مجلس

شاخص‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اقتصادی پویا و مقاوم

با توجه به ظرفیت‌های وجودی کشور اعم از منابع طبیعی نفت و گاز، منابع معدنی و موقعیت جغرافیایی به‌خصوص وجود دریا‌ها و موقعیت استراتژیکی در منطقه، می‌توانیم به‌راحتی سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی را عملیاتی و اجرایی کنیم.
اقتصاد مقاومتی، کلید واژهای است که این روزها از زبان بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور، برای برونرفت از وضعیت فعلی اقتصاد شنیده میشود؛ ابلاغ سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی و تاکید مکرر رهبری در اجرایی و عملیاتیشدن این سیاستها، ضرورت تشکیل یک ستاد فرماندهی را میرساند که توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است. اما مسئله مهم این است که این ستاد باید یکسری از ویژگیها و شاخصهایی را داشته باشد تا بتواند با ریلگذاری درست و نظارت دقیق سیاستهای ابلاغی بر زمین مانده را بهصورت عملیاتی و بدون فوت وقت به سرانجام برساند. محمدحسن دوگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است: با توجه به توانمندیها و ظرفیتهای داخلی کشور، ما میتوانیم یک اقتصاد درونگرای، بروننگر را ترسیم کنیم. شاید بتوان قطع به یقین، اقتصاد مقاومتی را تنها راه نجات و راهکار برونرفت شرایط فعلی اقتصادی کشور دانست.

وی میافزاید: با توجه به ظرفیتهای وجودی کشور اعم از منابع طبیعی نفت و گاز، منابع معدنی و موقعیت جغرافیایی بهخصوص وجود دریاها و موقعیت استراتژیکی در منطقه، میتوانیم بهراحتی سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی را عملیاتی و اجرایی کنیم. البته به این نکته باید توجه داشت که با وجود شیطنتهای استکبار جهانی و مانع تراشی آنها در مسیر رشد و توسعه کشور و با بهچالشکشاندن اقتصاد کشورمان، این ضرورت احساس میشود که ما باید از جهت اقتصادی خود را مقاوم و قوی کنیم تا در برابر تهدیدها و تحریمها شکننده نباشیم؛ هرچند تلاش دشمنان این نظام ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه نسبتبه اصل نظام انقلابی و ناکارآمدی آن در حل معضلات و مشکلات اقتصادی کشور است که با تهدید و تحریم، ترویج وابستگی به کشورهای توسعهیافته را نجوا میکنند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تاکید میکند: اقتصاد مقاومتی با نگاه به درون و استفاده از توانمندیهای کشور این زمینه را برای رشد و قوام اقتصاد ایجاد خواهد کرد، لذا با اشاره اخیر مقام معظم رهبری مبنیبر تشکیل ستاد فرماندهی برای اجراییکردن سیاستهای این اقتصاد، این ضرورت احساس میشود که برای ایجاد ستادی قوی و کارآمد باید شاخصهایی را در نظر بگیریم.

وی میافزاید: شاید اولین شاخصی که برای افراد این ستاد باید تعریف کنیم، اعتقاد قلبی و عملی آنها به اصل اقتصاد مقاومتی است؛ زیرا با وجود این مسئله و توانمندی نیروی انسانی و منابع موجود در کشور با برنامهریزی دقیق و عملیاتی میتوانیم اقتصادی مقاوم داشته که هم مشکلات اقتصادی را در داخل رفع کند و هم در مقابل ناملایمات و چالشهای جهانی ایستادگی کنیم. وقتی ما اعتقاد داشته باشیم که خودمان باید کشور را اداره کنیم و نسبتبه حل مسائل اعتقادی جلو رفتهایم، موفقتر عمل نمودهایم.

دوگانی در ادامه تصریح میکند: دومین شاخصی که میتوان برای افراد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بیان کرد، آن است که این افراد بدون دخیلکردن مسائل سیاسی در اقتصاد مشکلات را بیابند و برای آن راهکاری را ارائه دهند؛ به طوری که افرادی معتدل با پایبندی به اصل نظام جمهوری اسلامی ایران بتواند اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد.

وی یادآور میشود: یکی از مباحثی که در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید لحاظ شود، این است که اقتصاد را بدون هرگونه رنگ و بوی سیاسی در نظر بگیریم؛ زیرا برخی سیاسی بازیها محتوای اقتصاد کشور را زمینگیر کرده است و اگر ما بخواهیم این رویه را دنبال کنیم، به طور قطعی راه به جایی نخواهیم برد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان میکند: به نظر میرسد که وجود افراد و مدیران با تجربه در این ستاد لازم است، زیرا این افراد با تجربه خوبی که در طی سی و شش سال بعد از پیروزی انقلاب کسب کردهاند، میتوانند بهراحتی موانع، مشکلات و تنگناها را تشخیص دهند و با آسیبشناسی و استفاده از فرصتهای پیش رو با اطلاعات علمی و کارشناسی و ارزیابی وضعیت داخلی اقتصاد کشور را فرماندهی کنند. همچنین استفاده از افرادی که از جهت علمی تخصص و تبحر لازم را داشته تا با مدیریت منابع و برنامهریزی، بتوانند در این راستا گام موثری بردارند؛ احساس میشود. وی میافزاید: وجود افراد مدیر، مدبر و برنامهریز و عالم به اصول اقتصادی و آشنا با تکنیکها و برنامهها که با داشتن اطلاعات کافی از توانمندیهای داخلی و بینالمللی و جایگاههای اقتصاد جهانی میتواند آسیبهایی را که در طول مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد را بیابد و حل و فصل کند.

https://shoma-weekly.ir/nLlurT