مجلس

ضرورت احیای مدل وحدت اصولگرایی

عضو جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به اهمیت رسیدن به کاندیدای واحد در طیف اصولگرایان اذعان کرد: آنچه مسلم است این نکته است که اصولگرایان نیز در پی رسیدن به وحدت هستند از جمع اصولگرایان تا کنون حدود پانزده نفر اعلام آمادگی کرده و از جبهه اصلاحات نیز حدود هشت نفر اذعان به حضور کرده اند. در این بین عده ای نیز به صورت مستقل قصد حضور در عرصه را دارند قطعاً هرچقدر که به زمان انتخابات نزدیکتر می‌شویم شاهد کم شدن این تعداد و حرکت به سوی وحدت خواهیم بود و از دو جناح دو یا سه کاندید معرفی خواهند شد .در مبحث اصولگرایی ما شاهد گروه های مختلفی نظیر جبهه رهروان خط امام و رهبری،جبهه پایداری و موتلفه اسلامی هستیم و این بحث در خصوص اصلاحات نیز صادق است .

با توجه به احتمال حضور جدی اصلاح طلبان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری واجماع احتمالی این گروه سیاسی در این دوره از رقابت ها این امر هشداری برای جریان اصولگرایی با توجه به تعدد کاندیداهای آنها به حساب می آید.

بنابراین به نظر می رسد برای تقدم اصولگرایان  بر جریان  اصلاحات در این عرصه انتخاباتی ، ملزوماتی باید از سوی گروههای اصولگرایی در جهت رسیدن به وحدت و تمرکز بر روی یک کاندیدای واحد  مد نظر قرار گرفته شود ؛ برای آگاهی از دست یافتن به این مهم ، به سراغ چند تن از وکلای اصولگرای خانه ملت رفته و نظر آنان را در این خصوص جویا شدیم:

 

ثروتی: اصولگرایان در پی رسیدن به وحدت هستند

موسی الرضا ثروتی عضو هیأت رئیسه فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در زمینه ورود دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبان درمیدان رقابت انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفت: به هر حال دو جناح اصولگرایان و اصلاح طلبان به شکل سنتی از اول انقلاب بوده اند به طور مثال مجمع روحانیون و جامعه روحانیت و یا انجمن اسلامی و جامعه اسلامی لذا در این رابطه  آنهایی که خط قرمزهای نظام را زیر پا نگذاشتند و قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه را پذیرفته اند و در چارچوب این دو اصل حرکت کرده اند
می توانند در درون نظام به فعالیت های سیاسی و انتخاباتی بپردازند. مقام معظم رهبری هم اخیراً در مشهد مقدس اعلام کرده اند که گرایش های سیاسی می توانند در انتخابات حضور پیدا کنند و بنابراین اصلاح طلبان نیز قطعا گزینه ای برای حضور در این عرصه را دارند چنانچه در انتخابات قبلی نیز مهره هایی برای حضور داشتند و در حقیقت این جناح سیاسی قصد رسیدن به وحدت را دارند.

عضو جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به اهمیت رسیدن به کاندیدای واحد در طیف اصولگرایان اذعان کرد: آنچه مسلم است این نکته است که اصولگرایان نیز در پی رسیدن به وحدت هستند از جمع اصولگرایان تا کنون حدود پانزده نفر اعلام آمادگی کرده و از جبهه اصلاحات نیز حدود هشت نفر اذعان به حضور کرده اند. در این بین عده ای نیز به صورت مستقل قصد حضور در عرصه را دارند قطعاً هرچقدر که به زمان انتخابات نزدیکتر میشویم شاهد کم شدن این تعداد و حرکت به سوی وحدت خواهیم بود و از دو جناح دو یا سه کاندید معرفی خواهند شد .در مبحث اصولگرایی ما شاهد گروه های مختلفی نظیر جبهه رهروان خط امام و رهبری،جبهه پایداری و موتلفه اسلامی هستیم و این بحث در خصوص اصلاحات نیز صادق است .

نماینده مردم بجنورد در پایان خاطر نشان کرد: در حقیقت ما کاری به حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان نداریم آنچه مهم است این است که اصولگرایان برای جلوگیری از تفرق آرا و همچنین عدم دو مرحله ای شدن انتخابات باید حتیالامکان با  یک یا دو کاندیدا در میدان رقابت حاضر شوند و به تعبیر بهتر با یکدیگر ائتلاف کنند بهتر است زیرا اگر این اتحاد حاصل نشود پراکندگی بین آراء و نیروهای اصولگرا به خصوص در شهرستان ها ایجاد می شود.

