مجلس

علی جنتی راه فرجی دانا را نرود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اکران فیلمهای حامی فتنه می تواند در ادامه راه، وزیر ارشاد را با دردسرهای فراوانی روبرو کند.

با گذشت نیمی از سالی که با شعار اقتصاد شروع شد و از طرفی مشکلات اقتصادی مردم و رکود بازار، انتظار میرود دولت با توجه به سیاستهای کلی نظام و اقتصاد مقاومتی، بسترسازی لازم را برای ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار و تولید آماده کرده باشد. الله وردی دهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه اظهار داشت: مدت شش ماه و یا یک سال نمیتواند زمان مناسبی برای تغییر وضعیت اقتصادی کشور باشد زیرا اولا وضعیت اقتصاد کشور ما در حالت خاصی قرار دارد و مسایل ودرگیریهای منطقه و تحریمها هم مزید بر علت شده است، از طرفی دولت یازدهم هم یکسال است که بر روی کار آمده است.

وی با بیان برخی آثار مثبت در اقتصاد کشور برای شروع اقدامات سازنده در این راستا گفت: البته برخی آثار و علایم مثبتی در اقتصاد نوید بخش و امیدوار کننده بوده است. از جمله کاهش تورم، آرامش نسبی که در بازار وجود دارد، همچنین وجود یک افق نو در سیاست خارجی باعث شده است تا امیدی در جامعه و مردم ایجاد شود. اگر مسئولین به توانمندیهای داخلی و ظرفیتهای بکر کشور با یک
برنامه
ریزی صحیح نگاه روشنی داشته باشند میتوانیم گامهای ارزندهای را در این راستا برداریم. دهقان تصریح کرد: اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی یکی از برنامهها و راهکارهای برون رفت از این شرایط اقتصادی است که لازم است همه ما با این افق و با اتکا به نیروی درونی کشور به سمت یک اقتصاد پویا حرکت کنیم. وی ادامه داد: باید بدانیم برای ایجاد یک بستر مناسب در جهت رونق فضای کسب و کار نیاز به بودجه و اعتبار فراوان است. وقتی برای صنایع کشور چندین هزار اعتبار نیاز داریم، تا در اختیار صنایع قرار گیرد که صرف تولید شود تا بتوانند سرمایه گذاری انجام دهند. در مقابل درآمد بالای آنها که حدود صد هزار میلیارد تومان است ما فقط ۶ هزار میلیارد تومان میتوانیم به آنها وام بدهیم. لذا با این قمهای ناچیز در مقابل رقمهای درشتی که برای توسعه نیاز است، نباید انتظار یک تحول بزرگ در کوتاه مدت را داشته باشیم.

دهقان خاطر نشان کرد: در این شرایط ما بایستی هدف را مشخص نماییم، مثلا در هدفمندی یارانهها پیش بینی شده بود حدود ۱۰هزار میلیارد تومان به واحد تولید آورده شود که این ۱۰ هزار میلیارد تومان در عمل کاهش پیدا کرد و به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید، این ۲ هزار میلیارد را با منابع بانکها ادغام کردهاند و به ۶ هزار میلیارد رسیده است که میخواهند در اختیار بخش تولید قرار دهند. حال سوال این است که آیا با ۶ هزار میلیارد چه تولیدی را میشود راه انداخت؟ واقعا این رقم بسیار ناچیز است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم در اقتصاد موفق باشیم نیاز به یک عزم ملی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی داشته باشیم و با استفاده از منابع دولتی، کوچک نمودن دولت و کاهش هزینهها و با استفاده از سرمایههای خصوصی و سرمایه گذاری خارجی میتوانیم در این راستا با مدیریت صحیح وجهادی کار کرد.


https://shoma-weekly.ir/2vllDT