مجلس

شاهد نفوذ بی‌حیایی به مهد کودک‌ها هستیم

با گذشت ۳۶ سال از انقلاب هنوز دستگاه‌های متولی فرهنگ کارهای اساسی در این زمینه انجام نداده‌اند تا جایی که ما شاهد نفوذ بی حیایی به مهدکودک‌ها هستیم و مدارس و دانشگاه ها هم جای خود را دارند. از طرفی دیگر الگوهای مناسب به جوانان ما معرفی نمی شوند؛ در صورتیکه شخصیت‌های جذابی در این زمینه وجود دارند اما مانند مسأله حجاب این گروه به حاشیه رانده می‌شوند و سازمان‌هایی مانند صدا و سیما، وزارت ارشاد و… بیشترین سهم را در جهت معرفی الگوهای مناسب و شخصیت‌سازی می‌توانند داشته باشند.
فاطمه رهبر، نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سایت باحجاب در خصوص وضعیت کنونی حجاب در کشور، اظهار داشت: متأسفانه برخی از مسئولین فرهنگی نسبت به مقوله اساسی عفاف و حجاب، اهمال کرده‌اند و این در شأن یک کشور اسلامی نیست. باتوجه به‌‌ اینکه ما شاهد تصویب قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب” در سال ۱۳۸۴ در شورای فرهنگی انقلاب اسلامی بودیم، از ۲۶ دستگاه مسئول توقع همکاری به جایی می‌رفت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌ها به وظایف خودشان به صورت شایسته عمل نمی‌کنند و به همین دلیل این عدم رعایت مقررات سبب نامطلوبی شرایط شده است. گاهی علی‌رقم پیگیری‌‌هایی که البته پررنگ هم نبوده، در برخی از سازمان‌‌ها هیچ تلاش خاصی برای حفظ حریم نمی‌بینیم.

شاهد نفوذ بی‌حیایی به مهد کودک‌ها هستیم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با اشاره به‌ اینکه عده‌ای از افراد مطرح سعی در واجب ندانستن حجاب در دین اسلام و قانون کشوری را دارند، گفت: با گذشت ۳۶ سال از انقلاب هنوز دستگاه‌های متولی فرهنگ کارهای اساسی در این زمینه انجام نداده‌اند تا جایی که ما شاهد نفوذ بی حیایی به مهدکودک‌ها هستیم و مدارس و دانشگاه ها هم جای خود را دارند. از طرفی دیگر الگوهای مناسب به جوانان ما معرفی نمی شوند؛ در صورتیکه شخصیت‌های جذابی در این زمینه وجود دارند اما مانند مسأله حجاب این گروه به حاشیه رانده می‌شوند و سازمان‌هایی مانند صدا و سیما، وزارت ارشاد و… بیشترین سهم را در جهت معرفی الگوهای مناسب و شخصیت‌سازی می‌توانند داشته باشند.

وی افزود: در این خصوص مردم شکایت‌هایی داشته‌اند اما تاکنون طرحی مردمی ارائه نشده است.

بهانه آموزش و پرورش برای اجرای طرح "محرم سازی مدارس”

دبیر سابق شورای عالی سیاست گذاری اینترنت سازمان صدا و سیما، نقش وزارت آموزش و پرورش را بسیار پررنگ دانست و اظهار داشت: یکی از وظایفی که آموزش و پرورش در جهت "محرم‌سازی مدارس دخترانه” دارد این است که مانند برخی از مدارس اسلامی، داخل مدرسه را استتار کند تا دانش آموزان از دید نامحرمان در امان باشند و بتوانند حجاب خود را در مدرسه بردارند. با این اقدام بخشی از علاقه جلب توجه خود را در محیط مدرسه و در کنار دوستان خود رفع می‌کنند و همچنین طرح حجاب در محیط بیرون از مدرسه پیاده می شود.

وی ادامه داد: اکنون در برخی از مدارس این موضوع بالعکس است و دانش آموزان در مدرسه حجاب قابل قبول‌تری نسبت به بیرون دارند. لذا از طریق این طرح و با اجرای آن، به دانش‌آموزان حلال و حرام و حفظ حریم آموزش داده می‌شود. هر بار مجلس این موضوع را مطرح کرد، پاسخ آموزش و پرورش این بود که محرم سازی مدارس نیازمند بار مالی است. این اقدام با مدیریت دقیق و مشارکت خانواده‌ها یا خیرین امکان اجرا دارد.