 

 کوچکی نژاد: اصلاح طلبان به طور جدی وارد میدان شوند اصولگرایان باید به وحدت برسند

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم اعلام حضور شفاف کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم تاکنون گفت: فضای انتخابات در این روزها که به مرحله نهایی و اعلام حضور کاندیداهای قطعی نزدیک می شویم فضای روشنی نیست. بنده اعتقاد دارم که افراد بسیاری آماده ورود به صحنه هستند اما آنچه مسلم است هنوز شاهد اعلام حضور قطعی فرد و یا گروهی نبوده ایم و شاید بتوان گفت این حرکت در سالی که با عنوان حماسه سیاسی معرفی شده است حرکت خوبی نیست و افراد  و به خصوص جناح های سیاسی می بایست با دریافت پیام مقام معظم رهبری در صحنه انتخابات روشن و شفاف تر عمل بکنند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در زمینه رقابت درون اصولگرایی خاطر نشان کرد: اصولگرایان از یک سو در داخل خود وارد یک رقابتی شدهاند که به اعتقاد بنده این رقابت ها تا حدودی خوب و سازنده است و از سوی دیگر دولت نیز سعی در اعلام کاندیدای مستقل خود برای حضور در صحنه را دارد بالطبع در جبهه اصلاحات نیز با مدیریت کارگزاران سازندگی برای اعلام کاندیدا از سوی این جناح تحرکاتی جدی برای حضور در این مهم را شاهد هستیم .

نماینده مردم رشت در مجلس نهم در ادامه افزود :به اعتقاد بنده یک تعداد از این افراد احتمالی از این جناح ها حق ورود به عرصه را ندارند زیرا این افراد در جریان فتنه 88 حضور جدی داشته و دست به اقداماتی بر علیه مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی زده اند و قطعاً نظام نیز با آنها در این رابطه شوخی نخواهد داشت اما در این بین افرادی نیز هستند که با چنین موردی مواجه نیستند. به هر ترتیب اگر جناح اصلاح طلبان به صورت جدی و با گزینه هایی مثل هاشمی رفسنجانی پا به میدان بگذارند ،اصولگرایان نیز باید انسجام بیشتری پیدا کنند حتی بخشی از دولت نیز که تفکر اصولگرایی دارد به این وحدت می پیوندد و یک بخش خاص از دولت نیز ممکن است با اصلاح طلبان وحدت پیدا کند، به هر روی رقابت در این دوره بین دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب خواهد بود.کوچکی نژاد درپایان درباره زمان مناسب برای رسیدن به وحدت در بین اصولگرایان گفت: به اعتقاد بنده در زمانی که اصلاح طلبان به طور جدی وارد میدان شدند  اصولگرایان باید به وحدت برسند وگرنه غائله را می بازند و هشداری که بعضی از علما و بزرگان مذهبی به اصولگرایان میدهند در همین خصوص است زیرا در صورت عدم وحدت خسارت سنگینی به اصولگرایی وارد خواهد شد.

 

سالک: ضرورت اجماع و وحدت اصولگرایان در جهت انتخاب اصلح ضروری است

حجت الاسلام سالک کاشانی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره حضور دو جریان اصول گرا و اصلاح طلب در انتخابات گفت : ماهیت هر انتخابی یک رقابت است و این رقابت قابل توجه است گاهی این رقابت جهت قانونی خود را پیدا می کند و در این صورت سالم است و خود موجبات شور هیجان در کشور برای حضور حداکثری مردم را مهیا می کند و البته گاهی با معضلاتی همراه می شود که آن رقابت را بین جریان های سیاسی از بین می برد .

