مجلس

عمران فرهنگی مساجد نیازمند اخلاق و محبت است

عمران و آبادانی فرهنگی و فکری مساجد از آبادانی فیزیکی و ظاهری آن‌ها مهم‌تر است زیرا مسجدی که محتوای اسلامی و ترویج معارف الهی نداشته باشد یک بنا بیش نیست.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد اطلاع رسانی هشتمین دوره آموزشی و فرهنگی اندیشه های آسمانی دکتر لاله افتخاری در جمع 500 نفر از خواهران فعال کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در مشهد با بیان این مطلب افزود: از مسجد به عنوان خانه خدا و مردم هم به عنوان مهمانان خدا یاد می‌شود پس خدمت به مهمانان خدا در خانه خدا شرایطی دارد که براساس آیات قرآن کریم و فرمایش ائمه اطهار(ع) ایمان به خدا، ایمان به معاد و اخلاص و ثابت قدم بودن از مهم‌ترین این شرایط است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: اعضا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همچون سرشاخه‌هایی هستند که باید ابتدا خودشان از دانش مستمر دینی و فرهنگ ناب اسلامی بهره ببرند و سپس به نشر دین، فرهنگ و دانش کسب شده بپردازند.

افتخاری تصریح کرد: عمران و آبادانی فرهنگی و فکری مساجد از آبادانی فیزیکی و ظاهری آن‌ها مهم‌تر است زیرا مسجدی که محتوای اسلامی و ترویج معارف الهی نداشته باشد یک بنا بیش نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فعالان کانون‌ها فرهنگی هنری مساجد کسانی باید باشند که با عشق و علاقه این کار را انجام دهند البته نباید بگذارند ناامیدی و دلسردی به آن‌ها راه یابد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کار برای خدا همیشه با سختی‌هایی همراه است که علاوه بر اینکه اجر کار را مضاعف می‌کند، باید در این راه ثابت قدم بود و استقامت کرد.

افتخاری اضافه کرد: هدف از کار مسجد و رسالت مسجد آبادانی فرهنگی مسجد و در نتیجه ارتقاء فرهنگی و فکری اهل مسجد می‌باشد.

جذب افراد به فعالیت‌های مسجد و گسترش دامنه جذب مسجدی از دیگر مواردی بود که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد و افزود: از کم بودن تعداد افراد در کارهای فرهنگی و مذهبی نباید ترسید بلکه با توکل بر خدا و بهره بردن از تعالیم اسلامی و کار فرهنگی صحیح باید سعی کرد در جذب افراد بیشتر بیش از پیش توفیق حاصل شود.

افتخاری خطاب به فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: داشتن اخلاص، سعی و تلاش، توکل بر خدا و نترسیدن از تهدیدهای دشمن و شناخت اهداف و پایبندی به آن‌ها از مهم‌ترین شاخصه‌های انجام کار فرهنگی در مساجد می‌باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رابطه بین قرآن و آموزش و یادگیری معارف الهی باید همیشه مدنظر فعالان فرهنگی باشد زیرا مخاطب اصلی کارهای فرهنگی جوانان و خانواده‌ها هستند و باید اهمیت این موضوع همیشه در جلوی چشم فعالان فرهنگی بوضوح دیده شود.

افتخاری از کانون‌های فرهنگی مساجد به عنوان پایگاه یاد کرد و گفت: با برنامه‌ریزی صحیح و توجه به سخنان ولی امر جامعه اسلامی باید هر کانون فرهنگی پایگاهی برای ترویج، تبلیغ و گسترش سیاست‌های فرهنگی نظام اسلامی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مسجد را مکانی برای ایجاد نورانیت در جامعه دانست و افزود: بسیاری از مقوله‌ها و مباحث اصلی جامعه اسلامی از قبیل حفظ قرآن، خدمت به مردم، تسهیل در امر ازدواج جوانان، ایثار و شجاعت، آموزش معارف دینی، احترام به والدین، ترویج کسب علم و دانش و... باید مرکز اصلی نشر و ترویج آن مسجد باشد و مسجدی در این راه موفق است که افراد حاضر در مسجد از جمله فعالان فرهنگی آن ابتدا خود مقید به این اهداف باشند و سپس در این راه تلاش خالصانه داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/dtBBac