مجلس

عباسپور تهرانی: رای ممتنع یک رکن نظام رای گیری است

نماینده مردم تهران در مجالس هفتم و هشتم در خصوص لزوم وجود رأی ممتنع در آراء نمایندگان گفت: قاعدتا نماینده ای که به جمع بندی نمی رسد تا رأی مثبت و یا منفی بدهد رای ممتنع ارائه می کند که در همین قالب هم قابل ارزیابی است.
علی عباسپور تهرانی در گفت و گو با خبرآنلاین تصریح کرد: علی رغم اینکه این نظر بستگی به نوع رأی دارد و ممکن است رأی به نفع آن موضوع و یا علیه آن موضوع تمام شود اما به هرحال رأی ممتنع برای کسانی که به جمع بندی نمی رسند، قابل استفاده است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در مورد این که این آراء ممتنع تاثیر زیادی به ویژه در بخش هایی مثل رأی اعتماد دارد و برخی معتقد به حذف آن از آیین نامه داخلی مجلس هستند گفت: به نظر من این رای در میان آرای نمایندگان لازم بوده و مکانیزمی نیست که فقط درایران به کارگرفته شود. درهمه جای دنیا حتی در سازمان ملل رأی مخالف، موافق و ممتنع وجود دارد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم ادامه داد: رأی ممتنع ممکن است که برای کشوری که قرار است قطعنامه علیه اش صادر شود به نفع باشد، اما سیگنالی بوده که این کشور موافق نبوده است یا با توجه به موضوع می شود گفت آن کشور یک موضع بی طرفانه به موضوع دارد اگرچه نهایتا می تواند به ضرر آن کشور یا آن موضوع یا آن لایحه و طرح تمام شود.

عباسپور افزود: با توجه به این مسئله من فکر می کنم رأی ممتنع یک رکن رأی گیری در همه سیستم هایی است که بر اساس آراء اکثریت جمع بندی نهایی را می کنند و نمی تواند حذف شود.

https://shoma-weekly.ir/hitmXQ