نماینده مردم اصفهان درزمینه نحوه حضور اصلاحطلبان در صحنه رقابت ضمن جریان شناسی چگونگی این حضور و استراتژی اصولگرایان در قبال این مهم افزود :اصلاح طلبان با سه تفکر قالب که در بین ایشان رواج دارد به فعالیت میپردازند؛ یک تفکر در پی این هستند که به هیچ وجه وارد صحنه انتخابات نشوند گروه دوم با اذعان به اشتباه خود مبنی بر درافتادن با نظام و ولایت فقیه معتقد به حضور در انتخابات هستند و گروه سوم معتقد به حضور همراه با امتیاز گیری از نظام هستند؛ در هر صورت با این سه تفکرحاکم بر اصلاحات و به تعبیر بهتر اختلاف درون تشکیلاتی ظاهر امر گواه حضور جدی آنها نیست اما ما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود افراد به صحنه انتخابات با رعایت خطوط قرمز نظام ما باید تصور کنیم با دو یا سه سناریو مواجه هستیم یکی از این سناریوها رقابت بین اصولگرایی و اصلاح طلبان است لذا اگر این سناریو بخواهد به وقع بپیوندد که البته محتمل هم هست ضرورت اجماع و وحدت اصولگرایان در جهت انتخاب اصلح لازم و ضروری است و حداقل با دو کاندیدا پا به عرصه رقابت بگذارند و در غیر این صورت اگر تعدد افراد در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در بین اصولگرایان زیاد شد نفر سوم برنده خواهد شد زیرا آرا خرد شده و ممکن است در اثر وحدت فردی اصولگرایی برگ برنده از آن این گروه بشود لذا ضرورت وحدت اصولگرایان برای این موضوع بسیار مهم است.

احمد سالک  خاطر نشان کرد : نکته مهمی که در انتخاب اصلح از جمع کاندیداهای اصولگرایان مطرح است تطبیق با معیارها است زیرا فردی که از بین این جمع انتخاب می شود باید با معیارهای مد نظر رهبر انقلاب و قانون اساسی انطباق داشته باشد. این امر اگر صورت نگیرد قوه تشخیص بر عهده مردم است و مردم تصمیم نهایی را می گیرند اما نکته دیگری که باید مورد نظر قرار بگیرد این است که هرچه حرکت تبلیغاتی منطبق با عرف جامعه باشد و به بیان صحیح تر افراط و تفریط در این خصوص صورت نگیرد مقبولیتش برای انتخاب این مسئله بسیار بالا است و این امر خود نکته است که می تواند در مقابل اصلاح  طلبان حرکت مثبتی را رقم بزند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان ضرورت توجه کاندیداهای اصولگرا  به اصول اقتصادی و مردم با محوریت اخلاق در فعالیت های انتخاباتی ادامه داد : شکی نیست که در هر جریان انتخاباتی ارزش وجودی ملت ایران،رعایت اخلاق انتخاباتی است. اگر مردم یا طرفداران کاندیداها و یا خود کاندیداها این اخلاق را رعایت نکنند و دست به تخریب یکدیگر بزنند این امر ضربه سنگینی به جریان انتخابات وارد می کند بنابراین رعایت اخلاق انتخاباتی و اسلامی ضرورت و ماهیت انقلاب ما است. نکته دیگر برنامه داشتن برای ورود به انتخابات است. داشتن برنامه برای اداره حکومت بسیار مهم است این برنامه داشتن به معنای نفی برنامههای گذشتگان نباید باشد بلکه باید با درنظر گرفتن نکات مثبت و منفی برنامه دولت قبل به جبران کاستی ها بپردازد.

حجت الاسلام سالک با اشاره به اهمیت انتخابات ایران در فضای بین الملل  اذعان داشت: مطلب دیگر این است که باید رعایت موارد لازم در خصوص مسائل بینالمللی را بکند. امروز تمام دوربین های جهان به انتخابات ما است؛آمریکاییها وصهیونیست ها سعی در روی کار آوردن عنصر خود و یا فردی ضعیف با قابلیت نفوذ خود در انتخابات دارند و یا اینکه قبل از انتخابات صحنه را با ناامنی و بی ثباتی امنیتی مواجه کنند بنابراین کسی که در محور کاندیداتوری قرار می گیرد ضرورتاً باید نگاه خود را به سطح بین الملل معطوف کند؛ به عبارت دقیق تر دشمنشناسی قوی داشته باشد ، حرکت بیداری اسلامی را مورد نظر قرار دهد و نوع ارتباط با 15 کشور همسایه را بداند و بنابراین با یک دید باز وارد صحنه شود و از دید محدود در تمام ابعاد برحذر باشد.

https://shoma-weekly.ir/MgDztk