مجلس

شرکت‌های فرانسوی نمی توانستند یکطرفه قرارداد خود را لغو کنند

طبق قرارداد بین المللی و تجارت این شرکت‌ها باید پایبند به قرارداد خود می‌بودند و شرکت های فرانسوی یک طرفه نمی‌توانستند قرارداد خود را لغو کنند.
روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در رابطه با حضورشرکت خودروسازی در همایش خودرو سازان اظهارداشت: از ۲۰ کشور، ۱۵۰ شرکت خودرو ساز در داخل کشور حضور پیدا کردند که نشان دهنده استقبال بازار جهانی از بازار ایران و ایجاد فضای رقابتی درهمکاری و تعامل با ایران است زیرا ایران بازار خوبی برای آنها است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی افزود: این امر در کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت خودروهای داخلی تاثیر دارد. همچنین با انتقال دانش فنی آنها و مشارکت در خودروسازی تاثیرات به سزایی در بازار خودرو خواهد داشت.

عباسپور با اشاره به عملکرد شرکت رنو در لغو یک طرفه قرارداد خود خاطر نشان کرد: طبق قرارداد بین المللی و تجارت این شرکتها باید پایبند به قرارداد خود میبودند و یک طرفه نمیتوانستند قرارداد خود را لغو کنند.

البته آنها تحت تاثیر فضای تحریم و سیاستهای کلان کشورشان هستند و از آن تبعیت میکنند، اما واقعیت این است که آنها تعهداتی در مقابل ما داشتند و باید پایبند به تعهدات خودشان میبودند.

وی ادامه داد: البته من فکر نمیکنم سیاست ما بر این باشد که زیر ساختها و ماشین آلاتی را که به تناسب همکاریهایی که با پژو و رنو داشتیم حذف شود، البته شنیدم بسیاری از مسئولین در همایش ۱۵۶خودروسازان این گلایه را کرده بودند و عنوان شده بود که مردم ایران مردم بزرگوار و اهل کرامت هستند و باز این شرکتها را میپذیرند و به نظر میرسد خودروسازان ما رویکرد خود را نسبت به این شرکتها تغییر نمیدهند.

عباسپور تاکید کرد: البته با خودروسازان دیگر نیز مانند بنز و بیام و و تویوتا هم در شرایط مناسب قرارداد میبندیم.

نماینده مردم بوئین زهرا تصریح کرد: اساس هر قرار دادی تعهداتی است که آنها نسبت به آن متعهد باشند. همانطور که در عرصه سیاسی مقام معظم رهبری فرمودند که اعتمادی بر آمریکا نیست. در عرصه اقتصادی هم متاسفانه این تعهدات کم رنگ است و اعتمادی نیست. به طور مثال در قضیه هستهای، آلمان قرار بود نیروگاه بوشهر را تکمیل کند و روسیه وارد کار شد و نهایتا به بهره برداری رسید.

ما هم به منظور ایجاد بازار رقابتی، ارتقاء کیفیت، کاهش قیمت و نوآوری و خلاقیت مجبور هستیم با این شرکتها در ارتباط باشیم. البته ما بدون این شرکتها میتوانیم کار بکنیم ولی با مشارکت اینها زودتر به اهدافمان میرسیم.

https://shoma-weekly.ir/s7GQHf