مجلس

علل تاکید مقام معظم رهبری بر رقابت سالم بین کاندیداها

نورالله حیدری دستنایی:
 نتیجه رقابت ناسالم؛ ورود نااهلان به مجلس است
نورالله حیدری دستنایی عضو فراکسیون موتلفه اسلامی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر انتخابات و رقابت سالم کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی اظهار داشت:
مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در سنوات گذشته و هم در حال، همواره متناسب با اصول و مقتضیات زمان، رهنمودهای بسیار کارگشایی را ارائه می‌کنند که قطعاً هم فصل‌الخطاب هست و هم رهنمود کاملاً روشن و برجسته‌ای برای کاندیداها و مردم است.
وی با بیان ضرورت و نیاز جامعه به ایجاد فضای رقابتی سالم خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد از چند جهت ما نیازمند رقابت سالم هستیم. اولاً نظام ما یک نظام کاملاً فرهنگی، معنوی و اسلامی است در هر صحنه‌ای که حضور پیدا می‌کنیم، افراد و اشخاص و جریان‌ها باید بر اساس ماهیت انقلاب اسلامی که انقلاب ارزش‌هاست؛ رقابت یک رقابت سازنده مفید و سالم باشد.
حیدری با بیان دومین دلیل بر ضرورت رقابت سالم گفت: دومین دلیل بر ضرورت رقابت سالم؛ بعد اخلاقی و انسانی است به هر حال ملت ایران بر اساس آموزه‌های اسلام یک ملت متدین و در عین حال بر اساس پیشینه تاریخی از یک تمدن درخشان برخوردار است پس ابعاد اخلاقی و انسانی ایجاب می‌کند که ما یک رقابت سالم داشته باشیم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان جایگاه مجلس در نظام خاطر نشان کرد: کسانی که می‌خواهند ورود به جایگاه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نظام جمهوری اسلامی داشته باشند طبیعی است؛ اینان باید نمونه اخلاق، فضیلت، دانش و اخلاق صحیح اجتماعی باشند. اگر خدای ناخواسته رقابت ناسالم شد و افرادی که وارد این گردونه می‌شوند که وظیفه دارند قانون برای کشور تصویب کنند طبیعتاً نقض غرض می‌شود پس دلیل سوم که ما باید یک رقابت سالم داشته باشیم جایگاه نمایندگی و جایگاه مجلس است.
حیدری در ادامه تصریح کرد: اصولاً در یک فضای رقابت ناسالم حقیقت آنجا بیان نمی‌شود و یکسری فضا‌سازی‌ها صورت می‌گیرد و قدرت انتخاب صحیح از مردم گرفته می‌شود بنابر این نتیجه رقابت ناسالم آن است که ممکن است آنان که اهلیت ندارند خدای ناخواسته به جهت غلبه احساسات، و به جهت فضای تاریکی که مجموعاً فراهم می‌شود آن افرادی که اهلیت دارند، وارد نشوند.
وی در پایان خاطر نشان کرد به اعتقاد بنده به این دلایل چهارگانه مقام معظم رهبری تأکید بر بحث رقابت سالم داشتند و ورود پیدا کردند.

