مجلس

شورای نگهبان؛ مرجع تشخیص رجال مذهبی - سیاسی

فصل الخطاب در اقدامات اساسی کشور قانون است و در رأس آن قانون اساسی ما که اصول کلی حرکتهای ما براساس قانون اساسی شکل می‌گیرد. طبق اصل 115 قانون اساسی رئیس جمهور باید از میان رجال سیاسی و مذهبی انتخاب شود . در این بخش قانون اساسی کاملاً شرایط رئیس جمهور را مشخص می‌کند.
رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد:

ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. اصل 115 قانون اساسی به بیان ویژگی های رییس جمهور می پردازد. نکته  قابل تامل آنجاست که مبنای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی چیست؟آیا کسانی که به صرف آنکه دوره ای برمسند وزارت و یا نمایندگی مجلس تکیه زده ویا دارای مسئولیتی بوده اند می توانند مصداق رجل سیاسی ومذهبی باشند ؟ مرجع این تشخیص طبق قانون به عهده  چه کسی است ؟ برای بررسی این مسئله به سراغ تنی چند از نمایندگان خانه ملت رفته و نظر آنان را جویا شدیم : 

 

رهبر: انتظارمی رود شورای نگهبان  با درایت و تیزبینی رجال مذهبی و سیاسی را تائید کند

فاطمه رهبرنماینده مردم تهران و ری و شمیرانات واسلامشهر در این رابطه گفت: فصل الخطاب در اقدامات اساسی کشور قانون است و در رأس آن قانون اساسی ما که اصول کلی حرکتهای ما براساس قانون اساسی شکل میگیرد. طبق اصل 115 قانون اساسی رئیس جمهور باید از میان رجال سیاسی و مذهبی انتخاب شود . در این بخش قانون اساسی کاملاً  شرایط رئیس جمهور را مشخص میکند.

وی با اشاره به حضور افراد متعدد برای حضور در این عرصه رقابتی کشور تصریح کرد : برای انتخابات ریاست جمهوری ما شاهدعزیزانی هستیم که ممکن است سابقه خوبی داشته باشند وطبیعتاً باید ایده های خوبی در جهت بهبود شرایط کشور ارائه دهند و یا برای رسیدن به اهداف بلند مدت درتحقق برنامه توسعه و رسیدن به افق وچشمانداز؛ بتوانند برنامه ها وپیشنهادهایی را مطرح کنند  ولی در حد و اندازه ای که بتوانند در اداره تمام امور کشور به عنوان یک رئیس جمهور انجام وظیفه کنند ، نیستند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد :  در اصل 113 قانون اساسی مطرح شده است که بعد از مقام رهبری ، رئیس جمهور عالی ترین و رسمی ترین مقام کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه جزو مباحثی که مستقیماً به رهبری مربوط میشود. این نشان میدهد که وظیفه رئیس جمهور یک وظیفه خطیری است .

وی افزود : با توجه به شرایط داخلی و بین المللی و منطقه ما کسی را می خواهیم که  به واقع بتواند از عهده امور بربیاید و طبق قانون به مدت 4سال بتواند برای کشور کار کند . طبیعتاً این فرد باید کسی باشد که دارای خصوصیات مختلف و دارای برنامه های گوناگون باشد . به صرف این که فردی باسابقه ای در مسئولیتهایی در وزارتخانه ها و یا نمایندگی مجلس و یا سازمانها و نهادهایی که دارای انجام وظیفه هستند، هرچند اگر دارای فعالیتهای موفقی بودند بعید است که بتوانند درسمت  ریاست جمهوری ایفای نقش بکنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به وظیفه خطیر شورای نگهبان تاکید کرد: به نظر می رسد طبق قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان در این شرایط  دوچندان سخت تر می شود . انتظار این است که اعضای شورای محترم با درایت و تیزبینی و دقت نظری که دارند ؛ افرادی معرفی شوند و مورد تائید به عنوان رجال مذهبی و سیاسی قرار گیرند که بتوانند گره ای ازمشکلات کشور را باز کنند و باتوجه به اهدافی که در قوانین کشور تعیین شده بتواند نظام را بهتر و موفق تر به اهداف نهایی برسانند.  

 

ثروتی : شورای نگهبان یک چهار چوب مدونی را برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی قرار بدهد

 عبدالرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد دراین زمینه گفت: همان طور که می دانید طبق قانون رئیس جمهور شخص اول مملکت بعد از رهبری است که باید توانمندی کامل را برای اداره جامعه و اجرایی داشته باشد.

 وی افزود: تشخیص این مهم  به عهده شورای نگهبان است که دارای شش عضو حقوقدان و شش فقیه منصوب از طرف رهبری است . لذا در این راستا چهار چوب خاصی برای این قضیه بیان نشده است آیا این رجل سیاسی و مذهبی باید چه ویژگی داشته باشد؛ این دیگر بستگی به تشخیص اعضای شورای نگهبان است .

ثروتی در ادامه خاطر نشان کرد : البته ما در مجلس یک چهار چوبی را  برای تشخیص رجال سیاسی ومذهبی تعیین کردیم که این مسئله مورد اعتراض شورای نگهبان قرار گرفت به طوری که این مسئله در چهار چوب و حیطه  وظایف آنهاست که مجلس وارد شده بود  و باعث شد مجلس از تصویب چنین موضوعی  منصرف بشود.بحث رجل سیاسی مذهبی در آنجا این طور مطرح شد که مثلاً یک تعدادی از شخصیتهای که در جامعه فرد را طی نامه ای تائید بکنند و یا یک گواهی بدهند.

