مجلس

صندوق توسعه ملی پشتوانه اقتصاد پایدار کشور است

مبحث ممنوعیت ذخایر ارزی و ذخایر صندوق توسعه ملی دو بحث جدا از هم است. به طوری که صندوق توسعه ملی از منابع نفت تأمین می شود و توسعه ملی در برنامه پنجم به طور کامل بیان شده است و مصارف این درآمدها جهت زیرساختها در بخش خصوصی است. این مسئله چون بیشتر ارزی بود ما در بودجه امسال بخشی از آن را به ریال تبدیل کردیم.
جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در رابطه با تصویب ممنوعیت استفاده از ذخایر ارزی و صندوق توسعه ملی جهت تأمین بودجه گفت: مبحث ممنوعیت ذخایر ارزی و ذخایر صندوق توسعه ملی دو بحث جدا از هم است.  به طوری که صندوق توسعه ملی از منابع نفت تأمین می شود و توسعه ملی در برنامه پنجم به طور کامل بیان شده است و مصارف این درآمدها جهت زیرساختها در بخش خصوصی است. این مسئله چون  بیشتر ارزی بود ما در بودجه امسال بخشی از آن را به ریال تبدیل کردیم.

وی تصریح کرد:  بخشی از این درآمدها مربوط به  کشاورزی، صنایع دانش بنیان و جوانان و ورزش و بخشهای مختلف است که ما آن را در نظر گرفتیم. در واقع بخشی از صندوق توسعه ملی ریالی می شود. شاید این کار مداوم و همیشگی خوبی نباشد ولی در شرایطی که درآمدهای کشور ما بسیار پایین است و صادرات نفت ناچیزاست، ناچارهستیم بخشی از آن را ریالی در نظر بگیریم.

 عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه افزود: در رابطه با  ذخایر ارزی بانک مرکزی  باید گفت که این ذخایر به عنوان یک پشتیبان برای کشور محسوب میشود و ما نمی توانیم از این ذخایرارزی بیش از حد دست بزنیم زیرا هرچه ذخایر ارزی ما بیشتر باشد قدرت مالی و پولی ما قوی تر می شود، در نتیجه قرار شد از ذخیره ارزی بانک مرکزی استفاده نشود. اگر خدای ناکرده موارد خاصی برای کشور پیش بیاید و دچار بحران اقتصادی شویم می توانیم با یک متممی انجام بدهیم.

 به طور کلی هم صندوق توسعه ملی و هم ذخایر ارزی بانک مرکزی در جهت اقتصاد پایدار کشور است.

https://shoma-weekly.ir/koUQPn