محمدرضا حسین‌نژاد:
 رقابت ناسالم فضای بی اعتمادی را در جامعه گسترش می‌دهد
محمدرضا حسین‌نژاد نماینده مردم شیروان در این رابطه گفت: با توجه به تاکیدی که مقام معظم رهبری مبنی بر رقابت سالم میان کاندیداها داشتند این یک ضرورت است که در این مقطع احساس می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت رقابت سالم در جایگاه اجتماعی گفت: علاوه بر فرمایش مقام معظم رهبری که یک وظیفه شرعی و حجت است این موضوع نیز از جهت جایگاه اجتماعی اهمیت دارد و قابل بررسی است و چنانچه افرادی که وارد عرصه رقابت می‌شوند طبق قانون از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند و اگر بخواهند در یک رقابت ناسالم یکدیگر را زیر سئوال ببرند یک خودزنی سیاسی است به طوری که در جامعه فضای بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولین پیش خواهد آمد و این تأکید معظم له ارکان نظام را استحکام می‌بخشد.
عضو فراکسیون موتلفه اسلامی با بیان ضرورت رعایت این اصل اظهار داشت: کاندیداهای محترم باید به این اصل مهم توجه نمایند و با ایجاد فضای اعتماد، بتوانند زمینه و بستر خدمت‌رسانی به مردم و نظام را فراهم نمایند به طوری که وقتی به مجلس راه یابند مردم این احساس رضایت را دارند که افراد صالح و معتمدی را وارد مجلس کرده‌اند ولی اگر بر یک کاندیدا متمرکز گردند و فضای دروغ و افترا فراهم شود با فرض ورود این افراد به مجلس قطعاً فضای بی اعتمادی بر مردم سایه می‌افکند و باید به جایگاه مجلس توجه ویژه داشت زیرا این جایگاه؛ یک جایگاه قانونگذاری است و قطعاً این فضای ناسالم ارکان نظام را متزلزل خواهد نمود.

سید علی ادیانی راد:
 از آسیب‌های جدی انتخابات رقابت ناسالم است
سید علی ادیانی راد عضو فراکسیون موتلفه اسلامی با بیان اهمیت التزام به اخلاق در عرصه انتخابات گفت: توجه به این نکته چه از جهت شرع و چه از جهت قانون و اخلاقیات تمام کاندیداها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند چنانچه شرع و قانون التزام به چارچوب اخلاقیات را توصیه نموده است. همانگونه که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بحث انتخابات سالم و رقابت سالم را توصیه نموده‌اند تا در فضای آزاد و سالم و قانونی بین کاندیداها رقابت صورت پذیرد.
وی در ادامه افزود: هیچ یک از کاندیداها عقلاً، عرفا ًو شرعاً به لحاظ قانونی مجاز به اغواگری، بداخلاقی و تخریب نامزدهای دیگر نیستند که متأسفانه یکی از آسیب‌های جدی در فضای انتخاباتی همین مقوله است که تعداد معدودی از نامزدها با دنبال کردن خط تخریب، دروغ و تهمت به دنبال ایجاد فضا برای جذب آراء عمومی هستند که البته ایجاد این فضا با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد.
ادیانی راد نماینده قائم شهر تصریح کرد: بیانات مقام معظم رهبری در انتخابات باید برای تمام کاندیداها فصل‌الخطاب باشد که این خود مصداق التزام عملی آنها به اسلام و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و تبعیت از فرامین معظم له است و اگر کاندایدها به خط تخریب ورود پیدا کنند قطعاً در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و قانون و شرع عمل نکرده‌اند.
وی در پایان با اشاره به برخی وعده‌هایی که نمایندگان برای جلب آراء در مرحله تبلیغات انتخابات داده و به آن جامه عمل نمی‌پوشانند، گفت: به اعتقاد بنده در یک فضای رقابتی سالم در زمان انتخابات ندادن وعده وعیدهای پوشالی و توخالی و غیرقانونی است و گاهاً دیده می‌شود از سوی برخی کاندیداها وعده‌هایی داده می‌شود که به حوزه اجرایی مربوط بوده و به حوزه قانونگذاری ارتباطی ندارد و نشانه رقابت و تبلیغات سالم توسط کاندیدا، بیان شرح وظایف و قوانین در چارچوب نص قانون اساسی است و انتخاب نمایندگان در حوزه‌های انتخاباتی گوناگون بدین معنا نیست که به دغدغه و مشکلات مردم در حوزه اجرایی رسیدگی کنند بلکه آنان در یک ارتباط چهره به چهره مشکلات مردم را می‌بایست لمس نمایند تا بتوانند درحوزه قانونگذاری عمل نمایند.
https://shoma-weekly.ir/DpJ9Hy