مجلس

عملکرد اطرافیان رئیس جمهور توسط مجلس رصد می‌شود

مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی، عملکردهای مدیریتی، مدیران پیرامون رئیس‌جمهور را رصد کرد است تا آنها پس از تذکر نفوذ چگونه عمل خواهند کرد یا پس از برجام چگونه رفتار خواهند کرد.
عباس مقتدایی خوراسگانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ارزیابی خود نسبت به کارنامه دولت یازدهم و مجلس درجهت تعامل سازنده، اظهار داشت: موفقیت دولت مرهون تلاش دولتمردان و منوط به همکاری سایر قوا است. مجلس شورای اسلامی در طول دوسال گذشته، در سطح کلان بالاترین تلاش را برای موفقیت دولت به عمل آورده است. چنانچه نمایندگان در انتخاب وزرا با دولت همکاری و تعامل لازم را داشتهاند و هم از ورود وزرایی که میتوانستند مانع عملکرد مثبت دولت بشوند جلوگیری کردیم که همین امر در راستای توانمندی کابینه دولت بود. به نظر من حتی اگر زمانی نیاز باشد استیضاحی هم صورت بگیرد تا دولت با دقت بیشتر در ریل و مسیر تعیینشده حرکت کند، این استیضاح نیز در راستای تعامل با دولت است.

وی افزود: همچنین هر لایحهای که دولت یازدهم به مجلس ارائه کرده است با نظر مثبت و در فوریترین حالت‌‌ها برای آن در مجلس مقدمات را فراهم کردیم تا به تصویب برسد، البته طبیعی است که اصلاحات خودمان را هم اعمال کنیم.

مقتدایی با اشاره به کامیابیهای دولت تدبیر تصریح کرد: اما واقعیت این است که دولت هم کامیابی و هم نکات مثبت داشته است و هم ناکامی و نکات منفی؛ درگذر عمر دولت تدبیر، باید گفت دولت تلاش نمود تا فضای بینالمللی را متناسب با شرایطی فراهم کند تا بتوانیم در عرصه بینالملل راحتتر عمل بکنیم و این از محسنات دولت است. همچنین در عرصه داخلی نسبت به مهار تورم یا جلوگیری از افزایش آن تلاشهای فراوانی شد؛ سعی دولت در ایجاد روابط سازنده با مجلس است و تا حدودی موفق شد. برنامهریزیهایی که در سطح دولت با رویکرد رسیدگی به مردم صورت میگیرد که این امر از نکات مثبت دولت تلقی میشود؛ اما این نکات مثبت بدین معنا نیست که تمام توقعات مردم و نمایندگان ملت ایران برآورده شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطر نشان کرد: بخشهایی از دولت و بخشی از مدیران خاص در دولت تدبیر، تحت تاثیر فضای سنگین رویکردهای غربی فعالیت میکنند، لذا اطرافیان رئیسجمهور باید مورد مراقبت و حفاظت قرار گیرند.

مقتدایی با اشاره به نگرانیهای موجود در رابطه نفوذ استکبار در ایران و منطقه اظهار داشت: در دستورالعملهایی که غربیها برای نفوذ در داخل دارند، این است که کسانی را در عرصه اقتصاد،
NGOها و مجموعههای مردم نهاد فعال کنند و آنها را به قدرت برسانند و حمایت کنند؛ حتی رفت و آمد به کشور غربی را افزایش بدهند؛ حتی کسانی که در غرب تحصیل کردهاند را به قدرت برسانند. ما این نگرانی را درون ریاست جمهوری و دفتر رئیسجمهور احساس میکنیم.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی، عملکردهای مدیریتی، مدیران پیرامون رئیسجمهور را رصد کرد است تا آنها پس از تذکر نفوذ چگونه عمل خواهند کرد یا پس از برجام چگونه رفتار خواهند کرد.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به رفتارها و اقدامات منفی دولت تدبیر و ایجاد فضاهای حاشیهدار سیاسی اظهار داشت: باید به این موضوع توجه داشت که دولت در این مدت رفتارهای غلط و منفی کم نداشته است؛ به طور مثال دولت در موضوع بورسیهها، سیاسی عمل کرد؛ به طوری که رشد علمی کشور دچار حرکت منفی و توقف شد. لذا خیرخواهانه به دولت متذکر میشویم که بعد نظارتی نمایندگان سبب میشود تا با دقت بیشتری این گونه موارد را دنبال کنیم، آقای رئیسجمهور باید مراقب باشند که در آستانه ورود به سال سوم قرار گرفته و از دوره مسئولیتی ایشان بیش از دوسال گذشته، لذا باید بیشتر پایبند قانون اساسی باشد. او باید بیش از گذشته به فکر معیشت مردم و تحکیم نظام و فرهنگ اسلامی باشد. بنابراین سخن در رابطه با شورای نگهبان و برداشتهای خلاف که موجب تضعیف این نهاد میشود خطایی بزرگ است؛ زیرا بیش از یک پنجم قانون اساسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شورای نگهبان برمیگردد.

https://shoma-weekly.ir/scHl4b