ویژه

طرح ویژه دکتر آل اسحاق برای ممانعت از شخص محوری

آل اسحاق اولین اقدام خود در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور را تشکیل اتاق فکری در حوزه های مختلف من جمله سیاست خارجی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: به نظر من این اقدام بهترین شکل اداره کشور است.

سمیه عظیمی- یحیی آل اسحاق کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در نشست خبری خود که در باشگاه خبرنگاران انجام شد با بیان اینکه حاکمیت همواره تحت فرماندهی بخش سیاسی است، گفت: اما نیروی پیش برنده حاکمیت حوزه اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف دولت بسترسازی فضای تعاملی به جای فضای تعارضی است و لازمه این کار هم حاکم شدن اخلاق در جامعه است، افزود: ما در محیطی زندگی می کنیم که مبنای آن مسائل اخلاقی است لذا یکی از مسائلی که ضرورت دارد به جامعه باز گردد حاکمیت اخلاق در همه حوزهها است.

آل اسحاق در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره انتخاب گزینه اصلح افزود: وظیفه اخلاقی، شرعی و انقلابی همه انتخاب اصلح است؛ فردی که انتخاب می شود باید اصلح باشد و هر کسی که تعمداً به این مسئله توجه نکند کار خلاف شرع و اخلاق انجام داده است.

آل اسحاق در پاسخ به این سؤال که آیا ائتلاف های تشکیل شده در درون جریان اصولگرایی روی یک نامزد مشخص تمکین خواهند کرد، گفت: ما میثاقی داریم که همانا جامعتین است اگر مکانیزم نظرسنجی مؤثر واقع نشد قطعاً حکمیت را در نظر خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه اجماع بر روی یک گزینه واحد غیر از در نظر گرفتن مبانی اعتقادی و اخلاقی قطعاً کار عقلی و منطقی خواهد بود، اظهار داشت: یک نفر برای انتخاب شدن به حدود 25 میلیون رأی احتیاج دارد به همین دلیل قطعاً جریان اصولگرایی باید روی یک نفر تمرکز کند.

آل اسحاق در ادامه با اشاره به اینکه رئیس جمهور تنها یک نفر است اما قطعاً برای اداره کشور به خرد جمعی احتیاج داشته و استفاده از این خرد جمعی هم امکان پذیر است، تأکید کرد: دولت می تواند اختیاراتش را به وزرا یا افراد دیگری در دستگاههای اجرایی تفویض کند.

وی با بیان اینکه به نظر بنده این امکان میسر است که حوزه های مختلف توسط رئیس جمهور به یک فرد مشخص واگذار شود که آن فرد نیز با هماهنگی رئیس جمهور، وزرای مربوطه خود را انتخاب کنند، ادامه داد: می توان شورای مشورتی ریاست جمهوری تشکیل داد تا از همین ابتدای کار برنامه ها را تنظیم کنند.

آل اسحاق اولین اقدام خود در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور را تشکیل اتاق فکری در حوزه های مختلف من جمله سیاست خارجی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: به نظر من این اقدام بهترین شکل اداره کشور است.

https://shoma-weekly.ir/cj7JXf