مجلس

ضرورت حضور مجلس در بررسی برجام تاکید شد

مطابق قانون اساسی در مسئله برجام، چون بیشتر بندهای آن الزام‌آور است، باید حتما مجلس تصویب کند. اما اینکه چرا ارائه لایحه توسط دولت سخت شده است، جای تامل دارد. معتقدم اگر مقام معظم رهبری صلاح بدانند، هنگامی که شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب کرد، ایشان مصوبه مربوطه را به مجلس ارجاع می‌دهند. آن وقت دولت ناگزیر به ارائه لایحه است؛ زیرا به نظر می‌رسد دولت عزمی برای ارائه لایحه برجام ندارد‌.
بررسی برجام در مجرای قانون یکی از موضوعاتی است که شاید این روزها، حجم زیادی از مطالب رسانههای داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است؛ بررسی ابعاد مختلف برجام از جهت رعایت خطوط قرمز در مذاکرات پایانی یا برنامهریزی برای بعد از برجام از مسائلی بوده که از اهمیت خاصی برخوردار است.

اما تفسیر مجرای قانونی رسیدگی برجام، مسئلهای است که بین دولت و نمایندگان موجب مناقشه شد، به گونهای که دولت علاقهای به رسیدگی برجام در مجلس ندارد و از طرفی نمایندگان خانه ملت معتقدند مطابق اصل 77 و 125 قانون اساسی هر معاهده الزامآوری باید به تصویب مجلس برسد. اما این موضوع که چرا دولت از ارائه لایحه به صورت رسمی خودداری میکند، سوالی بیجواب است که عزتالله یوسفیان نماینده مردم آمل در این رابطه گفت: به نظر میرسد که دولت نگران است؛ زیرا ممکن است که بندهایی از برجام در صحن مجلس تصویب نشود و نمایندگان در صحن مطالبی را بیان کنند و ایراداتی را بگیرند که در نهایت آن را به دولت برگردانند. مسلم است که این فرایند زمان بَر خواهد بود.

وی با تاکید برآنکه راه نفوذ استکبار جهانی بهویژه آمریکاییها در کشور باید بسته شود، اظهار داشت: راه نفوذ آمریکاییها درکشور باید بسته باشد؛ ولی این راه نفوذ را چه کسانی باید ببندند، مورد سوال است؟ به نظر میرسد یا مقام معظم رهبری باید با صدور فرمانی راه نفوذ را مسدود کنند یا به موجب طرح و لایحهای، مجلس این موضوع را پیگیری کند.

یوسفیان تاکیدکرد: مطابق قانون اساسی در مسئله برجام، چون بیشتر بندهای آن الزامآور است، باید حتما مجلس تصویب کند. اما اینکه چرا ارائه لایحه توسط دولت سخت شده است، جای تامل دارد. معتقدم اگر مقام معظم رهبری صلاح بدانند، هنگامی که شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب کرد، ایشان مصوبه مربوطه را به مجلس ارجاع میدهند. آن وقت دولت ناگزیر به ارائه لایحه است؛ زیرا به نظر میرسد دولت عزمی برای ارائه لایحه برجام ندارد.

آصفری : دولت با ارائه لایحه برجام ولایتمداری خود را به منصه ظهور برساند

همچنین چندی پیش مقام معظم رهبری در جمع اعضای خبرگان رهبری با اشاره به این موضوع فرمودند: «آنچه از نگاه کلّى من عرض میکنم - که به آقاى رئیسجمهور هم این را عرض کردهام - [این است که] به نظر ما مصلحت نیست که ما مجلس را از این قضیّه برکنار بداریم؛ چون قضیهاى است که بالاخره دو سال است که کشور بهطور کلّى متوجّه به آن است و حالا هم به یک نتایجى رسیده؛ [پس] باید مجلس وارد بشود» بر ضرورت نقش مجلس تاکید داشتند. محمدحسن آصفری دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه اظهار داشت: به نظر میرسد سخن مقام معظم رهبری در رابطه به نقش مجلس در برجام، عرصهای را برای نشاندادن ولایتمداری دولت مهیا کرده است، اطاعت رئیسجمهور از این فرمایش حضرت آقا باید التزام به ولایت ایشان را به منصه ظهور برساند و با ارائه لایحه برجام بر فصلالخطاببودن مقام معظم رهبری در مسائل کلان کشور تاکید کند.

وی افزود: اگر تا دیروز آقای روحانی بر عدم لزوم بررسی برجام در مجلس اصرار داشتند، دیگر با سخنان مقام معظم رهبری آن را حکم حکومتی تلقی کرده و بهرغم مخالفت خود، آن را عملیاتی کند و همان گونه که در صحبتهای خود از تبعیت رهبری اشاره دارد، آن را جامه عمل بپوشاند تا مصداقی برای یکسانبودن حرف و عمل شود.

آصفری تصریح کرد: حقیقتا اقدام آقای روحانی در ارائه برجام میتواند، پاسخی به کسانی باشد که به دنبال جدایی دولت و حاکمیت هستند و از اختلافافکنی بین مسئولان نظام سود ببرند. بنابراین هماکنون این عرصه میتواند هم پیامی برای ملت ایران و هم دشمنان خارجنشین این ملت داشته باشد که در این کشور فصلالخطاب همه تصمیمات و اقدامات رهبری و اطاعت محض و بی چون و چرا از ولایت فقیه است. به نظر میرسد، بهتر است که جناب آقای رئیسجمهور این موضوع را در همین تعطیلی مجلس، اقدام کنند و نگذارند تا مجلس باز شود و با ارسال لایحه برجام نشان دهد که در خط ولایت و رهبری است.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری و عدم توصیه ایشان درخصوص بررسی برجام به مجلس خاطر نشان کرد: سلوک و منش مقام معظم رهبری همیشه به گونهای است که هیچ زمانی نظرات خود را به مجلس و نمایندگان تحمیل نکرده است؛ بلکه راه و مسیر را خود مجلس انتخاب کرده و در تمامی مسائل کشور به همان گونه بوده، هیچگاه ایشان بهصورت دستوری مطلبی را به مجلس نفرمودند.

نماینده مردم اراک تاکید کرد: اما بنده معتقدم با شناختی که از نمایندگان داریم و با شناختی که امروز نمایندگان از دشمن دارند، برجام باید به گونهای بررسی شود که جلوی فریبکاری و سواستفاده طرف آمریکایی گرفته شود؛ زیرا این برجام مربوط به نسلهای آینده کشور هم هست و باید این موضوع در مجلس شورای اسلامی بهصورت دقیق مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه برخی از نمایندگان نیز اعتقاد داشتند که برجام نباید به مجلس بیاید، لذا با سخن حضرت آقا دیگر کسی نباید مخالف این موضوع باشد؛ زیرا فصلالخطاب مجلس و دولت فرمایش رهبری است و اگر خدای ناکرده هم دولت از این موضوع امتناع کرد، مجلس نباید از این حق خود دست بکشد.

محمدحسن آصفری با اشاره به تعطیلی مجلس خاطر نشان کرد: اقدام هیئت رئیسه مجلس در این ایام و تعطیلکردن مجلس، نسنجیده بود و به نظر من مجلس باید حداقل در این ایام سرنوشتساز باز بود و وقت خود را صرف رسیدگی به برجام میکرد.

https://shoma-weekly.ir/V9DK9R