مجلس

طرح انتقال پایتخت اصلاح شد

محمد جواد کولیوند در رابطه با روند طرح انتقال پایتخت در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی اظهار داشت: در حقیقت طرح انتقال پایتخت اصلاح شد و به عنوان طرح تمرکز زدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری مطرح است.
محمد جواد کولیوند در رابطه با روند طرح انتقال پایتخت در کمیسیون شوراها و امور داخلی اظهار داشت: در حقیقت طرح انتقال پایتخت اصلاح شد و به عنوان طرح تمرکز زدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری مطرح است.

وی افزود: در صورت تصویب این طرح و تایید شورای محترم نگهبان، طبق این قانون، دولت موظف است حداکثر ظرف دوسال، شورایی تشکیل دهد که در این شورا ساماندهی تهران و تمرکززدایی از تهران را بررسی کند.

کولیوند تصریح کرد: این شورا اگر تشخیص داد که انتقال پایتخت سیاسی و اداری میتواند صورت پذیرد، تازه نقطه یابی و برآورد هزینه دارد. که باید توسط دولت انجام گیرد و به صورت لایحه به مجلس آورده شود. این موضوع با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور و معاون وزیر راه و شهرسازی این طرح مجدد در کمیسیون شوراها و امور داخلی بررسی شد و اصلاح و به اداراه قوانین مجلس برای طرح در صحن عودت داه شد.

وی تاکید کرد: ممکن است که در بررسیها صاحب نظران به جایی برسند که انتقال نباید انجام شود. بنابراین اگر انتقال انجام نشود والبته آن در آن صورت چه اتفاقی باید بیفتد؟ چه عواملی باید اصلاح بشود؟ چه قوانینی باید به استانهای دیگر تفویض اختیار شود که تهران سبک شود. این موارد در صورت رد طرح تمرکز زدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری مطرح است.

نماینده مردم کرج در رابطه با ضرورت تمرکززدایی در تهران گفت: شهرتهران با بحرانهایی روبه رو است که همین امر ضرورت توجه به این طرح را دو چندان میکند. بحث انرژی، ترافیک، توسعه بیرویه، هزینههای زندگی، مشکلات بهداشت و درمان، مشکلات زلزله، بحثهای حوادث طبیعی و بالاخره بحرانهای تهدید کنندهای که در تهران وجود دارد، توجه به مسئله تمرکزدایی در این کلان شهر را پررنگ میکند.

https://shoma-weekly.ir/9rzUti