جامعه

شانس‌هایی که از آنها می‌گریزیم!

گاه این ذهنیت طلبکارانه از والدین سبب می‌شود تا رفتارهای ناپسند ما نسبت به والدین چنان شیوع پیدا کند و دامنه دارد شود که تبدیل به عادت می‌شود تا آنجا که مادر و پدر در زندگی نقش و جایگاهی کمتر از اساتید، دوستان، غریبه‌ها پیدا می‌کنند و به خود اجازه می‌دهیم با بی‌توجهی تام در کنار آن‌ها زندگی کنیم.
شیما احمدی- پیشرفت علمی و تحصیلی و موفق شدن در کار از جمله اهداف متعالی است که هر جوانی در ذهن خود به آن فکر میکند و برای آن برنامه ریزی میکند. بسیاری از جوانان طی مدارج تحصیلی را در اهم برنامههای خود قرار میدهند و برخی آرزو دارند با پشتکار و تلاش ثروت قابل توجهی به دست بیاورند. حتی برخی از جوانان آرزو دارند که زندگی خانوادگی آرام و موفقی را در آینده تجربه کنند؛ برای رسیدن به هرکدام از این قلهها لوازم و بستر سازیهای خاصی لازم است؛ به عنوان نمونه دانشجویی که هدف خود را رسیدن به جایگاه هیئت علمی قرار میدهد مطمئنا ساعات زیاد مطالعه در زندگی وی از اولویت برخوردار است یا جوانی که به دنبال کسب ثروت است داشتن پشتکار و تلاش زیاد در کار، در زندگی وی اولویت دارد.

اما واقعیت آن است که بسیاری از عوامل موفقیت مادی نیستند و برخی با تلاش کردنهای بسیار باز راه به جایی نمیبرند و برخی دیگر برای آنها بسترهای موفقیت به راحتی فراهم میشود. مردم اسم این علل و اسباب موفقیت را کهگاه غیر مادی است شانس مینامند و با تعبیر اینکه شخص خوش شانس یا بد شانس است علل غیر قابل پیش بینی موفقیت افراد را تحلیل و بررسی میکنند.

آنچه حقیقت دارد آن است که عاملی به اسم شانس و تصادف وجود ندارد؛ بلکه میتوان از آن به عنوان مصلحت و یا بازگشت کارهای نیک و بدی که در گذشته انجام داداهایم یاد کرد. از جمله علل غیر مادی در کسب موفقیت رضایت پدر و مادر است. نوجوانان و جوانان زمانی که برنا میشوند و سن بلوغ را پشت سر میگذارند فراموش میکنند که احترام به والدین و کسب رضایت آنان جزو وظایف دینی و اخلاقی هر فرد مومنی است تا آنجا که رابطه مستقیمی با موفقیت و عاقبت به خیری افراد دارد. بسیاری از گرههایی که در زندگی ما وجود دارد و در اصطلاح با در بسته مواجهه شده است با دعای خیر پدر و مادر و رضایت آنان قابل حل است.

 امام صادق (ع) نقل کردهاند که رسول خدا (ص) فرمود است: «چهار کس هستند که دعاى آنها برگشت ندارد تا آنکه درهاى آسمان باز شوند و به عرش برسند: دعاى‏ پدر براى فرزند خود، نفرین مظلوم به کسى که به او ستم کرده است، عمره‏کننده تا به وطن برگردد، و روزه‏دار تا وقتى افطار کند.» (۱)

دعای پدر و مادر برای فرزند از جمله علل غیر مادی است که سبب موفقیت جوانان در تمام شئون زندگی میشود، اما متاسفانه برخی جوانان به این مفهوم مهم بیتوجه هستند و با تند خویی نه تنها از دعای خیر والدین خویش بیبهره میمانند، بلکه متاسفانه مورد خشم آنان نیز واقع میشوند. در احادیث اهل بیت تاکید به سزایی بر احترام به والدین و دوری کردن از خشم و نفرین آن هاشده است تا آنجا که امام صادق (ع) میفرماید: «بپرهیزید از نفرین پدر که از شمشیر برندهتر است.» (۲)

سوال اصلی این است که چرا ما جوانان احترام کافی و شایستهای برای والدین خود قائل نیستیم؟ در هنگام ناراحتی و عصبانیت به راحتی رفتارهای خشن و نامناسب نشان میدهیم و متاسفانهگاه در افکار خود رویه و روش آنان در گذشته را به بوته نقد میکشیم و خود را محق میدانیم و بنابر این احساس حقی که در خود ایجاد کردهایم رفتاری کاملا طلبکارانه و به دور از انصاف داریم؟

گاه این ذهنیت طلبکارانه از والدین سبب میشود تا رفتارهای ناپسند ما نسبت به والدین چنان شیوع پیدا کند و دامنه دارد شود که تبدیل به عادت میشود تا آنجا که مادر و پدر در زندگی نقش و جایگاهی کمتر از اساتید، دوستان، غریبهها پیدا میکنند و به خود اجازه میدهیم با بیتوجهی تام در کنار آنها زندگی کنیم.

واقعیت آن است که بسیاری از ما با جایگاه واقعی والدین و ارزش آنها نه تنها آشنا نیستیم بلکه خیلی مواقع به علت غفلت و روزمرگی آن را از یاد میبریم. محال است که فردی ادعای دینداری و محب اهل بیت بودن را داشته باشد اما نسبت به والدین خود با بیاحترامی و بیتوجهی رفتار کند؛ چرا که اهل بیت افرادی که را حق والدین خویش را پایمال میکردند به شدت مورد عتاب قرار میدادند.

 جایگاه والدین در قرآن و احادیث اهل بیت بسیار والا و قابل تامل است و محبت و جلب رضایت آنان تاثیر شگرفی در عاقبت به خیری و جلب محبت ائمه معصومین دارد. بنابراین از جنبه عقلی بهترین و اولین گام برای حرکت در مسیر کسب رضایت والدین آن است که نسبت به عظمت جایگاه آنان در دین معرفت پیدا کنیم.

https://shoma-weekly.ir/TXh6B6