مجلس

عدم نظارت موثر باعث تشدید چسبندگی قیمت کالاها شده است

در روزهای اخیر ما شاهد بودیم که ارز سیر نزولی را طی کرد و قیمت آن کاهش یافت. در روند کاهش ارز ما شاهد کاهش قیمت سکه و طلا هم بودیم و مردم از موضوع احساس رضایت داشتند و انتظار می رفت که به دنبال کاهش ارز قیمت خیلی از اجناسی که در بازار است ، نیز کاهش یابد.

سید ناصر موسوی نماینده مردم فلاورجان با اشاره به سیر نزولی ارز در این روزهای اخیر و عدم تاثیر آن بر نرخ کالاهای ضروری مردم اظهار داشت: در روزهای اخیر ما شاهد بودیم که ارز سیر نزولی را طی کرد و قیمت آن کاهش یافت. در روند کاهش ارز ما شاهد کاهش قیمت سکه و طلا هم بودیم و مردم از موضوع احساس رضایت داشتند و انتظار می رفت که به دنبال کاهش ارز قیمت خیلی از اجناسی که در بازار است ، نیز کاهش یابد.

وی افزود: قیمت این اجناس در زمان افزایش نرخ ارز با آنکه مرتبت با آن نبود افزایش یافت. این در حالی است که متاسفانه با کاهش قیمت ارز، این قیمتها ثابت مانده اند و مردم تاثیر این کاهش را احساس نکرده اند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان علل این روند و عدم کاهش قیمتها خاطر نشان کرد: یکی از عللی که ما شاهد کاهش نرخ کالاها نبودیم ، عدم نظارت برقیمت ها است . یعنی وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمانهای نظارتی دیگر توجهی  را که باید داشته باشند، ندارند. یعنی همان زمان که با افزایش نرخ ارز، یا افزایش قیمت برخی از کالا ها مواجه می شویم، سازمانهای نظارتی موظف هستند که برخورد بکنند و جلوی افزایش قیمت را بگیرند.

وی تصریح کرد: کالایی را که در کشور تولید
می شود و مواد اولیه و روند تولید آن با ارز رابطه ای ندارد  چرا باید با افزایش چشمگیری مواجه شویم؟ این وظیفه دستگاههای نظارتی است که از این جلوگیری کنند. هم اکنون با کاهش نرخ ارز کالاهایی را مرتبط با ارز است را باید پیگیری کنند تا قیمت اجناس کاهش پیدا کند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: دراین زمان، افرادسود جویی بودند که با آنکه در انبارهایشان مقدار زیادی اجناس داشتند که با ارز پایین خریداری کرده بودند،  به مجرد گران شدن ارز، انبارهایشان را بستند و اجناسی که مورد نیاز مردم بود نایاب شد. تا اجناس خود را بالاتر به فروش برسانند. هم اکنون هم که با کاهش ارز مواجه هستیم، اثری که باید در بازار دیده شود، نمی بینیم. امیدواریم سازمانهای نظارتی به ویژه وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی که از متولیان این امر هستند هرچه سریعتر پیگیر کاهش قیمتها باشند. 

 

https://shoma-weekly.ir/jKCsXz