مجلس

شعله ور شدن آتش فتنه حاصل فریب نخبگان و زیاده خواهی قانون گریزان

در فتنه 88 ، موضوعی که مطرح شد، حضور برخی از نخبگان است که نقش مدیریتی و هدایتگری این فتنه را ایفا کردند.
انقلاب اسلامی ایران از بدو تولد تا کنون با فراز و نشیبهای بسیاری رو به رو بوده است. مشکلاتی که همواره به واسطه دشمنیهای غرب و آمریکا در جهت فروپاشی این نظام پیش روی این ملت قرار گرفت اما مردم انقلابی این ناهمواریها را یک به یک پشت سر گذاشتند و درمسیر تکاملی انقلاب گام برداشتند. برخی از افراد جامعه اعم از عوام و خواص در این سیر، واکنشها و رفتارهایی از خود نشان دادند که عملکردشان یا موجب سقوط آنها از مسیر انقلاب بود و یا صعود آنان .

یکی از حوادثی که در سالهای اخیر در پیشروی نظام اسلامی قرار گرفت، فتنه 88 بود. عده ای به بهانه تقلب در انتخابات، آتش فتنه را شعلهور ساختند و با پشتیبانی بیگانگان دامنه آشوب را به جامعه کشاندند. اما شعلههای این آتش با تدابیر رهبر فرزانه انقلاب و بصیرت و آگاهی مردم فرو نشست و بار دیگر ملت ایران در آزمونی سخت پیروز میدان شدند. در آستانه سالگرد 24 خرداد به سراغ دو تن ازنمایندگان مجلس رفته و در گفتگویی به واکاوی ریشههای این حادثه پرداختیم .

جوکار: در مرحله اول فتنه، دشمن ، نخبگان آن جامعه را نشانه میرود

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: یکی از ویژگیهای نهضت حضرت امام خمینی(ره)، تاکید ایشان بر قوای ملت بود، لذا در انتخاباتی که صورت میگرفت ،حضرت امام (ره) میزان را رای ملت اعلام می کردند و به نوعی با تایید و تنفیذ به رای ملت مشروعیت می بخشیدند. در حقیقت براساس قانون، شکل گیری نظام توسط مردم صورت
می
گیرد.

نماینده مردم یزد افزود: در انتخابات 88 عدهای در مقابل این تفکر ایستادند و با نظر و آرا مردم مقابله کردند، و به دلیل عدم تمکین این گروه به قانون رهبری معظم این حادثه را فتنه خواندند. یعنی جریانی که در برابر قانون مقابله می کند و تمکین نمی کند ، جریان فتنه سازی است. تاکید حضرت آقا نیز در آن مقطع اجرای قانون و دفاع از آرای مردم بود.

وی ادامه داد: جریان فتنه ابعاد مختلفی دارد، اما جریان 88 با دامنهها و پشتوانههایی که داشت که همگان شاهد بودیم، یک جریان ساختارشکن بود. لذا رهبری انقلاب بارها بر این موضوع تاکید دارند، که فتنهگران هنوز در ادامه آن تحرکات با دسیسه های شیطان بزرگ به دنبال ایجاد مشکلات و مزاحمت در مسیر تداوم انقلاب هستند، لذا این جریانات نباید از اذهان مردم خارج شود.

جوکار تصریح کرد: ایشان در سخنرانی اخیر خود بیان کرده اند که سرمنشا چالشهایی که ما امروز در سطح بیرون داریم، آمریکا است و این آمریکاییها هستند که برای ما ایجاد مزاحمت می کنند . در حقیقت ارتباط جریان فتنه با چالشهای بیرونی در همین امر هویدا است، که اگر برخورد با این حوادث در سایه بصیرت نخبگان و مردم نباشد ، دشمنان درصدد فتنه ای دیگر بر میخیزند.

از آنجایی که در هر جامعهای نقش و عملکرد خواص بسیار حایز اهمیت است و نگاه عامه مردم به خواص آن جامعه است، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه نقش خواص در فتنه 88 اظهار داشت: متاسفانه در فتنه 88 ، موضوعی که مطرح شد، حضور برخی از نخبگان است که نقش مدیریتی و هدایتگری این فتنه را ایفا کردند.

