مجلس

طرح الزام دولت به ارائه برجام امضا شد

در طرح الزام‌آور تاکید شده است تا دولت گزارشات خود را به مجلس داده و مجلس برطبق روال قاون اساسی دنبال کند. تاکید ما این است که برجام باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا این موضوع وجه قانونی پیدا کند و به قانون اساسی عمل کنیم، ما فراتر از قانون نخواستیم.
سیدباقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از جلسات اعضای این کمیسیون با وزیر امور خارجه و اعضای ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای خبر داد و گفت: در این جلسه، 10 مورد از خطوط قرمز مذاکرات در برجام بررسی شد که مهمترین آنها عدم ورود به مراکز نظامی، بحث موشکهای بالستیک، مصاحبه با دانشمندان و عدم محدودیت برای تحقیق و توسعه فناوری هستهای بود. آقای عراقچی نیز مسائل مربوط به فردو و آب سنگین اراک را بیان کرد که طرف مقابل بهدنبال ازبینبردن آن بود که نهایتا بحث به جایی رسید و آنها فعالیت این مراکز را تا همین حد پذیرفتند.

وی افزود: اعضای ارشد تیم مذاکره به سوالات نمایندگان پیرامون خطوط قرمز پاسخ دادند که سوال بنده هم در رابطه با قدرت دفاعی کشور بود که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و یکی از عوامل مهم و اساسی بازدارنده دشمن از تعرض و هجمه به کشور، موشکها و قدرت دفاعی ما است، برچه مبنا و معیاری جلوی ساخت این موشکها گرفته میشود؟ که آقای عراقچی پاسخ دادند که ظاهرا اتفاقاتی افتاده که آنها قبول کردند، البته برخی از دوستان پذیرفتند و برخی خیر.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: در همین راستا نمایندگان نامهای را خطاب به سرلشکر فیروزآبادی در رابطه با بحث موشکی کشور امضا کردند و تاکید داشتند چون این مورد در توافقنامه نیامده و تنها در قطعنامه آمده است و برای کشور الزامآور نیست، باید فعالیتها مطابق قبل ادامه یابد و کسی حق ندارد برای این فعالیتها مانع ایجاد کند. قطعنامه مانع آزمایش موشکی ما نیست.

همچنین حسینی در ادامه گفتگو به طرح الزام دولت به ارائه لایحه برجام به مجلس اشاره کرد و گفت: طبق اصل 77 قانون اساسی تمام توافقنامههایی که به اصلاح جنبه بینالمللی دارد، باید به تصویب مجلس برسد این قانون است.

وی تصریح کرد: اینکه گفته میشود بینالمللی؛ یعنی توافقنامه داخلی نیست، اینکه افراد تفسیر عجیب و غریب میکنند؛ جای سوال است. مجلس برای اینکه موضوع را شفافتر کند تا تفسیر خاصی نشود، در طرح الزامآور تاکید شده است تا دولت گزارشات خود را به مجلس داده و مجلس برطبق روال قاون اساسی دنبال کند. تاکید ما این است که برجام باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا این موضوع وجه قانونی پیدا کند و به قانون اساسی عمل کنیم، ما فراتر از قانون نخواستیم.

سید باقر حسینی تاکید کرد: توافقنامهها برای ما که کشوری متعهد هستیم، تعهدآور است. ما هر زمانی هر معاهدهای را امضا کردیم، همان امضا تعهدآور بوده و ما پای بند آن بودیم و عمل میکنیم، این طرف مقابل است که هیچگاه به تعهدات بینالمللی که از شورای امنیت و سازمان ملل تصویب شده پای بند نبودهاند.

وی خاطرنشان کرد: بههر جهت طرف مقابل ما بدعهد است و نمیتوانیم به آنها اعتماد کنیم، اما بالاخره این کار باید انجام بشود؛ ضمانت اجرایی این است که اگر آنها به تعهدات عمل نکنند، دیگر تحریمها جایگاهی نخواهد داشت و ما میتوانیم دوباره به فعالیتهای خود در هر زمینه ادامه دهیم و تحریمی در این راستا نمیتوانند ایجاد کنند.

https://shoma-weekly.ir/FaaSvm