ویژه

شهدای مؤتلفه با تمام وجودشان در خط امام حرکت کردند

اینها درست با تمام وجودشان در خط اصیل اسلام و قرآن و فقاهت همان که امروز به آن می‌گویید در خط امام حرکت کردند.

اشاره: آنچه در پیش رو دارید؛ متن سخنرانی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی در 4 شهریورماه 1359، نخستین سالروز شهادت حاج مهدی عراقی است. جالب آنکه در این روز مهم و علیرغم نقش بی بدیل شهید عراقی در نهضت امام خمینی(ره) آنچه مورد توجه شهید بهشتی- به عنوان نماینده امام در شورای روحانیت- برای طرح در روزهای داغ انقلاب اسلامی قرار گرفته است؛ دغدغه مندی این شهیدان برای کسب نظر فقهی در عملیات بدر (اعدام انقلابی حسنعلی منصور) بوده است.

... شهید عزیز این روزمان در سال گذشته که امروز سالگرد شهادت اوست و باید یادش کنم و یادش را گرامی دارم مرحوم شهید حاج مهدی عراقی و از یارانش مرحوم شهید حاج صادق امانی این عنصر فضیلت و تقوی که برخاسته از همین محلهها بودند، البته مرحوم حاج صادق دقیقا از همین محله بود. اینها بازوان توانای انقلاب در خط اصیل اسلام بودند. مرحوم حاج صادق در اوایل ماه رمضان آنجا آمد و گفت آمدم یک حدیث بپرسم. من دیدم دیروقت و بدون اطلاع آمده من منزلم در مختاری بین شاپور و امیریه بود معمولا اینها اگر قراری داشتند خبر میدادند، میآمدند، دیدم آن روز بیوقت آمده و بعد هم میگوید میخواهم یک حدیث بپرسم البته اهل حدیث بود، مرحوم حاج صادق جوانی بود مشتاق کلمات خدا و پیغمبر خدا و ائمه هدی (سلام الله علیهم اجمعین) و جدا هم اهل حدیث بود. عربی خوب میدانست احادیث را خوب میفهمید و میآمد روی محتوای احادیث بحث میکرد؛ ولی با تمام این احوال من حس کردم که او امروز نیامده حدیث بپرسد مثل اینکه حدیث پرسیدن را پوشش یک سؤال انقلابی دیگرش میخواست قرار بدهد. سؤال این بود که به نظر شما اگر ما چندتا از این مهرههای اصلی طاغوت را سربهنیست بکنیم در این مقطع انقلاب کار درستی است یا نه؟ از نظر اصولی در اسلام حکمش چیست و از نظر این شرایط زمان حکمش چیست؟

... من حس کردم که ایشان آمده میخواهد این را بپرسد، میخواهد ببیند که آیا از نظر فقهی و از نظر اجازه حاکم شرعی میتوانند این کار را بکنند یا نه؟

چنان در سیمای این مرد لاغر اندام و ظریف؛ اما مصمم و قوی الاراده و پرعظمت و درست پیرو خط انبیاء و اولیاء نور ایمان و قدرت اراده آهنین یک انسان مؤمن متجلی بود که انسان از معاشرت با او لذت میبرد، واقعا از کسانی بود که دیدار او انسان را به یاد خدا میانداخت.

میدانید که یکی از سفارشهای اسلام به برادران و خواهران این است که یاران و دوستانی انتخاب کنید که وقتی آنها را ملاقات میکنید دیدار آنها شما را به یاد خدا بیندازد و مرحوم حاج صادق یکی از نمونههای بارز این یاران و دوستان بود.

حاج صادق امانی و حاج مهدی عراقی و آقای عسکراولادی و چندتن دیگر و این سه نفر از شورای مرکزی هیئتهای مؤتلفه و دیگران در شاخه نظامی این تشکیلات بودند و اسلحهای داشتند و خودشان را آماده میکردند و بچههای جوان عزیز را تربیت میکردند هم با روح ایمان و هم با سلحشوری و هم با سلاح آنها را آشنا میکردند و آن طرفهای مسگرآباد هم میدان تیرشان بود و میرفتند آنجا تیراندازی یاد میگرفتند. اینها در تمام مراحل مبارزات بهخصوص البته توضیح میدهم که اینها از کی توی خط بودند.

در تمام مراحل مبارزاتی بخصوص در مرحله سال 41 به بعد که اینها توانستند فعال باشند و پس از کشف شبکهشان، شبکه اصلی را متلاشی کردند؛ اما بقایای آن همچنان متشکل شد و به حرکتش تا سالها ادامه داد.

اینها درست با تمام وجودشان در خط اصیل اسلام و قرآن و فقاهت همان که امروز به آن میگویید در خط امام حرکت کردند.

این روح را بهخصوص این نوجوانان، این دختران و پسران جوان و نوجوانی که در این مسجد، در این خانه خدا گرد آمدید حفظ کنید این روح الهی و این نورانیت انقلاب را نگهبان و نگهدار باشید.

* سخنرانی شهید مظلوم دکتر بهشتی در سالروز شهادت شهید مهدی عراقی

https://shoma-weekly.ir/ADJajv