مجلس

ضعف مدیران، ظرفیت مناطق آزاد را به چالش کشانده است

اگر نظارتی درست نبود یا قانون به‌درستی اجرا شده باشد، این اشکال به مناطق آزاد وارد نیست، بلکه به مدیران وارد است که نتوانسته‌اند این موضوع را کنترل کنند.
سید محمدباقر حسینی، نماینده مردم زابل و زهک در رابطه با ضرورت توجه به مناطق آزاد اظهار داشت: در نگاه کلان کشوری توجه به مناطق آزاد یک ضرورت مهم برای کشور محسوب میشود. یکی از علل اهمیت آن، این است که این مناطق در نقاط مرزی کشور هستند که متأسفانه درطول این 36 سال نتوانستهایم خدمات مؤثری را به مردم مناطق مرزی کشور ارائه بدهیم.

رئیس فراکسیون مناطق مرزی در ادامه خاطرنشان کرد: بیتوجهی و کمتوجهی به مناطق مرزی در طول 36 سال، تهدیدهای جدی را در این مناطق ایجاد کرده است که به نظر می‌‌رسد برای جلوگیری از بروز این تهدیدات باید مسائل این منطقه بهصورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح نمایندگان در راستای توسعه بخش خصوصی در مناطق آزاد و توجه به مسائل منطقه اذعان داشت: نمایندگان در طرحی در راستای توسعه بخش خصوصی در مناطق آزاد و سرمایهگذاری، به این مهم اشاره داشتهاند تا از ظرفیت این مناطق برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال و تولید درجهت افزایش صادرات بهره برداری شود.

حسینی با اظهار امیدواری برای تصویب این طرح در مجلس خاطرنشان کرد: به نظر میرسد این طرح میتواند درجهت رفع تهدیدها در مناطق آزاد و همچنین توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری با توجه به تمام ضرورتها و حساسیتها مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه عدم کسب موفقیت در مناطق آزاد بهمعنای ردکردن این طرح نیست، افزود: متأسفانه برخی عدم نظارتها و سو مدیریتها در مناطق آزاد موجب نارضایتی در این مناطق شده است؛ اما نباید باعث شود که اصل بحث زیر سؤال رود. بنده از صدا و سیما بهدلیل دعوت از کارشناسانی که یک طرفه در این رابطه قضاوت میکنند، گلایه شدید دارم. اگر در گذشته نظارت درستی بر اعمال قانون در مناطق آزاد صورت نگرفته است، نباید حمل بر کلیت موضوع قرار گیرد؛ زیرا این اشکال به گردانندگان و ناظران اجرای قانون برمی گردد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: اگر نظارتی درست نبود یا قانون بهدرستی اجرا شده باشد، این اشکال به مناطق آزاد وارد نیست، بلکه به مدیران وارد است که نتوانستهاند این موضوع را کنترل کنند.

وی با اشاره به سیاستهای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد برای کشور با توجه به شرایط موجود حائز اهمیت است؛ زیرا با فعالشدن و ورود بخش خصوصی به داخل و خارج و ایجاد بازار رقابتی در آینده نه‌‌چندان دور اقتصاد پویایی درراستای صادرات کالا خواهیم داشت؛ به طوری که دو منطقه آزاد سیستان و مهران نقاطی هستند که با دو کشور عراق و افغانستان فقط صادرات کالا صورت می گیرد و عملا کالای وارداتی وجود ندارد. بنابراین این طرح فرصت بسیار مناسبی است که در راستای تأکیدات رهبری بر اجرائیات سیاستهای اقتصاد مقاومتی، این سرمایهگذاریها با هدف توسعه صادرات در مناطق آزاد صورت بگیرد. محمدباقر حسینی با اشاره به ورود کالاهایی با برند آمریکایی خاطرنشان کرد: به طور کلی نباید اجازه ورود کالای غیرضروری به ایران داده شود. خصوصا با توجه به عملکرد اخیر آمریکاییها باید از ورود کالاهای برند و غیرضروری جلوگیری شود. به نظر میرسد اگر قرار باشد سرمایهگذاری خارجی در ایران صورت بگیرد؛ اولویت ما با کشورهایی است که در دوران تحریم همراه و دوست ایران بوده اند و روا نیست کسانی که بیشترین ظلم را در حق ملت داشتهاند، اولویت دولتمردان ما باشد.

https://shoma-weekly.ir/qBPORs