مجلس

عملکرد مسئولین در حوزه اقتصاد مقاومتی رضایت‌بخش نیست

نچه که بنده از بیانات مقام معظم رهبری متوجه می‌شوم، آن است که ایشان نسبت‌به عملکرد مسئولین در حوزه اقتصاد مقاومتی رضایت ندارند. به‌رغم اینکه ایشان فرمودند اقداماتی هم از ناحیه مجلس و دولت وسایرین صورت گرفته است؛ اما آن انتظاری که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی دارند، برآورده نشده است.

روحالله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنیبر اینکه با تکرار زبانی اقتصاد مقاومتی هیچ اتفاقی نمیافتد، اظهار داشت: آنچه که بنده از بیانات مقام معظم رهبری متوجه میشوم، آن است که ایشان نسبتبه عملکرد مسئولین در حوزه اقتصاد مقاومتی رضایت ندارند. بهرغم اینکه ایشان فرمودند اقداماتی هم از ناحیه مجلس و دولت وسایرین صورت گرفته است؛ اما آن انتظاری که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی دارند، برآورده نشده است.

وی افزود: شاهد این مدعا این بودجهای است که به مجلس ارائه شده که متأسفانه بحث اقتصاد مقاومتی در آن لحاظ نشده است. حال ممکن است، به تناسب بندها یا تبصرههایی وجود داشته باشد؛ اما این مسئله در سنوات گذشته هم بوده است. آنچه از بیان معظم له متوجه شدیم آن است که از نظر زبانی و تبلیغاتی و در برگزاری همایشها و... تبلیغ خوب صورت گرفته است؛ اما آنچه که باید در حوزه سیاست اقتصاد مقاومتی، اجرایی و عملیاتی شود، نشده است.

عباسپور با اشاره به تولید داخلی بهعنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: یکی از پایههای اقتصاد مقاومتی تولید است و باید حمایت از تولیدات داخلی صورت بگیرد. هنگامی که ما از تولیدات داخلی حمایت کردیم، آن وقت است که یکی از معضلات بزرگ کشور یعنی اشتغال را میتوانیم حل کنیم. بحث استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای داخلی است که در حوزه تولیدات داخلی باید صورت پذیرد. همچنین در حمایت از تولیدات داخلی باید جلوی قاچاق کالا را گرفت. به طور مثال در حوزه نساجی ۹۰ در صد پوشاک ما به شیوه قاچاق وارد کشور میشود؛ یعنی از گمرک نمیتواند بگذرد و خارج از مبادی گمرک وارد میشود که به تولید آسیب جدی زده است که متأسفانه اقدام جدی در این رابطه نمیبینیم. از طرفی دیگر در حمایت از تولید، باید از واردات بیرویه کالا جلوگیری کرد؛ متأسفانه الان درصد واردات ما نسبتبه دولت گذشته بیشتر شده است و این یکی از مواردی است که آسیب جدی به تولیدات داخلی میزند.

نماینده مردم بوئین زهرا یادآور شد: هم اکنون در بند دال و ه تبصره ۵ بودجه آمده است که باید جمعا ۲۰ درصد از ورودیهای صندوق توسعه ملی در بخش صنعت ۱۰ در صد و بخش کشاورزی دام و طیور هم ۱۰ درصد، به سمت حمایت از تولیدات داخلی برود؛ اما متأسفانه به جرات باید گفت هنوز که یازده ماه از سال گذشته در حوزه صنعت این اتفاق نیفتاده است و در حوزه کشاورزی نیز به تازگی شروع شده که خیلی هم ضعیف بوده؛ اما آنچه که باید صورت میگرفته، محقق نشده است.

وی در ادامه سخن گفت: در حال حاضر، حادترین موضوع در بحث اقتصاد کشور، بحث رکود اقتصادی است. ۶۷ درصد مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی که باید پویا بشوند و تحرک داشته باشند، مشکلات نقدینگی است که اگر مشکل نقدینگی این واحدها حل بشود، قریب به ۶۷ الی ۷۰ درصد این واحدها میتوانند از رکود خارج شوند. اگر ما بخواهیم در حوزه اقتصاد مقاومتی کار کنیم و از رکود خارج شویم باید به بخش مسکن توجه کنیم، وقتی بخش مسکن پویا و فعال بشود، حدود ۴۰۰ نوع شغل را میتواند فعال کند و برخی از کارشناسان معتقدند که ۱۲۰۰ زیر گروه را شغلی بخش مسکن فعال میکند. وقتی شاهدیم که در حوزه مسکن حرکتی از ناحیه دولت صورت نمیگیرد، لذا میبینیم که واحدهای صنعتی هم تحرک و پویایی لازم را ندارد.

عباسپور با بیان وظایف مسئولین و مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: مسئولین باید توجهات لازم را در اجراییکردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی داشته باشند؛ بنابراین از واردات بیرویه و قاچاق جلوگیری کنند و مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی بهخصوص در حوزه صنعت و معدن را توجه کنند؛ زیرا عدم توجه به این واحدها خسارت جبرانناپذیری را در بر دارد. به نظر بنده هم اکنون نیز صندوق توسعه ملی پول خوبی دارد که باید صرف تولید و حمایت از تولید شود و دولت نمیتواند از آن برداشت کند. همچنین مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی توصیهای هم به مردم داشتند که سعی کنند کالای داخلی را که در داخل کشور وجود دارد، خریداری کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: ما برای حل مشکلات اقتصادی راهی جز توجه به اقتصاد مقاومتی نداریم؛ لذا بخش خصوصی و دولتی باید از خام فروشی معادن و ذخایر جلوگیری کنند و آن را تبدیل به فرآورده کنند، زیرا وقتی تبدیل به فرآورده شد، میتوان آن را با ارزش افزوده بیشتری بفروشیم. البته در این زمینه موارد متعددی وجود دارد.

محورهای اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد. البته مجلس نیز در حوزه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین و اصلاح قوانین مزاحم، تحت عنوان موانع تولید و تسهیل بازار کسب و کار اقدام کرده است؛ اما اکنون محور کار اقتصاد مقاومتی در دست دولت است. ولی متأسفانه ما چیزی از دولت در این حوزه نمیبینیم. ممکن است نوشتههایی داشته باشند و کتابهایی را چاپ کرده باشند؛ ولی در حوزه عمل و اجرا وجود ندارد به همین دلیل مقام معظم رهبری از عملکرد اقتصاد مقاومتی رضایت ندارند.

وی یادآور شد: مجلس سه کار را در این حوزه میتواند انجام دهد؛ اول آنکه هر کجا دولت احتیاج به قوانین دارد، وضع کند که میتوان عنوان کرد در مسیر رفع موانع تولید و افزایش تولید رقابتپذیری اقداماتی صورت گرفت و ما قانون آن را تصویب کردیم که باید آن را اجرایی کنیم. ممکن است در جای دیگر قوانینی در سنوات گذشته بوده که در عرصه تولید مزاحم است؛ لذا ما این اعلام آمادگی را کردهایم که هرکجا چه در بخش خصوصی و چه دولتی این نیاز است، مجلس آن را برطرف کند. بخش سوم هم نظارت است که باید در این زمینه فعالتر وارد شویم.

https://shoma-weekly.ir/Zc6xxr