نگاه

شروط دانش بنیان شدن اقتصاد

از جمله راهکارهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی، تأکید بر دانش بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصاد است.
نصر عزیز- از جمله راهکارهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی، تأکید بر دانش بنیان شدن بخشهای مهم اقتصاد است.

در دانش بنیانی اقتصاد و یا هر بخش دیگری چند اتفاق رخ میدهد و اگر چنین فرایندی در کنار هم و با هم عملی شود، موفقیت حاصل میشود:

1- دانش ابتکاری و خلاقیتی و تحقیقاتی و آزمایشگاهی یک حرفه یا موضوع اقتصادی بومی میشود یعنی برای تکمیل اجزاء آن بخش چشم به راه فناوری و یا کارشناسان خارجی نباشیم البته برای کسب تجربه به عنوان مقدمه کار و اطلاع از مراحل طی شده جهانی استفاده از دیگران مفید است.

2- برنامهریزی کار و یا بخش نرم افزاری آن، جملگی در داخل و توسط کارشناسان و متخصصان داخلی انجام میشود بدیهی است پیشبینی از صفر تا صد انجام میشود. برای مثال اگر قرار است تولید یک داروی نادر جهانی و یا کلیه تجهیزات و دستگاههای فنی تولید نیرو و برق و یا یومیسازی موتور خودرو قابل رقابت با نوع پیشرفته جهانی و یا موتور جستجوگر شبکههای وسیع اینترنتی و... موضوع مأموریت یک شرکت دانشبنیان باشند، وابستگی در هر بخش از آن فعالیت نقص کار است و امکان برطرف شدن آن وجود دارد.

3- شرکت دانش بنیان باید برنامه تولید خود را در سطح انبوه و در محدوده نیاز داخلی و نیاز مسلم کشورهای حوزه هدف صادرات با شروط کیفیت مساوی یا برتر، رقابت، قیمت، اولویتها، سلیقه مشتریان، اشتغالزایی پایدار، منابع و مواد اولیه داخلی و یا خارجی، شرایط ریسک بازار و یا بحرانهای غیرقابل پیشبینی و... ارائه نماید.

در این خصوص شفافیت باید در حدی باشد که بدون عذر وظیفه و حمایت دولت و مسئولان مربوطه را قطعی نماید.

4- شرکتهای دانش بنیان باید آنقدر روزآمدی و کارآمدی و تسلط حرفهای و اطلاعاتی و تخصصی داشته باشند که برنامههای خود را برای رقابتهای احتمالی در آینده از نظر ارتقاء یا رویکردهای جدید و یا محصول جدید با ملاحظه دانشبرتر آماده و روشهای جایگزین را با همه جوانب آن در برنامه تدوین شده برای آینده داشته باشند.

5- دولت در قبال شرکتهای دانش بنیان و رویکرد دانش بنیانی چند وظیفه مهم را به عهده دارد:

الف رویکرد دولت دانش بنیانی و بومیسازی فعالیتها و اقدامات در عرصههای اقتصاد و غیر اقتصاد باشد. این رویکردها در سه بخش صنعت و کشاورزی و خدمات مشتری فراوان دارد. هدایت تحقیقات و طرحهای دانشگاهی و مشوقهای عمومی به این رویکرد کمک میکند.

بنابر این دولت باید جدول درخواستهای خود را به مردم و مراکز علمی ارائه دهد.

ب مشوقهای سرمایهگذاری با سرمایه مردم که نیاز به سرمایههای کلان نبوده، اقدام مهمی برای دانشبنیانسازی امور اقتصادی جامعه باشد و اگر تمرکز روی تولید باشد باید الزامات همه مراحل بعد ازتولید از جمله بازار تقاضا، بازار حمل و نقل، بازار ذخیره و نگهداری و.. پیش بینی شود و صادرات نیز در اصل جهتگیری خواهد بود.

ت برای ارائه یک اقدام عملی دولت در برنامه و بودجه سالانه و برنامه پنجساله خود، پیشنهاد برنامه دانش بنیانسازی و ارائه و دستگاهها را به این امر موظف نماید و بدیهی است نظارت و پشتیبانیهای مجلس و قوه قضائیه و نظام بانکی ضروری و حتمی است.

ث دولت موانع شرکتهای موجود دانش بنیان را که عمدتاسرمایه میباشد را برطرف نماید و تضامین لازم را در فرایند فعالسازی آنها بدهد و منابع بانکی را و حتی بخشی از یارانهها را به این سمت هدایت نماید. بازارهای هدف آنها را در داخل و خارج فراهم سازد و در نیمه راه آنها را رها نسازد. موفقیت دانش بنیانها زمانی است که همه مراحل و فرایندهای طراحی شده خود را طی نمایند. ظرفیتها و امکانات تعطیل شده و غیرفعال صدها شهرک صنعتی زمینه مناسبی برای نوعی حمایت میباشند.

ج نکته مهم پس از فعالسازی و عملی سازی و حمایتهای منجر به بهرهبرداری شرکتهای دانش بنیان، آن است که دولت واردات را کنترل و بازار را برای رقابت و فعالیت آنها فراهم سازد. حتی کمبودها قابل تحمل و با توسعه کمی و کیفی شرکتهای دانش بنیان میتوان نیازهای جامعه را تأمین و خودکفایی در حوزه اقتصاد مقاومتی را تضمین نمود.


https://shoma-weekly.ir/3rVMa6