جامعه

طمع، دلیل اصلی افتادن در دام مجرمان سایبری

معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضایی طمع دلیل اصلی است که هموطنان در دام مجرمان سایبری می‌افتند.

سرهنگ رامین پاشایی، در مورد راهکارهای پیشگیرانه در کاهش انواع کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی گفت: در صورت وجود آگاهی و بالابودن اطلاعات و سواد فضای مجازی در بین کاربران، در فضای سایبر سوء استفاده و جرمی رخ نمی‌دهد.

وی افزود: مسائل مالی علت اصلی جرایم فضای مجازی است و در حال حاضر ۶۵ درصد جرایمی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد مربوط به مسائل مالی است.

معاون اجتماعی پلیس فتا اظهار داشت: کلاهبرداری و فیشینگ یا هدایت کاربران به درگاه‌های بانکی جعلی و برداشت از حساب کاربران فضای مجازی نیز بیشترین جرم در فضای مجازی است.

وی با اشاره به اینکه مجرمان سایبری دارای هوش و نبوغ هستند و الگوریتم می‌دانند و عدم آگاهی هموطنان به موضوعات و تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی می‌تواند موجب افزایش جرایم سایبری شود تصریح کرد: با اجرای طرح رمز یکبار مصرف در سال‌های ۹۹ و ۴۰۰ به شکل قابل محسوسی میزان جرایم فیشینگ کاهش یافت ولی متاسفانه در ایام اخیر با توجه به هک گوشی‌هایی که انجام می‌شود شاهد افزایش آن هستیم.

پاشایی ادامه داد: تهمت، افترا، هک اطلاعات شخصی و افشا، شوخی و سرگرمی، آزار و اذیتها و قلدری‌های فضای مجازی از دیگر جرایمی هستند که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ادامه داد: در حال حاضر نیز بیشترین نفوذ و هک به گوشی هموطنان با سوء استفاده از سامانه‌های دولتی مانند عدل ایران قوه قضاییه، ‌ای رفاه سامانه وزارت رفاه، سامانه همتا و... است که مجرمان سایبر از طریق شماره‌های شخصی لینک‌های آلوده را به هموطنان ارسال می‌کنند.

پاشایی با اشاره به برنامه‌های پلیس فتا برای آگاه سازی هموطنان از روش‌های جدید کلاهبرداری و سوء استفاده سودجویان در فضای مجازی و اعلام آن به هموطنان گفت: پلیس فتا ظرفیت اطلاع رسانی خاصی دارد و علاوه بر اطلاع رسانی روزانه از طریق رسانه ملی روزانه بیش از ۱۵ هشدار در شبکه‌های اطلاع رسانی و کانال‌های اطلاع رسانی منتشر می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در مورد اطلاع رسانی و هشدار در مورد نفوذ مجرمان از طریق سامانه ثنا در عرض ۳ روز ۴۵ مورد پیامک هشدار برای کاربران ارسال شد.

https://shoma-weekly.ir/UPose1