مجلس

طرح «پارلمان در سایه» جنبه سیاسی و تبلیغاتی دارد

طرح این موضوعات بیشتر شعاری و سیاسی باشد. به هرجهت طرح این مسائل جایگاه مجلس و نمایندگان را تنزل خواهد داد و ما باید به رأی مردم احترام بگذاریم؛ زیرا هرکسی را که مردم انتخاب می کند، باید تصمیم‌ساز باشند.
حسین سبحانینیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با ردصلاحیت منتخب مردم اصفهان توسط شورای نگهبان اظهار داشت: نظارت شورای نگهبان، استصوابی و فراگیر است و در همه مراحل می تواند نظر بدهند؛ لذا نیازی به تفسیر قانون نیست.

نماینده مردم نیشابور به نقض قانون در سومین دوره مجلس در این خصوص اشاره کرد و گفت: اما این مسئله در یک مورد نقض شد. آن هم دوره سوم مجلس شورای اسلامی در حوزه نیشابور مورد نقض قرار گرفت. درحقیقت کاندیدایی که انتخاب شد، مشکل سربازی داشت که انجام نگرفته بود، لذا مطابق قانون از نظر شورای نگهبان ردصلاحیت شد؛ اما وزیر کشور وقت آقای محتشمی پور، اعتبارنامه ایشان را به صحن علنی آورد و اعتبارنامه ایشان توسط وزارت کشور صادر شد و شورای نگهبان صادر نکرد. نمایندگان آن دوره هم اعتبارنامه ایشان را صادر کردند.

وی افزود: اما علیالاصول نظارت، نظارت استصوابی است که نظارت را مشمول تمامی مراحل از آغاز تا پایان می کند. از این جهت شورای محترم نگهبان رأی خود را نسبت به منتخب اصفهان صادر کرده است. لذا این موضوع ابهامی ندارد که برخی بخواهند تفاسیر گوناگونی را بیان کند. نظارت شورای نگهبان صریح و روشن یعنی من البدو الی ختم است و تا اعتبارنامه نماینده ای در مجلس تصویب نشود؛ علی الاصول آنها براین نظر هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با طرح «پارلمان در سایه» که اخیرا توسط طیف اصلاحات بیان شده است، به خبرنگار «شما» گفت: به نظر می رسد طرح پارلمان درسایه شبیه یک شوخی است. به هر جهت این مردم هستند که به منتخبین خود رأی می دهند؛ طرح این موضوع که چند نفر بخواهند با موج خبری مدعی شوند که ما پارلمان درسایه تشکیل میدهیم؛ توهین به رأی و انتخاب مردم است.

نماینده مردم نیشابور خاطر نشان کرد: معتقدم طرح این موضوعات بیشتر شعاری و سیاسی باشد. به هرجهت طرح این مسائل جایگاه مجلس و نمایندگان را تنزل خواهد داد و ما باید به رأی مردم احترام بگذاریم؛ زیرا هرکسی را که مردم انتخاب می کند، باید تصمیمساز باشند.

وی تصریح کرد: مجلس عصاره مردم است، حال عده ای بگویند که اینها لیاقت ندارند و باید مجلسی در سایه تشکیل دهیم؛ این سخنان چه معنایی میتواند داشته باشد؟ این توهین به شعور مردم کشور است، لذا معتقدم طرح این مباحث براساس شعارهای بیمبنایی و با اهداف سیاسی است و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

https://shoma-weekly.ir/mqYPTo