ویژه

عسکراولادی یک مدیر جمع مدار بود

مرحوم عسگراولادی یک مقلد واقعی بود و تقلید واقعی در شرایطی مستلزم پذیرش هزینه‌های بسیار سنگین است.
محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی نیز که به نمایندگی از اعضای ستاد ارتحال مرحوم عسگر اولادی در دیدار با مراجع عظام تقلید و علما سخن میگفت، اظهار داشت: در ساعات اولیه ارتحال مرحوم عسکراولادی ستاد متشکل از اعضای خانواده، کمیته امداد و حزب موتلفه اسلامی تشکیل شد تا برنامههای بعد از ارتحال را تدوین و اجرا کند.

وی ادامه داد: یکی از تصمیماتی که در این ستاد اتخاذ شد، این بود که به محضر شریف مراجع عظام تقلید به خاطر پیامهای محبتآمیز و الطافی که به مرحوم استاد عسگراولادی داشتید، مشرف شده و از شما تشکر و قدردانی داشته باشیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: مرحوم عسگراولادی یک مقلد واقعی بود و تقلید واقعی در شرایطی مستلزم پذیرش هزینههای بسیار سنگین است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم عسگراولادی در دوران نوجوانی وارد مبارزات شد، ادامه داد: ایشان این مبارزه را در چارچوب تقلید از مرجعیت انتخاب کرد.

حبیبی با بیان اینکه مرحوم عسکراولادی در موضوعات سیاسی واجد شرایط عمدهای بود و یک مجتهد جامعالشرایط سیاسی به حساب میآمد، اضافه کرد: سیاستورزی ایشان جز در چارچوب مشخص تدین ایشان شکل نمیگرفت و هیچگاه سیاستورزی به تدین ایشان غلبه پیدا نکرد.

وی ادامه داد: اگر جایی بین سیاستورزی و تدین تقابلی پیش میآمد، ایشان بدون ذرهای تردید جانب تدین را ولو با هزینههای بسیار سنگین انتخاب میکرد.

وی افزود: مقلد بودن صفتی است که به هر کسی نمیشود اعطا کرد. مقلدی که تا آنجایی که خطری پیش بیاید، مقلد است، در حقیقت مقلد نیست و مرحوم عسکراولادی تقلید را با تمام هزینههایش پذیرفته بود. یکی از اعضای موتلفه زمانی در حال جمع کردن امضا برای مراسم یکی از مبارزین در زمان طاغوت بودند، میپرسند که تا کجا باید پیش رویم و جواب میشنوند که تا اعدام، دراین موقع میگوید پس بیاورید من امضا کنم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: یکی از خصوصیات مهم برای ما که سالها در خدمت مرحوم عسکراولادی تلمذ کردیم این بود که ایشان تسلط ویژه بر «من» خودشان داشت و این «من» هیچگاه در اتخاذ تصمیمات دینی و سیاسی غلبه نکرد و تدین و اعتقادات دینی بود که «من» ایشان را مثل موم در دست داشت. حتی خاطرات مبازره خویش را به خاطر جلوگیری از منیت، بیان نمیکرد مگر جایی که لازم بود کسانی تعلیم ببیند. تسلط ایشان به من وجودی شان برای کسانی که اطراف ایشان بودند، درس محسوب میشد.

حبیبی خاطرنشان کرد: ایشان در امر دین مقلد بودند اما در امر سیاسی مورد رجوع جمعیت زیادی بودند. جایی که بین حرکت سیاسی و حرکت دینی تردید پیش میآمد، ایشان ذرهای در پیروی از راه دین، تردید نمیکرد. مرحوم امام راحل (ره) درباره ایشان صفات متعددی دارند که یکی از آنها متدین است و گفتهاند که ایشان بسیار صالح و بسیار فداکار هستند.

وی با اشاره به اینکه موتلفه با دستور امام راحل تشکیل شده است، اظهار کرد: در دیداری که با سید حسن نصرالله داشتیم ایشان گفت که میراث مشترک حزبالله و موتلفه این است که هر دو به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شدهاند.

وی اظهار کرد: هنگامی که دولت وقت تخریب زیادی علیه مرحوم عسکراولادی انجام میداد، امام درباره ایشان این جملات را گفتند تا نشان دهند که من مرجع ایشان را صالح و فداکار میدانم.

حبیبی تصریح کرد: هیچ سخن و سکوتی از مرحوم عسکراولادی صادر نشده است، مگر اینکه ریشه دینی و مرجعیت داشته باشد. ایشان یک مدیر ارشد جمهوری اسلامی بودند اما در عین حال با دیگران مشورت میکردند. وقتی کسی میخواست با ایشان مصاحبه کند، سران حزب را جمع میکرد و میگفت اگر فلان سئوال پرسیده شد، من چه پاسخی بدهم و از نظرات همه استفاده میکرد.

وی با اشاره به اینکه بعد مدیریتی عسگراولادی مغفول واقع شده است، اضافه کرد: ایشان یک تاکید مستمر داشت و میگفت که حوزه مدیریت نباید به شخص متکی باشد و باید به سیستم متکی باشد. این تفکر ایشان تنها در حوزه مدیریتی حزب موتلفه محدود نبود بلکه این اصل مهم را در هر جا که مسئولیت داشت، مورد توجه قرار میداد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: ۱۵ سال پیش مرحوم عسگراولادی اصرار داشت که شورای مرکزی حزب، ایشان را به عنوان دبیرکل انتخاب نکند و نصیحت ایشان این بود حزبی که به شخص متکی باشد، در معرض خطر است. ایشان موضوع تغییر دبیرکلی در حزب را در زمانی که خودشان سر کار بود و میتوانست تبعات آن را مدیریت کند، دنبال کرد و تمام لوازمی که تغییر دبیرکلی در حزب موتلفه اسلامی لازم داشت را با دقت به صورت مستمر پیگیری کرد تا این تغییر نهادینه شود.

وی بیان کرد: ما در حزب موتلفه اکنون با مدیریت کارساز ایشان متکی به شخص نیستیم و سیستم است که موتلفه را اداره میکند.

https://shoma-weekly.ir/YLhiXy