وی تصریح کرد:  گرچه این مطلب از طرف مجلس انجام نشد، ولی امید است که شورای نگهبان یک چهار چوب مدونی را برای تشخیص این موضوع قرار بدهد تا آنهایی که می خوهند کاندیدا شوند با علم و اطلاع از این ویژگیها کاندیدا شوند. چون اکنون معنا ومفهوم خاصی از رجل سیاسی و مذهبی نیست و بحث کلیت این اصول وتشخیص آن بر عهده اعضای شورای نگهبان است.امید است که روزی فرابرسد که اعضای شورای نگهبان طی یک چهارچوبی برای این مهم تعیین کنند .

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در پایان اظهار داشت : حال اینکه فردی وزیر و یا نماینده مجلس باشد و یا فعالیتهای سیاسی اجتماعی در حزب و گروهی داشته باشد ودریک جایی معین مسئولیت داشته باشد .این موضوع  فعلاً به شکل عام است .امیدواریم شورای نگهبان روزی اینها  را بیان کند تا این موضوع را دقیقاً بیان بکند تا کسانی که میخواهند در این عرصه وارد شوند وظایف خود را بدانند .

 

موسوی: کاندیدای محترم اگر به تشخیص شورای  نگهبان صلاحیت احراز برای ریاست جمهوری را ندارد باید به رأی شورا تمکین کند

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی اظهار داشت : یکی از اصول اساسی قانون اساسی کشور ما که اکثریت بندها و مواد قانون اساسی، برگرفته از آیات قرآن کریم و برگرفته  از مکتب غنی اسلام و تشیع است. در ارتباط با جایگاه ریاست جمهوری کشور اسلامی ایران شخصی که می خواهد در این جایگاه قرار گیرد باید از نظر قانون رجل سیاسی و یا رجل مذهبی باشد شناخته شود که بتواند این جایگاهی که دومین جایگاه کشور است را تصاحب نماید.

وی با اشاره بر وظیفه خطیر شورای نگهبان به عنوان مرجع تشخیص رجل سیاسی – مذهبی افزود : نیاز است که شورای محترم نگهبان از نظر قانون اساسی ، مرجع تشخیص دهنده است این مورد را از اول انقلاب تاکنون به عهده  شورای نگهبان گذاشته شده است که همه  کسانی که کاندیدای این منصب می شوند ،هدفشان کسب جایگاه ریاست جمهوری در کشور با رای ملت است بنابراین این افراد باید قانونمندترین  افراد جامعه باشند. وقتی که قانون اساسی ما این مرجع را برای تشخیص رجل سیاسی مذهبی قرار داده است باید مطیع باشند و باید افرادی در صحنه ورود کنند که هم توانمندی عهده داری ریاست جمهوری کشور را داشته باشند و هم اینکه از نظر سیاسی و مذهبی افرادی باشند که مورد وثوق شورای محترم نگهبان و ملت ایران باشند.

 عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: این اصل قانون اساسی را در اول انقلاب ، خبرگان ملت ایران  و نمایندگان ملت ایران که هنگامی که به سابقه  آنان نگاه می کنیم ، اکثر آنان از علما و مراجع و مجتهدین بودند و شخصیت بزرگواری  مانند حضرت آیت الله بهشتی،  مطهری و ... در تدوین این قانون دخیل بودند، آنها رسیدند به اینکه کسی بخواهد سکان ریاست جمهوری را به دست بگیرد باید حتماً رجل سیاسی و مذهبی باشد. امید است که دوره یازدهم هم شخصیتی  به این جایگاه دست یابد که دارای چنین مشخصه ای باشد .

موسوی تصریح کرد :البته  کسانی که وزیر یا نماینده بودند، آیا رجل سیاسی و مذهبی هستند؟ باید گفت که رجل مذهبی که باید جزو کارشناسان مذهب باشند یعنی جزو کسانی که از اسلام و تشیع اطلاعات کامل و کافی را داشته باشند و حتماً شرایطی را برای این افراد در شورای نگهبان که انتخاب کننده است خطی را برای این تشخیص رجل سیاسی و مذهبی بودن در نظر گرفتند و همچنین برای رجل سیاسی هم به نحو بوده است .

وی افزود : درانتخابات مجلس برای نمایندگان رجل سیاسی و مذهبی و شرط نیست و همچنین برای وزارت یکسری پارامترها وجو د دارد ولی بارزترین ویژگی کاندیدای ریاست جمهوری طبق قانون اساسی کشور رجل سیاسی و یا رجل مذهبی است واین دلیل نمی شود که من نماینده حتماً این شاخصه ها را دارم  و دال بر تائید باشد. به نظر من همه  کاندیداهای که احساس وظیفه کردند و به میدان آمدند اگر به تشخیص شورای  نگهبان صلاحیت احراز برای ریاست جمهوری را ندارند ، کاندیدای محترم باید به رأی شورا تمکین کنند و این بدین معنا نیست که آنها افراد بدی هستند و یا مشکلی دارند .

نماینده مردم فلاورجان در پایان برحضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد و گفت : با توجه به فرموده مقام معظم رهبری در اول سال که بحث حماسه سیاسی را مطرح کردند ، همه باید دست به دست هم بدهیم تا این حماسه بزرگ خلق بشود وباردیگر دشمنان این مرز و بوم را مأیوس کنیم . دشمن به دنبال این است که بتواند شکاف  عمیقی بین ملت و ولایت و بین نظام و مردم  ایجادکنند. با توجه به تبلیغات دشمن در این مدت که برای عدم شرکت مردم در انتخابات است باید هوشیارانه عمل کنیم  وبا حضور یک پارچه مردم  وهمدلی بین مسئولین آنها برای همیشه از نظام مان نا امید کنیم.

https://shoma-weekly.ir/QlgTcr