جامعه

شهردار جدید باید مباحث اجتماعی را هم درنظر بگیرد

دولت آقای دکتر روحانی همانطور که خود وی تأکید کرده است دولت اعتدال و کابینه ای فراجناحی خواهد بود و شهردار تهران هم باید بتواند با دولتمردان کار کند زیرا درصورتی که تقابلی میان دولت و شهرداری وجود داشته باشد شهردار نخواهد توانست خدمات مطلوب را به شهروندان تهرانی ارائه کند.

گفتگو: زینب صناعی- این روزها زندگی در کلانشهری همچون تهران کار سادهای نیست. از هر روزنهای که به این شهر درندشت نگاه میکنیم، در نهایت یک جای کار میلنگد و عرصه را بر مردم تنگ میکند. تهران که امروز مردمان زیادی از همه جای ایران، از شمال و جنوب، شرق و غرب و از هر اقلیمی را در خود جا داده است، با وجود همه امکاناتی که به واسطه پایتخت بودنش دارد، روز به روز حالش وخیمتر و زیباییهایش زیر خروارها دود و لابهلای جمعیت بی شمار ماشینهای من و شما گم میشود.

تهرانی که اگر فکری به حالش نکنیم، تنها باید صبر کرد و دید که آیا روزی نوبت خودنمایی این شهر هم از راه میرسد تا این شهر نیز با همه جذابیتهایی که دارد، نفسی تازه کند و نامش همچنان پایتخت بماند.

این روزها این شهر با تمام ویژگیها بد و خوبی که دارد در تب و تاب انتخاب مدیریت جدید شهرداری قرار گرفته است و مردم آن بیش از همه چیز منتظر هستند تا ببینند چه کسی باوجود سلایق بی شمار شهروندان بر این صندلی مدیریت خواهد نشست.

این در حالیست که محسن پیرهادی، به عنوان جوانترین عضو شورای شهر تهران درباره گمانه زنی ها پیرامون انتخاب شهردار جدید پایتخت در گفتوگو با «شما» اظهارکرد: شهردار تهران باید در خصوص پروژه های شهری مباحث اجتماعی لازم را در نظر بگیرد و نگاه تک بعدی به شهر نداشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهر تهران نسبت به ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته تفاوت بسیاری داشته است، اظهارکرد: زمانی بود که تنها مباحث مربوط به ساخت و ساز، فضای سبز، حمل و نقل و تا حدودی نظافت شهر تهران برای شهرداری اهمیت داشت اما امروز آنچه برای ما و بخصوص مردم اهمیت دارد، خود شهرداری است که از یک سازمان خدماتی تبدیل به یک نهاد اجتماعی شده و به طور مستقیم با باورها و هنجارهای ملی و فرهنگی مذهبی در سطح شهر سرو کار دارد.

منتخب مردم تهران برای عضویت در شورای شهر اضافه کرد: با توجه به این موارد باید کسی را انتخاب کنیم که این جامعیت را داشته باشد و بتواند هم به مباحث سختافزاری شهر بپردازد و هم مسائل نرمافزاری شهر را مدنظر قرار دهد.

پیرهادی درباره گزینههای مطرح شده برای شهرداری تهران گفت: برخی از گزینههایی که این روزها نامشان برای بهدست گرفتن سکان پایتخت مطرح شده سوابق عملیاتی و عمرانی خوبی دارند و برخی از آنان هم در برهههایی از زمان جواب داده اند اما باید دید اکنون و با شرایط امروز نیز این گزینه ها می توانند در شهرداری خوب عمل کنند یا نه و این ها سؤالاتی است که ۳۱ عضو جدید شورای شهر تهران باید پاسخی برای آن بیابند.

جوانترین منتخب مردم تهران برای عضویت در شورای شهر پایتخت معتقد است اگر قالیباف مجدداً سمت شهردار را در تهران نپذیرفت و قرار شد فرد جدیدی انتخاب بشود شهردار جدید باید بتواند حداقل به ارائه خدمات اولیه و اصلی مردم پایتخت بپردازد زیرا مردم در تهران بسیاری از شاخصه های مدیریتی را دیده و پذیرفتهاند و به دنبال آن هر روز انتظارات بیشتری از شهرشان دارند.

منتخب مردم تهران برای عضویت در شورای شهر تصریح کرد: اگر خود قالیباف مجدداً به سمت شهردار تهران منصوب شد باید این موضوع توسط شورای جدید بررسی شود اما اگر گزینه دیگری مد نظر بود، باید کسی را انتخاب کنیم که مزیتی بر شهردار فعلی داشته باشد.

وی افزود: در عین حال باید گزینه ای برای شهرداری تهران انتخاب شود که سلایق مختلف هم او را بپذیرند، با توجه به ترکیب جدید شورا سمت و سوی شورا نباید به سمت سیاسی شدن برود زیرا هر ۳۱ عضو جدید شورا تأکید کرده اند که نمی خواهند مسائل شورای شهر تحتتأثیر سیاست قرار بگیرد.

پیرهادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ۸ سال گذشته فضای شورا و شهرداری تهران سیاسی نشد و بحث اصلی بین اعضا در شهرداری تهران کار برای شهروندان پایتخت بود. افرادی هم که این روزها برای شهرداری تهران نام برده می شوند باید با همین شاخصه ها تطبیق داده شوند تا معلوم شود می توانند شهرداری را بدون سمت و سوی سیاسی و به خواست و نفع شهروندان جلو ببرند یا نه.

منتخب مردم تهران برای شورای شهر پایتخت درباره اینکه آیا ترکیب دولت جدید بر انتخاب شورای شهر تأثیرگذار خواهد بود یا نه، تصریح کرد: دولت آقای دکتر روحانی همانطور که خود وی تأکید کرده است دولت اعتدال و کابینه ای فراجناحی خواهد بود و شهردار تهران هم باید بتواند با دولتمردان کار کند زیرا درصورتی که تقابلی میان دولت و شهرداری وجود داشته باشد شهردار نخواهد توانست خدمات مطلوب را به شهروندان تهرانی ارائه کند.

پیرهادی درباره تغییرات در ریاست شورای شهر با توجه به ترکیب جدید شورا نیز تأکید کرد: قرار گذاشته ایم از الفاظی مانند اصولگرا و اصلاح طلب در شورا استفاده نکنیم زیرا ما تیم ۳۱ نفره ای هستیم که باید شهر تهران را به بهترین نحو ممکن اداره کنیم و در میان این تیم هم آدم های تندرو و افراطی نداریم زیرا ما یک سابقه منفی از شورای شهر اول داریم و باید به دنبال این موضوع باشیم که منافع مردم تهران به بهترین نحو تأمین بشود.

https://shoma-weekly.ir/mxDDwZ