سیاسی

صنعت هسته ای ایران حاصل دانش داخلی است

جایگاه کنونی کشور در صنعت هسته ای، حاصل از تخصص محققان و دانشگاهیان ایرانی این علم است.
دکتر علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات در همایش تجلیل از شهدا و اساتید مهندسی هسته ای این واحد از تاسیس دانشکده مهندسی هسته ای واحد علوم و تحقیقات در آینده نزدیک خبر داد و گفت : واحد علوم و تحقیقات اولین واحد دانشگاهی کشور است که اقدام به راه اندازی رشته مهندسی هسته ای در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کرد.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی عباسپور رئیس این واحد دانشگاهی، در نشست تجلیل از شهدا و اساتید صنعت هسته ای کشور، با اشاره به محدودیت های ناشی از اعمال تحریم ها در این صنعت، تصریح کرد : واحد علوم و تحقیقات، علی رغم کمبود اساتید این حوزه و نیز مشکلات موجود، با راه اندازی این رشته در اوایل دهه 70 شمسی، به تربیت نیروی متخصص در این حوزه پرداخت.

دکتر عباسپور افزود : هم اکنون، فارغ التحصیلان مهندسی هسته ای واحد علوم و تحقیقات به عنوان کادر علمی این واحد و فعالان ارشد این صنعت در کشور فعالیت می کنند.

وی ارایه انحصاری رشته مهندسی هسته ای در مقطع کارشناسی در این واحد دانشگاهی را بستری مناسب برای گسترش علم هسته ای دانست و اظهار داشت : امید است ، اقدامات لازم برای توسعه فعالیت های صلح جوانه در صنعت هسته ای کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عباسپور از انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان انرژی اتمی کشور به منظور ساخت یک راکتور تحقیقاتی در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و افزود : به موجب این تفاهم نامه، تجهیز دانشکده ها و گسترش همکاری های تنگاتنگ با این سازمان در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار دارد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات، بر عدم اتکا به نیروی خارجی در کلیه شئون کشور تاکید کرد و ادامه داد : جایگاه کنونی کشور در صنعت هسته ای، حاصل از تخصص محققان و دانشگاهیان ایرانی این علم است.

وی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هسته ای کشور، به سجایای علمی و اخلاقی آنان اشاره کرد و گفت : به راستی، شهدا براساس شایستگی ها و خصوصیات ذاتی برای شهادت انتخاب می شوند و شهدای این صنعت از افتخارات نظام جمهوری اسلامی به شمار می روند.

ابراهیم پور دبیر انجمن مهندسی هسته ای واحد علوم و تحقیقات در این مراسم، ابراز امیدواری کرد : برگزاری این مراسم پیش درآمدی برای آغاز فعالیت های این انجمن، با همکاری کادر آموزشی و پژوهشی است.

وی ادامه داد : فعالیت های انجمن علمی مهندسی هسته ای واحد علوم و تحقیقات باهدف ارتقای سطح علمی دانشجویان این رشته و از طریق تشکیل گروه های علمی و پژوهشی و برگزاری کارگاه های تخصصی صورت می گیرد.

ابراهیم پور با اشاره به گستره ی دانش هسته ای در بخش های مختلف از علوم پایه تا مهندسی، اظهار داشت : متخصصان مهندسی هسته ای در طیفی از حوزه صنایع غذایی تا تعمیر و نگه داری نیروگاه های کشور، فعال هستند.

دکتر قاسمی، همسر شهید شهریاری در این نشست بر لزوم توجه به تلاش های صورت گرفته در سال های قبل و پس از انقلاب در صنعت هسته ای کشور، گفت : تغییر مدیریت ها و طرز تفکر افراد نباید زمینه ای برای از یاد بردن تلاش های این حوزه در سال هایی که از عمر این صنعت در کشور می گذرد، باشد.

وی ادامه داد : اگر امروز تیم مذاکره کننده هسته ای در مذاکرات حرف های بسیاری برای گفتن دارد، حاصل از فعالیت ها و افتخار آفرینی های گذشتگان این بخش بوده است.

دکتر قاسمی اظهار داشت : علی رغم تفاوت عقاید، شایسته است مخالفان و موافقان مذاکرات، اجازه دهند در سطح بین المللی متخصصان امر به بیان گفتنی ها بپردازند.

همسر شهید علی محمدی نیز در این نشست، با اشاره به انتشار ویراست دوم از کتابی که همکاری دکتر علی محمدی و دکتر مشفق ترجمه شده است، گفت: امید است با ترویج روحیه کتابخوانی، در بهبود روند زندگی آیندگان کشور نقش داشته باشیم.

لازم به ذکر است، در حاشیه این مراسم، از ویرایش دوم کتاب ترجمه شده دکتر علی محمدی رونمایی و ضمن قدردانی از اساتید صنعت هسته ای کشور نظیر دکتر صالحی، عباسپور ، پذیرنده و افشار و از خانواده شهیدان علی محمدی و شهریاری تقدیر به عمل آمد.

https://shoma-weekly.ir/RidxHl