مجلس

ضرورت نگاه علمی صنعت و دوری از خام فروشی

مسلما اگر محققان و پژوهشگران در این رابطه وارد عرصه بشوند و رصد علمی کنند، به طور میانگین شاخص‌هایی را به دست خواهند آورد که تبدیل مواد خام معدنی به محصولات غیر از اشتغال‌زایی، منافع بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد. لذا با نگاه علمی و رشد علمی و با استفاده از تکنولوژی و پیشرفت علمی می‌توانیم به این مرحله برسیم که مواد خام را به محصولات متعدد تبدیل و به کشورهای دیگر صادر کنیم.
نماینده مردم مبارکه در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به صنعت در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بنده معتقدم که ما باید نگاهمان به صنعت بهعنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، حمایتی باشد، البته با حفظ شرایط محیط زیست؛ لذا ضرورت دارد که مدیران و مسئولان نگاه ویژهای به مناطقی که از صنایع آنجا بهرهبرداری میشود، داشته باشند. به هرجهت هرکجا صنعت وجود داشته باشد آلودگیهای زیادی وجود دارد؛ اما به نظر میرسد با نگاهی حفاظتی نسبت به محیط زیست، باید از صنعت حمایت شود.

زهرا سعیدیمبارکه، کارشناس صنایع و معادن در رابطه با بهرهداری و عدم خام فروشی در معادن اظهار داشت: همانطوری که میدانید محصولات پالایشگاهها و منابع معدنی ما به صورت خام صادر میشود. یکی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی که بر آن تأکید شده، دوری از خام فروشی است. لذا اگر به صورت علمی هم به این موضوع نگاه کنیم در خواهیم یافت که علاوه بر اشتغالزایی، تبدیل مواد خام به محصولات دیگر بسیار با صرفهتر از خامفروشی است. به طور مثال در تأمین الگویهای مالی میلیفاینری که تحقیقی صورت گرفت، این آمار غیر قابل قیاس با صدور مواد خام معدنی بود.

وی افزود: مسلما اگر محققان و پژوهشگران در این رابطه وارد عرصه بشوند و رصد علمی کنند، به طور میانگین شاخصهایی را به دست خواهند آورد که تبدیل مواد خام معدنی به محصولات غیر از اشتغالزایی، منافع بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد. لذا با نگاه علمی و رشد علمی و با استفاده از تکنولوژی و پیشرفت علمی میتوانیم به این مرحله برسیم که مواد خام را به محصولات متعدد تبدیل و به کشورهای دیگر صادر کنیم.

https://shoma-weekly.ir/69SRKh