مجلس

طرحی کاربردی برای تشویق جوانان به ازدواج

طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» طرح خوب و جامعی است که می‌تواند مشوقی برای ازدواج جوانان باشد.
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» طرح خوب و جامعی است که می‌تواند مشوقی برای ازدواج جوانان باشد.

به گزارش سراج24: لاله افتخاری گفت: طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» طرح خوبی است که در قالب یک طرح جامع و کامل تشویقی و به منظور بسترسازی و سیاست گذاری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده بود که می‌تواند مشوق ازدواج جوانان باشد.

وی ادامه داد: این طرح توسط کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شد و در نهایت طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده از کمیسیون بهداشت و درمان به کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون فرعی منتقل شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی متشکل از دستگاه‌های مختلف و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز توصیه‌هایی شده است و از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظرات خود را ارائه دادند و قرار شد تا قانون‌های مورد نیاز برای اجرایی شدن این برنامه مصوب شود تا وارد فاز عملیاتی شود.

افتخاری ادامه داد: گاهی ایراداتی بر این طرح وارد می‌شود مانند اینکه خانم‌ها از محیط کار حذف می‌شوند یا اینکه این طرح به ضرر خانم‌ها است، به اعتقاد من افرادی که این موضوعات را مطرح می‌کنند یا آگاهی کافی ندارند مانند طرح تحکیم بنیان خانواده که در ابتدا آن طرح نیز با انتقادات زیادی همراه بود و یا اینکه از وضعیت جامعه کنونی ما آگاهی کافی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که تعداد قابل توجهی از خانم‌های جامعه ما خانه‌دار هستند و ما باید کارهای تشویقی را که می‌خواهیم انجام دهیم توجه داشته باشیم مشمول افرادی که شاغل نیستند نیز بشود و بخشی از خانم‌های خانه‌دار ما کسانی هستند که تحصیلات عالیه دارند جامعه هم ممکن است به حضور آنها نیاز داشته باشد و آنها هم نیاز باشد تا تخصص خودشان را به جامعه ارائه دهند ولی به دلیل اینکه امکانات لازم فراهم نشده است و قوانین و دستورالعمل‌ها نتوانسته است پاسخگوی خواسته آنها باشد به همین دلیل آنها مجبور شدند ترک محل کار کنند و در منزل بنشینند بنابراین با طرح و تصویب قوانین خاص باید تلاش کنیم تا زمینه حضور آنها در جامعه هم فراهم شود.

افتخاری تصریح کرد: بعضی از این افراد از قبل شاغل بودند ولی به دلیل اهمیتی که برای خانواده قائل هستند مجبور هستند شغل خود را کنار بگذارند و ما باید تلاش کنیم تا جایگاه شغلی آنها را تأمین کنیم و امنیت شغلی را برای آنها با دادن اختیارات و مرخصی‌ها ایجاد کنیم تا آنها بتوانند هم برای فرزندان فعلی خود با آرامش خاطر مادری کنند و هم بتوانند فرزندان بیشتری داشته باشند و از حالت تک فرزندی که باعث آسیب رسیدن به فرزند، مادر، پدر و در نهایت باعث آسیب رسیدن به جامعه می‌شود بتوانند از این حالت بیرون بیایند.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی که شده بر این اساس بوده است که برنامه ریزی شود و جاییکه نیاز به قانون دارد مجلس وارد بشود و وقتیکه کارگروه تعاملی برای این موضوع تشکیل شده است یعنی، مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کارگروه حضور دارند.

افتخاری ادامه داد: می‌توانیم کاری کنیم که این طرح به صورت لایحه وارد مجلس شود که در اینصورت اگر بارمالی آن را هم دولت قبول کند دیگر شورای نگهبان آن را رد نمی‌کند که این بهترین وضعیت است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح در بسته‌ای ارائه شده است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت تدوین شده است و در دولت هم به تصویب رسیده است بنابراین بار مالی آن را دولت پذیرفته است و جائیکه نیاز به قانونگذاری دارد باید به عنوان لایحه وارد مجلس شود.

افتخاری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در بودجه سال جاری، 1400 میلیارد تومان برای این موضوع کنار گذاشته شده است که قرارگاه آن در وزارت بهداشت است و این به این معنی نیست که کل این هزینه در وزارت بهداشت هزینه شود بلکه قرارگاه آن در وزارت بهداشت است و دولت در سال‌های بعد هم باید این مقدار از بودجه را در نظر بگیرد چراکه این موضوع مسئله بسیار مهم اجتماعی و سیاسی، امنیتی و فرهنگی است.

وی در خصوص ماده 9 و 10 این لایحه نیز گفت: رده‌بندی اولویت‌های اشتغال به این دلیل بوده است که دختران و پسران مجرد هم اکنون از ازدواج فرار می‌کنند و بیشترین آسیب را دختران ما می‌بینند چون حاضر نمی‌شوند ازدواج کنند البته بحث اولویت بندی شغلی یک پیشنهاد است و نمی‌شود که یک بسته کامل را به خاطر یک ماده زیر سؤال ببریم چراکه می‌شود در مورد آن بند پیشنهاد اصلاحی داد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: به اعتقاد من راه عقلانی و صحیح این است که کسانیکه انتقاد می‌‌کنند راه‌کار پیشنهاد بدهند و اگر پیشنهاد جایگزین ارائه شده، بهتر باشد آن را جایگزین می‌کنند.

https://shoma-weekly.ir/LW4I8O