لایحه امر به معروف و نهی از منکر منتظر تأیید رئیس جمهور است

رهبر به این سؤال که مجلس شورای اسلامی در سال جاری چه طرحی را برای بهبود وضعیت حجاب ارائه کرده است، پاسخ داد: طرحی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر به مجلس ارائه شد که به علت داشتن بار مالی تبدیل به لایحه شد که ما از مجلس هفتم و هشتم منتظر ارائه این لایحه بودیم اما شورای محترم نگهبان به این قانون به علت داشتن بار مالی و عدم توان مجلس برای تقبل آن، اشکال گرفت تا این که در دولت فعلی این لایحه تقدیم شد؛ اما متاسفانه دولت فعلی هم همکاری زیادی نکردند و رئیس جمهور محترم نسبت به اجرای طرح ایراداتی وارد کردند و سپس آن را به شورای حل اختلاف سپردند.

وی در ادامه بر این که "امر به معروف و نهی از منکر” یک فریضه دینی هست، تأکید کرد و گفت: ما در این راه شهید تقدیم انقلاب کردیم پس مسئله‌ای نیست که از آن به راحتی بگذریم. وقتی این فریضه در جامعه فراموش شود قطعا باید منتظر تبعات بسیار بدی باشیم که یکی از این بداخلاقی‌ها موضوع کم‌حجابی است.

طرح جریمه افراد قانون‌شکن در حوزه حجاب

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح جدیدی که به مجلس در حوزه عفاف و حجاب تقدیم شده، گفت: این طرح با مشاهده علنی شدن رفتار برخی بی‌حجابان و مسموم‌سازی اذهان عمومی به‌وجود آمد که از نظر قانونی با این افراد طبق اعتراضات مردم، برخورد می‌شود. تاکنون این قانون وجود نداشت و باید زودتر از این به‌ وجود می‌آمد که افراد خاطی مانند سایر افراد هتاک به قوانین جریمه می‌شوند. ان‌شالله به زودی این طرح در صحن علنی حضور می‌یابد.

دریافت گزارش از وزارت‌‌خانه‌های دولت کنونی برای طرح سؤال از رئیس جمهور

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با مطرح کردن طرح سؤال از رئیس جمهور این طرح را مفید و بی‌سابقه دانست و افزود: یکی از محورهای این طرح در زمان دولت نهم، موضوع عفاف و حجاب بود و در این دولت نیز فراکسیون زنان و خانواده جلسات و مکاتباتی را با وزرای دولت داشت و از آن ها گزارشاتی را دریافت کرد تا بتواند از بعد نظارتی به این مسئله ورود پیدا کند. این نظارت ادامه دارد تا بتوانیم موضوع حجاب را پررنگ‌تر از پیش کنیم.

من هم مادرم و نگران دخترم

فاطمه رهبر در پاسخ به ‌این سؤال که نگرانی شما در خصوص دخترتان چیست، گفت: خدا را شاکرم که دختر دارم و او هم چادری است! پس من هم مادری هستم که نگرانی دارم. دختران با تقوایی که چادر بر سر می‌کنند و در جامعه حضور فعال دارند در کنار خود دخترانی را می‌بینند که شئونات را رعایت نمی‌کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته دختران محجبه شاهد برخورد برخی از اساتید و مدیرانی هستند که نگاه درستی به خانم‌ها ندارند اما این نگاه باید تصحیح شود و تکامل پیدا کند. از طرفی هم حضور برخی از بدحجابانی است که جامعه را آلوده می‌کنند و چه فرزندان دختر و چه پسر خانواده‌ها مخاطراتی را دارند که یکی از این مخاطرات بالا رفتن آمار طلاق، خیانت و سن ازدواج هست.

امیدوارم سایت با حجاب، پویا باشد و مقطعی کار نکند

وی با بیان این که از سایت با حجاب و سایر رسانه‌های همسو توقع پویایی و عدم حضور مقطعی را داریم، اذعان داشت: ضمن تشکر از سایت با حجاب و دغدغه‌های آن، من خواهشمندم که این سایت در خصوص حجاب به عنوان یک مطالبه عمومی راه خود را ادامه دهد و خوب است که از عموم مردم خصوصاً جوانان در این رابطه نظرخواهی کرده و پیشنهادات آنان را در جهت سالم‌سازی جامعه به مسئولین و حتی خود مردم منتقل کنید تا از نظرات هم استفاده نمایند.

https://shoma-weekly.ir/Lk5XvR