل گوناگون مخالفت کرده باشند ولی اینکه ما بخواهیم در رابطه با حضور زنان در مقابل غرب منفعل باشیم و حضور زنان در عرصه های مختلف را افتخار بدانیم این عمل را فاقد ارزش دانستند و فرمودند حضور زنان در موضوعاتی مانند فعالیت های سیاسی و فرهنگی و خوب است اما اگر بخواهیم زن را از لحاظ کمی ملاک قرار دهیم غلط هستیم. مقام معظم رهبری بیان کردند که از لحاظ اسلام تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد زیرا از لحاظ خلقت و خصوصیات طبیعت زن و مرد با یکدیگر متفاوت هستند.ایشان در بحث حجاب تأکید فرمودند که باید در خصوص حجاب و لباس و همچنین معاشرت در بین زن و مرد طبق موازین واجب در اسلام  اقدامات لازم صورت گیرد.
 
•    در خصوص مضوع خانواده مطالبات رهبری چیست؟
مقام معظم رهبری به سه نکته اساسی در این باره اشاره کردند باید برای خانه یک شأن اسلامی قائل شویم زیرا هر انسانی نیازمند محیط خانه است و در واقع این روح خانه وخانواده است که باید به آن اهمیت داده شود زیرا این روح سالم خانه و خانواده است که انسان در آن تربیت می شود و در نکته دوم به  جلوگیری از ستم دیدگی برخی از زنان اشاره کردند ما به قوانین و آدابی نیازمندیم که در این رابطه فرهنگ سازی و اقدامات جدی صورت گیرد اما نکته سومی که ایشان مطرح کردند اهمیت موضوع ازدواج و نجات از عالم تجرد است که باید موانعی که در این راه وجود دارد اصلاح شود. در بخش حمایت های مادی و حقوقی که به زنان محروم باید صورت گیرد دقت شود.

•    پیشنهاد رهبر معظم انقلاب در خصوص سازماندهی فعالیت زنان چگونه است؟
 رهبر معظم انقلاب یک نکته بسیار مهم دیگری را متذکر شدند که فعالیت های تاکنون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است که باید این فعالیت ها یک شکل سیستمی در آن ایجاد شود. یک کار جامعی در خصوص تمام کارهایی که در رابطه با زنان صورت گرفته است صورت سیستمی تحصیل کنیم به این صورت که مرکزی را پیشنهاد کردند مرکزعالی و ثابتی را با کادری قوی و با یک چشم انداز بلندمدت به وجود بیاوریم که در ذیل این مرکز نهادها، بنیادهای مختلف تشکیل شوند بانک اطلاعات قوی در این رابطه شکل بگیرد و در این مرکز زنان فرزانه و نخبه حضور پیدا کنند تا بتوانیم از فکر و پتانسیل آنها استفاده کنیم. اما به عنوان پیشنهاد آخرمقام معظم رهبری فرمودند  ما زنان فعالی داریم که این زنان فعال قبل از انقلاب، در حین انقلاب و بعد از انقلاب در صحنه حضور داشتند همچنین در زمان جنگ به پشتیبانی دفاع مقدس را به عهده گرفتند و حضور چشمگیر زنان بسیار برای روند انقلاب نافع، مناسب و خوب بوده است. ایشان تأکید فرمودند که باید دقت داشته باشید عنصر زن در صحنه انقلاب همیشه حضور داشته باشد و جای او خالی نباشد و دراین رابطه فرمودند که پیشرفت های زنان باید توسط سازمان صداوسیما که می تواند در این مسئله بسیار مؤثر باشد، به خوبی نقش خود را  ایفا کند تا  این پیشرفت ها را به صورت رسانه ای درآید.

آیا از سوی شما نیز پیشنهادی برای بهبود وضعیت زنان در جامعه مطرح شد؟
بله بنده پیشنهاد دادم که یکی از خانم‌های مؤمن و متعهد،متخصص و فرهیخته کشور با هر صلاح دیدی که مصلحت باشد به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیاید.ما هم اکنون موضوعاتی را در دستور کار مجلس داریم که این موضوعات در بررسی‌های شورای نگهبان احتمال دارد رد شود و بنابر مصلحت در مجلس دوباره مطرح شود و برای تعیین تکلیف مجدد به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود همین‌طور بررسی‌های موضوعی که در ابعاد و عرصه‌های مختلف در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است و طبیعتا حضور افراد متخصص می‌تواند در کارشناسی و ارائه نظرات مختلف و مشاوره‌های دقیق مؤثر باشد. ما در جلسه اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور خانم‌ها را نداریم با اینکه خانم‌ها در عرصه‌های مختلف دارای تجربیات و تخصص‌های مختلفی هستند و بانوان فرهیخته‌ای که می‌توانند به عضویت مجمع درآیند و به‌عنوان اعضای حقیقی یا حقوقی حضور خانم‌ها در این جایگاه خالی است.

•    آیا در خصوص مجلس هم طرحی ارائه شد؟
 بحث دیگری که در حضور ایشان مطرح کردم تعداد کم نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی است چرا که بیشترین تعداد نماینده‌های زن در دوره پنجم  بود که 14 نفر بودند.موضوع بحث کمی و کیفی است ما در مجلس پابه‌پای آقایان در مجلس فعالیت داریم و تفکیک جنسیتی برای خانم‌ها نیست  ما در صحن علنی و کمیسیون‌ها و پیگیری مسائل مطرح شده در حوزه‌های انتخابیه پابه‌پای آقایان و حتی بیشتر از آنها فعالیت می‌کنیم. علاوه بر این چون خودمان هم خانم هستیم باید یک فعالیت فوق برنامه ویژه‌ای را داشته باشیم و جامعه هم همواره از ما می‌پرسند که برای امور خانم‌ها چه اقداماتی انجام شده است اما این سؤال هیچ‌وقت از آقایان پرسیده نمی‌شود.پیشنهادی که من مطرح کردم این بود که  ما یک فرآیند سالمی را طراحی کنیم تا از روی عدالت و شایسته سالاری شیوه‌ای را داشته باشیم تا تعداد خانم‌ها در مجلس بیشتر شود چراکه هم اکنون تعداد اندک خانم‌ها حتی به تشکیل یک کمیسیون هم نمی‌رسد.


https://shoma-weekly.ir/zzJZoV