مجلس

طرحی برای صیانت از دو فریضه الهی

بنده امر به معروف و نهی از منکر به علت آنکه بار فقهی و دینی و فرهنگی دارد؛ بنابراین مردم ما خودشان پیگیر اجرای این طرح خواهند شد که همین امر ضامن اجرای این قانون خواهد بود چراکه هر کجا مردم به صحنه آمدند؛ ما در آن کار موفق بودیم و این قانون از آن دسته قوانینی است که خوب اجرا خواهد شد.
در آستانه آغازین روزهای ماه محرم که با عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر نام گذاری شده است، مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان طرح جامع امربه معروف و نهی از منکر در دستور کار خود قرار داد. طرحی که به گفته نمایندگان کمیسیون فرهنگی طرحی کاملا کارشناسانه است و با تصویب این طرح بستر مناسبی برای ترویج این واجب فراموش شده مهیا خواهد شد، زیرا از یک سو با قانونی شدن این مقوله افراد میبایست به این قانون تمکین کنند و از سوی دیگر آمران به معروف و ناهیان از منکر دارای مصونیت خواهند شد و قانون حامی این افراد به حساب میآید.

لاله افتخاری نماینده مردم تهران در رابطه با این موضوع میگفت: به طور کلی این طرح، طرحی است که بستر امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه فراهم میکند و از آمر به معروف و ناهی از منکر را با قانون حمایت میکند.

وی با اشاره به آنکه این طرح از مدتها در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته است اظهار داشت: این طرح مدتها است که با حضور علما و کارشناسان مختلف و متخصصین امور فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است و یک کار کارشناسی شده است.

افتخاری با اشاره به حملات و نقدهایی که در این مدت به این طرح شده، اظهار داشت: به نظر من دلیل کارآمد بودن این طرح در جامعه، انتقادات و حملاتی است که از سوی رسانههای بیگانه، برخی از رسانههای داخلی و مسئولین دولتی صورت گرفته است و مخالفت میکنند، متاسفانه حتی جناب رئیس جمهور نسبت به این موضوع، موضع دور از انتظار گرفتند. حالا برخی دوست ندارند امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پا بگیرد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت در ادامه یاد آور شد: چه طور میتوان گفت این طرح که با حضور همه مجریان و صاحب نظران بررسی شده است، کارآمدی ندارد! بر روی ساختار این طرح و اینکه چه کسانی عضو این شورا باشند؟ و یا از جهت اجرای این طرح، ضمانت اجرایی آن و نحوه نظارت و... خیلی بحث شده است لذا جای نگرانی برای آمرین و ناهیان از منکر وجود ندارد. بنابراین مردم عزیزمان هم باید همت کنند تا مسئولین پای کار آنها قرار گیرند.

در نظر داشتن این مهم که در امر به معروف و نهی از منکر باید قوه آمرانه برای افراد در اولویت قرار داشته باشد و یا توصیهمندانه، لاله افتخاری تصریح کرد: این طرح به طور کلی آمرین به معروف و ناهیان از منکر را مورد حمایت قرار میدهد و برای برخورد کنندگان با آمران و ناهیان مجازات سنگینتری در نظر گرفته شده است. همچنین در بخشی دیگری آموزش و ساماندهی بسیاری از فعالیتها در این راستا را در بردارد. این مسئله که آیا این قانون آمرانه است یا توصیهای؟ باید بگویم که در این قانون سلسله مراتبی در نظر گرفته شده است؛ به طوری که ستاد و مسئولین آن میتواند آمرانه در این زمینه ورود پیدا کنند و مردم عادی نمیتوانند وارد مرحله اجرایی شوند.

همچنین فاطمه آلیا در رابطه با ضرورت این طرح اظهار داشت: یکی از مطالبات مردم و مسئولین و متولیان امر برای احیای این فریضه فراموش شده بود که به صورت قانونی به آن اهتمام شود.

وی افزود: بارها نیروی انتظامی به مصادیقی به عنوان ضابط قوه قضائیه در جامعه برخورد میکرد که افرادی علنا منکراتی را در جامعه انجام میدادند که بعد از تذکر و دستگیری به دست قوه قضائیه سپرده میشدند ولی به دلیل عدم قانون متناسب با جرم، بعد از مدتی آزاد میشدند. که این امر از نظر مردم در جامعه اسلامی قابل قبول نبود.

آلیا تصریح کرد: این بحث از دو جهت قابل بررسی بود. یکی آنکه به دلیل خلا قانونی و نبود قانون متناسب باجرم سلیقهای عمل میشد و دیگر آنکه ممکن بود حتی حق کسی که منکر را انجام داده است از بین برود. و دیگر آنکه با توجه به خلا قانونی در راستای امر به معروف و نهی از منکر، انتظار بود که طرحی در حمایت و اجرای از این مقوله الهی تصویب شود.

وی خاطر نشان کرد: به نظر بنده امر به معروف و نهی از منکر به علت آنکه بار فقهی و دینی و فرهنگی دارد؛ بنابراین مردم ما خودشان پیگیر اجرای این طرح خواهند شد که همین امر ضامن اجرای این قانون خواهد بود چراکه هر کجا مردم به صحنه آمدند؛ ما در آن کار موفق بودیم و این قانون از آن دسته قوانینی است که خوب اجرا خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/eXpQ4x