مجلس

عملکرد مناطق آزاد مغایر سیاست حمایت از کالای ایرانی است

مناطق آزاد در این چند ساله در بحث واردات کالا فعال بوده اند و این مغایر با سیاست حمایت از کالاهای داخلی است در نتیجه تا حدودی وضعیت مجلس وضعیت مناسبی برای رای گیری نیست.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: با توجه به اینکه امسال به نام حمایت از کالای داخلی تعریف شده فضای کشور فضای تصویب منطقه آزاد نیست پس با توجه به نامناسب بودن این فضا باید تلاش کنیم.

عبدالرضا مصری در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، درباره سخنان مطرح شده مبنی بر بازگرداندن لایحه مناطق آزاد هفت گانه از سوی نمایندگان مجلس به دولت اظهار داشت: از طرف نمایندگان مجلس، امکان برگشت لایحه دولت وجود ندارد، بلکه نمایندگان مجلس در صحن رای می دهند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بحثی از بازگشت لایحه مناطق آزاد تجاری نداشته ایم، افزود: در این میان لایحه ای دولت داده و در کمیسیون بررسی شده، می بایست در نوبت صحن مجلس قرار گیرد یا رای می آورد و یا رد می شود پس چیزی به عنوان برگشت لایحه نداریم.

مصری با تاکید بر اینکه چیزی به اسم برگشت نداریم بلکه لایحه را دولت داده و استان ما هم به آن اضافه شده است، گفت: این لایحه در نهایت یا در صحن علنی مجلس رای می آورد یا نه.

وی درباره بازه زمانی مشخص شدن این موضوع افزود: بازه زمانی بستگی به نوبتهای بررسی لوایح در مجلس دارد گاهی نوبتها زودتر اما گاهی دستورات زمان طولانی تری می طلبد، گاهی موافق و مخالف صحبت نمی کند و حاشیه و بازگشت به کمیسیون ندارد در نتیجه این زمان بستگی به چگونگی پیش رفتن مجلس نسبت به دستورات دارد.

مصری خاطرنشان کرد: نوبت دهی لوایح و طرح ها برابر آیین نامه و از طریق سیستم کامپیوتری انجام می شود و برابر همان نوبت وارد صحن علنی مجلس خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رای نهایی به مناطق آزاد تجاری قابل پیش بینی نیست، گفت: اختلاف بر سر منطقه آزاد جدید در کشور زیاد است امسال نیز سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و مناطق آزاد هم سابقه خوبی در رابطه با جلوگیری از واردات ندارند.

مصری خاطرنشان کرد: مناطق آزاد در این چند ساله در بحث واردات کالا فعال بوده اند و این مغایر با سیاست حمایت از کالاهای داخلی است در نتیجه تا حدودی وضعیت مجلس وضعیت مناسبی برای رای گیری نیست.

وی افزود: همچنین از آنجا که مناطق آزاد تجاری هم که داشته ایم خوب عمل نکرده اند و بیشتر واردات داشتند و واردات نیز ضد اشتغال است ازاین نظر امسال که به نام حمایت از کالای داخلی تعریف شده فضای کشور فضای تصویب منطقه آزاد نیست پس با توجه به نامناسب بودن این فضا باید تلاش کنیم.

https://shoma-weekly.ir/EY1Imf