مجلس

شورای نگهبان از قوانین حقوقی و شرعی صیانت می‌کند

آنها از حضور نیروهای غیر سالم در اجتماع و دستگاه‌های نظام جلوگیری می‌کنند و با تحقیق و بررسی افراد کاندیدا در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با اظهار نظر آنها را تایید یا رد می‌کنند. لذا به این علت است که این نهاد از جهت عمل به وظیفه قانونی خود از سوی برخی جریانات سیاسی یا افراد مورد اتهام و تخریب هستند.
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در رابطه با جایگاه صیانتی شورای نگهبان در قوانین و شرع مقدس اظهار داشت: جایگاه صیانتی شورای نگهبان در بحث قانونگذاری بسیار حایز اهمیت است؛ قوانینی را که مجلس به تصویب میرساند ازنظر قانون اساسی و در راستای شرع مقدس مورد ارزیابی دقیق قرار میدهند تا قوانین تازه وضع شده از نظر شرع و قانون اساسی مغایرت نداشته باشند. لذا این نهاد در جایگاه مهم و رفیعی نقشآفرینی میکند.

این کارشناس مسائل فقهی و حقوقی افزود: همان طور که در قانون اساسی آمده است، شورای نگهبان با ترکیبی که از شش فقیه و شش حقوقدان تشکیل شده است و حتی نحوه انتخاب این بزرگان، حاکی از این دارد که جایگاه مستثنی در نظام ما دارد. لذا حضور فقهایی که دارای تبحر و شناخت عمیق نسبتبه احکام شرع و حتی متن قانون اساسی دارند و همچنین حضور کارشناسان و حقوقدانهای خبرهای که در این شورا هستند، این اطمینان را میدهند که ما در تصویب قوانین دچار انحراف نشویم. حتی گاهی در تفسیر قانون این نهاد از بروز تصمیمگیریهای احساسی و تفسیر نادرست با کار کارشناسی و اطلاعات حقوقی و شرعی جلوگیری میکند و همیشه راهبردهای بسیار روشنی را در پیش روی مجلس میگذارد. وی تصریح کرد: از جهت دیگر بحث صیانت از نظام و آرمانهای انقلاب است؛ به گونهای که آنها از حضور نیروهای غیر سالم در اجتماع و دستگاههای نظام جلوگیری میکنند و با تحقیق و بررسی افراد کاندیدا در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با اظهار نظر آنها را تایید یا رد میکنند. لذا به این علت است که این نهاد از جهت عمل به وظیفه قانونی خود از سوی برخی جریانات سیاسی یا افراد مورد اتهام و تخریب هستند.

https://shoma-weekly.ir/T6nR58