مجلس

طرح استان‌ تهران غربی و شرقی روی میز وزارت‌ کشور

نماینده شهر قدس، شهریار و ملارد، به تشریح چرایی تشکیل دو استان تهران غربی و شرقی پرداخت و از بررسی‌های بیشتر این طرح در وزارت کشور خبر داد.

حسین حق وردی درباره ایده تبدیل پایتخت به سه استان گفت: این کار در حال بررسی مقدماتی و کارشناسی است.در شهرستان های غرب استان تهران خاصه بهارستان، رباط کریم، شهریار، قدس و ملارد، جمعیت انبوه و متراکمی ساکن هستند که ساختار اداری موجود پاسخگوی مطالبات آن ها نیست.

وی با اشاره به ۱۷۳هزار نفر جمعیت دانش آموزی در شهریار، گفت: این اداره بزرگ ترین اداره آموزش و پرورش کشور است که جمعیتی بالاتر از چندین استان دارد.

به گفته این نماینده مجلس تشکیلات اداری و بودجه ای این نهاد پاسخگوی جمعیت فعلی نیست. اما ظرف ماه های آینده زمان انتظارِ پاسخگویی در دادگستری این شهرستان از یک سال و نیم به مدت زمان بسیار کمتری کاهش یافته است.

وی از طرفی تاکید کرد تنها راهکار، ارتقای اداری نهادهای شهری است و یا این که ادارات کل باید در شهرستان های غرب تهران، مستقر گردند.

پیش از این نیز ادارات کل کرج، به مردم ساکنِ غرب استان تهران خدمت رسانی می کردند و پس از تشکیل استان البرز بخش معدودی از ادارات کل در شهرستان شهریار مستقر شدند.

حق وردی همچنین بخشی از ۳۰۰ هزار تردد روزانه استان تهران را مربوط به مراجعات اداری دانست که هرچه کاهش یابد، در روان شدنِ مسیرهای ترافیکیِ پایتخت موثر خواهد بود.از طرفی مباحث امنیتی و نظامی نیز مزید بر علت است که در چند سال اخیر همین شهرستان های غربی وقایع ناخوشایندی را شاهد بوده است.

وی همچنین به سفر اخیر رئیس جمهور به این بخش از استان تهران اشاره کرد و گفت: این شهرستان ها باید بتوانند مسائل خود را حل و فصل کنند.

به گفته حق وردی تهران بالاترین درآمد مالیاتی را دارد که باید صرف شهرستان های مربوطه شود. در حالی که بسیاری مسئولان نمی دانند مشکلات شهرهای غرب استان تهران مشابه محروم ترین بخش های کشور است.

لذا اگر ارتقای اداری پیگیری شود، چنین معضلاتی -نظیر آب- حل و فصل خواهد شد. ایده طرح ایجاد دو استانِ تهران غربی و شرقی -با نام ۱۵ خرداد- نیز در اختیار وزارت کشور است و هدف حل مشکلات مردم خاصه در حوزه اداری است.

وی یادآور شد که شهرهای غرب استان تهران در حال بدل شدن به کلان شهرهایی است که اگر با ارتقای اداری مواجه نشود، مشکلات آن دوچندان شده و به همین دلیل رئیس جمهور دستور بررسی طرح مذکور را داده است.

حق وردی با اشاره به رشد اجاره بهای منازلِ تهران و کرج تاکید کرد که سیل جمعیت به سمت شهرستان ملارد و شهریار در حرکت است و لذا همه امکانات باید ارتقا یابد تا جوابگوی چنین جمعیتی باشد.

https://shoma-weekly.ir/Oce2Sh