وی خاطر نشان کرد: البته با نگاهی عمیق درمییابیم، حرکتهایی که دشمنان بیرونی یک ملت انجام میدهند، در مرحله اول به سمت نخبگان آن جامعه نشانه میرود و نخبگان را به سمت خود جلب می کنند و نهایتا از اعتباری که اینان در میان مردم دارند استفاده میکنند.

جوکار افزود: بنابراین نقش نخبگان در هرزمانی هم در تداوم و استحکام قدرت درونی نظام مهم است و هم در تضعیف قدرت درونی نظام. در حقیقت این نخبگان هستند که می توانند نقش مدیریتی را برای مردم ایفا کنند .وی یادآور شد: البته با تجربههایی که از فتنههای گذشته داریم، مردم ما خائن را از خادم تشخیص میدهند، که این نشان از بصیرت و آگاهی آنان است. این فتنه اگرچه هزینههای بسیاری برای نظام داشت اما تجربه مردم نسبت به این نوع حوادث افزایش پیدا کرد. اگر امروز ما پیوندمان را با ولایت مستحکمتر کنیم و بر اعتقادها و باورها و اصولمان پا فشاری کنیم ، قدر مسلم است که دشمنان بیرونی و فتنه‌‌گران داخلی هیچ کدام نمی توانند بر نظام ما فایق شوند.

حقیقت پور: فتنه 88 ناشی از زیادهخواهی فراتر از قانون بود

همچنین منصور حقیقت پور نماینده مجلس شورای اسلامی، ریشه حوادث سال 88 را ناشی از زیادهخواهی فراتر از قانون، عدهای دانست و اظهارداشت: اساس شکل گیری فتنه 88 از یک زیادخواهی فراتر از قانون، نشات می گیرد، و عدهای برای کشور معضلات و مشکلاتی را به وجود آوردند .نهایتا، مقام معظم رهبری این حوادث را که تحت عنوان فتنه 88 اعلام کردند ، با درایت مدیریت کردند .

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان آنکه در این حوادث و جریانات ما تجربههایی را کسب میکنیم، افزود: رعایت مر قانون، رعایت حدود و اصول نظام و ورود و نقش مردم در این جریانات برای حل مسئله از مسایلی است که ما می توانیم مورد توجه قرار دهیم.وی خاطر نشان کرد: همچنین در این جریاناتی که به این شکل اتفاق می افتد باید با عاملان این امور به عنوان خط شکنان قانون برخورد ویژهای صورت گیرد و اجازه ندهیم عدهای به راحتی به مردم، آسیب برسانند با عدم تمکین در برابر قانون موجب برهم ریختگی وآشوب جامعه شوند.

حقیقت پور با اشاره به عملکردهای صحیح درجهت بهبود شرایط در این حوادث، خاطرنشان کرد: اقداماتی که از سوی مسئولین در این حوادث صورت میگیرد باید بسیار دقیق و صحیح انجام پذیرد، تا دامنه این نوع نارضایتی ها را کاهش دهد نه آنکه با برخی از سخنان و اقدامات به این مسائل دامن بزنیم، اما زمانی که سخنان مقام معظم رهبری در آن دوران را بررسی می کنیم، سخنان ایشان مودبانه و دقیق و درعین حال مقتدرانه بود که این نشان از درایت و مدیریت بسیار بالای ایشان است . وی در رابطه با نقش خواص و نخبگان در جریان فتنه گون گفت: در فتنه 88، برخی خواص جامعه ما به خوبی عمل نکردند، عدهای یا به موقع وارد صحنه نشدند و تعلل کردند و عدهای هم بی تفاوت بودند و عدهای هم بد عمل کردند و متاسفانه از این جریان پشتیبانی کردند و یا حتی مدیریت و هدایت کردند.

حقیقت پور در پاسخ به این شبهه که عدهای معتقدند اتفاقات سال 88 اختلاف بین دو کاندیدا بود، اظهار داشت: اتفاقات سال 88 جریانی بود از بیرون مرزها هدایت می شد و نمیتوانیم بگوییم که این درگیریها بر اساس اختلافنظر دو کاندیدا رخ داده است. تدارکات و مدیریت اغتشاشات در آن زمان از طریق رسانهها خارجی، ماهوارهها و برخی سفارتخانهها همچنین حمایت از برخی کاندیداها در این شبکه ها و رسانهها حاکی از یک برنامه سازماندهی و مدیریت شده از سوی بیگانگان علیه کشور بود که نمیتوان آن را نادیده گرفت.

https://shoma-weekly.ir/RJc1CJ