ویژه

شباهت شهادت این شهدای چهارگانه‌ به شهادت اصحاب امام حسین(ع) بیشتر است

شهدا شجاع‌ترین و برترین انسانها هستند، اما این شهادت، با آن شهادتی که در انزوا، در عزلت، در حالت رعب، در حالت تنهایی و فشار و هجوم وسوسه‌های دشمن و انواع و اقسام موانع و روادع راه خدا اتفاق می‌افتد پیش خدای متعال فرق دارد. شباهت آن شهادت به شهادت اصحاب امام حسین(ع) بیشتر است.
این شهدای چهارگانهای [شهیدان امانی، بخارایی، صفار هرندی و نیکنژاد] که جناب آقای عسگراولادی از این بزرگواران یاد کردند، شاید این تعبیر درباره آنان درست باشد که بگوییم «نورالله فی ظلمات الارض» حقیقتاً در دوران ظلمات، نور خدا بودند که درخشیدند و فضا و دلها را روشن کردند و راه را به خیلیها نشان دادند.

کشته شدن هم گاهی سخت و گاهی سختتر است وقتی انسان تن به مرگ میدهد، فرق میکند؛ مثلاً شهدای عزیزی که ما در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی در جبهه داشتیم، با شور، با حماسه، با افتخار و با حضور کسی مثل امام(ره)  که در واقع بالای سر آنها بود، مرتب پیامها و دلگرمیهای امام(ره)  به این رزمندههای عزیز ما میرسید و آنها را دلگرم و شاداب میکرد.

ملت ایران هم پشت سرشان مثل کوهی ایستاده بودند؛ البته در همین شرایط هم آدمهای از خود گذشته و شجاع هستند که به استقبال ایثار و مجاهدت فی سبیل الله میروند که بازهم کار هر کسی نیست.

شهدا شجاعترین و برترین انسانها هستند، اما این شهادت، با آن شهادتی که در انزوا، در عزلت، در حالت رعب، در حالت تنهایی و فشار و هجوم وسوسههای دشمن و انواع و اقسام موانع و روادع راه خدا اتفاق میافتد پیش خدای متعال فرق دارد. شباهت آن شهادت به شهادت اصحاب امام حسین(ع) بیشتر است.

به هر حال، اینها ستارگان و برجستگانی بودند که در راه خدا رفتند، راهی را انتخاب کردند و نتیجه این شد که مشاهده میکنید یعنی حاکمیت اسلام در دوران سیطره کفر و استکبار بر عالم، چیزی است که به افسانه شبیه است.

* بخشی از بیانات معظم له در دیدار 26 خرداد 1378

 

https://shoma-weekly.ir/mn8ve3