مجلس

عد‌م نظارت‌ها د‌ر مناطق آزاد‌ ، رویکرد‌ اصلی این مناطق را منحرف کرد‌

مناطق آزاد‌ از هد‌ف‌گذاری اصلی خود‌ د‌ور شد‌ند‌، ناگفته نماندکه د‌ر مناطق آزاد‌ مجموعه فعالیت‌هایی که منجر به توسعه و رونق منطقه‌ای شد‌ و نباید‌ ناد‌ید‌ه گرفت. این ویژگی د‌ر همه مناطق آزاد‌ وجود‌ د‌ارد‌ .
اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با سیاستهای گذاری کلان در مناطق آزاد اظهار داشت: یکی از مشکلات سیاست گذاری در مناطق آزاد ، سیاست گذاری خود دولت در این مناطق است و این موضوع با اینکه ما اصل موضوع را منتفی بدانیم، متفاوت است. ما یکسری ظرفیتهایی در مناطق مرزی و مرکزی کشور داریم که ایجاب میکند به این مزیتها با ایجاد مناطق آزاد و مناطق ویژه در آنها فرآیند سرمایه گذاری را برای آن تسهیل بکند .

وی افزود: درست است که ما در مناطق آزاد و مناطق ویژه ، فلسفه دولت و قانون گذار این بوده که محلی برای تشویق صادرات و کاهش هزینهها برای صادرکنندگان، از مبادی مناطق آزاد به بازارهای بیرونی باشد. از طرف دیگر ورود مواد و کالاهای مورد نیاز و بی واسطه ای و یا نیمه تمام را از مناطق آزاد به کشور برای ورود به فعالیتهای سرمایه ای و فرایندهای تولیدی داشته باشیم .

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: متاسفانه این رویکرد افزایش صادرات و کاهش واردات در مناطق آزاد به دلیل عدم نظارت صحیح رخ نداد، عملا مناطق آزاد از هدفگذاری اصلی خود دور شدند، ناگفته نماندکه در مناطق آزاد مجموعه فعالیتهایی که منجر به توسعه و رونق منطقهای شد و نباید نادیده گرفت. این ویژگی در همه مناطق آزاد وجود دارد .

وی افزود: در لایحهای که دولت تنظیم و تقدیم مجلس کرد، با اصلاحاتی که در کمیسیون اقتصادی و الحاقاتی که در آن انجام شد، همه در جهت بهره گیری از ظرفیت ها و مزیتهایی است که در مناطق مختلف کشور برای سرمایهگذاری وجود دارد. ایجاد مناطق آزاد ویژه اقتصادی میتواند کمک کند تا رونق بیشتری به آن مناطق بدهد. با توجه به اینکه اکثر این مناطق، مناطق کمتر برخوردار هستند و در دوران توسعه ، به دلیل عدم نگاه متوازن در سرمایه گذاری از چرخه توسعه جا ماندند .

نماینده مردم مسجد سلیمان خاطر نشان کرد: با ایجاد این مناطق ویژه و آزاد، کمک میشود تا چرخه اقتصاد منطقه ای رشد کند و ایجاد شغل نماید؛ اما دولت و مجلس به عنوان ناظر باید تلاش کنند، که اینها از اهداف قانونی و برنامه ای که برایشان تعریف شده ، اقدام بکنند.

جلیلی در پایان تاکید کرد: درواقع مجلس با اصل لایحه دولت در خصوص مناطق آزاد اقتصادی موافق است و حمایت می کند، اما از رویکردهای ناقصی که در مناطق آزاد وجود دارد، به دولت توصیه می شود که نسبت به اصلاح آن اقدام کند. زیرا این مناطق به جای اینکه به مأمنی برای سرمایه گذاران در خروج منابع در صادرات کالاها و خدمات عملا رویکرد معکوسی پیدا کرده که بیشتر مقر و درگاهی برای واردات کالاهای خارجی شده است. البته واردات این کالاها صرفا برای کسانی است که در این مناطق تلاش و فعالیت میکنند و این رشد برای همه افراد جامعه نیست.

https://shoma-weekly.ir/crNOTo